Gå til innhold

spm om catchtank

Ranger emnet


emilhetty

Anbefalte innlegg

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Akkja...

 

Trolig er det nok mer ubehagelig enn farlig. Men du mener vel ikke at gasser fra olje og bensin er ufarlige selv om folk levde til de ble 70 før i tiden også?

bensin og andre løsemiddler er farlig ja.

 

men går det ikke ann å bare dra en slange ned under bilen, så du slepper det ut der?

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer noen til å bli sure på deg. De samme menneskene som kan klippe skiltene av bilen din. De samme menneskene som kan nekte deg eu-godkjenning av bilen din fordi den slipper veivhusgasser rett ut i friluft.

 

Gamle Volvo B18 hadde i sin tid et rør fra veivhusventilasjonen og rett ut i friluft under bilen. Få år senere, sånn omtrent på siste halvdel av 60-tallet, gikk de over til lukket veivhusventilasjon. Det gjorde de ikke for moro skyld.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du mener at jeg burde koble det inn på innsuge da?

 

Ja, det mener jeg. oeb er av en annen oppfatning. Du får gjøre deg opp en mening du også.

 

Hadde i utgangspunktet kun tenkt å ha et lite filter på tanken selv, men så fikk jeg altså dette rådet av en som har vært ute ei vinternatt før da, og da ombestemte jeg meg. Det kan du gjøre også...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja får vel gjøre det jeg og da. er vel minimalt med olje, så du merker vel ikke noe effektmessige forandringer om den er i friluft eller i innsuge.

 

Det skal gi en liten effektgevinst å ha et godt fungerende system for veivhusventilasjon, slik at det blir undertrykk i veivhuset. Åpen veivhusventilasjon skaper ikke tilstrekkelig undertrykk og kan gi problemer for tetninger i turboaggregat og lekkasje fra tetningsringer i hver ende av veiva.

 

Er catch-tanken dårlig konstruert kan man få problemer med for mye olje i innsugningen i et lukket system. Dette kan føre til at forbrenningsrommet soter ned med glødetenning som følge. Dette unngår man imidlertid ved å ha en god oljefelle i catch-tanken. Ei oljefelle er en liten labyrint som stopper olja, men lar veivhusgassene passere.

 

Natti, natti...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kanskje like greit å ha en slanga fra catch-tanken til bunnpanna, så slipper man å tenke på nivået i tanken.

 

Da må isåfall returen munne ut under oljenivået i bunnpanna.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste du kan gjøre er å trekke en slange til innløpet på turbo(som orginalt på turbobiler), eller legge en slange nedover på en lite synlig plass(som gamle biler), sette ett filter på bare lager kun problemer, jeg har gjort det på merca og der har jeg ett veldig grisete toppdeksel, det svetter ut av oljepåfylling og filter, er overtrykk i motoren også, ikke bra.

 

Det finnes systemer som lager undertrykk i veivhuset, dette skal visst gi høyere effekt, men jeg er usikker.

 

Hvorfor må returen munne ut under oljenivået?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste du kan gjøre er å trekke en slange til innløpet på turbo(som orginalt på turbobiler), eller legge en slange nedover på en lite synlig plass(som gamle biler), sette ett filter på bare lager kun problemer, jeg har gjort det på merca og der har jeg ett veldig grisete toppdeksel, det svetter ut av oljepåfylling og filter, er overtrykk i motoren også, ikke bra.

 

Filteret utgjør en motstand som bidrar til det uheldige overtrykket, en slange ned under bilen skaper ikke særlig undertrykk, en slange til turboens sugeside skaper undertrykk, men kanskje ikke tilstrekkelig ved lave turtall. Det bør derfor muligens kombineres med en tilkobling til innsuget som har undertrykk ved liten åpning på gasspjeldet. Det kan veksles mellom disse to ved hjelp av en vakuumstyrt ventil. På N/A-biler kan man koble utluftningen til eksosanlegget et sted i anlegget hvor det skapes en venturi-effekt, gjerne i området rundt kollektoren. Dette må kombineres med en enveisventil.

 

 

Det finnes systemer som lager undertrykk i veivhuset, dette skal visst gi høyere effekt, men jeg er usikker.

 

Det finnes pumper som skaper undertrykk, men dette undertrykket må ikke bli for stort heller. Da får man andre problemer. I gode tørrsumpsystemer er dette på en måte innebygget.

 

 

Hvorfor må returen munne ut under oljenivået?

 

Ellers vil man få veivhustrykk i denne slangen også. Under oljenivået er det ikke veivhustrykk og olja kan renne fritt ned.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår