Gå til innhold

spm om catchtank

Ranger emnet


emilhetty

Anbefalte innlegg

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

fant litt om catchtank på kollevold

Ved motorbygging i dag er det veldig vanlig å bygge om større eller mindre deler av innsug, alt fra enkel konvertering til åpent luftfilter til fullstendig ombygging av det meste. På de fleste bilmodeller finns det en avlufting av veivhus, som originalt går inn i innsuget, ofte i original luftfilterboks.

Ved ombygging blir gjerne denne avluftingen "til overs". Det mange velger å gjøre er å sette på et åndedrettsfilter på denne og bare la den gå ut i fri luft. I mange tilfeller vi dette gi en del søl i motorrom over tid, da den varme oljedampen som kommer ut klistrer seg til det meste.

For å bli kvitt sølet monterer mann en catch tank. Denne installeres med slangen fra avluftingen inn til tanken, så setter en åndedrettsfiltret på utløpet av tanken. Det som her skjer er at dampen kondenserer seg i tanken og blir til olje igjen.

etter som jeg forsto det så trenger man bare en tilkobling. og et hull i tanken sånn at det ikke blir noe trykk, og et filter oppå der.

størelsen har vel ikke noe å si da, behøver vel heller ikke så veldig stor. er jo ikke mye olje det blir.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må ha filter ja! Den trenger ikke være så stor, ca. så den rommer en halv liter olje, den må ha en inngang! En avtapnings kran er og foretrekke! Det burde være en avlesning på den og så du ser når den er full!

 

Håper dere skjønte det?

tankene har en sånn nippel oppe og nede med en gjennomsiktig slange i mellom, går ut fra at det er til avlesning da.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant litt om catchtank på kollevold

 

etter som jeg forsto det så trenger man bare en tilkobling. og et hull i tanken sånn at det ikke blir noe trykk, og et filter oppå der.

størelsen har vel ikke noe å si da, behøver vel heller ikke så veldig stor. er jo ikke mye olje det blir.

 

Det mest praktiske er å ha den på ca. en halv liter, og avtappingskran og "mengde måler" er en fordel!

 

Men satt på spissen fungerer det med fks ei cola flaske og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må ha filter ja! Den trenger ikke være så stor, ca. så den rommer en halv liter olje, den må ha en inngang! En avtapnings kran er og foretrekke! Det burde være en avlesning på den og så du ser når den er full!

 

Håper dere skjønte det?

 

Istedet for filter anbefalte KRB meg å koble en slange fra tanken til sugesiden av turboen. Dette blant annet for å slippe å inhalere de ekle gassene fra en åpen veivhusventilasjon.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen ved å gå inn på innsugssia er jo at du får et lite vaccum der så han drar olja litt bedre og at du slepper lukta som sagt...

Bakdelen er at du oljer ned turbo, ic, innsug, rørgater osv m litt oljedamp...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår