Gå til innhold

Problemer med anlegget!

Ranger emnet


pressi

Anbefalte innlegg

Jeg har en Rokfort Fosgate cd spiller, dynabel 4501 monoblokk og en cerwin vega sub v-max 12".

 

For å få bass fra subben så må jeg ha max gain og max bassboost! Med bassboost på null så blir det ingen lyd! Dette har jeg aldri vært borti før.

Cdspilleren er fem år gammel og har ingen innstillinger for LP eller noe som helst slags EQ. Den har kun volum, bass og diskant. Hvorfor i huleste får jeg kun trøkk fra subben med bassboost? Har prøvd en annen subkasse som virker i en annen bil, har byttet forsterker til en ny da jeg trodde denne var defekt og har byttet signalkabler. Eneste som gjenstår er å prøve og bytte spilleren. Den har to utganger til forsterker og jeg har prøvd begge.

Tips?

 

Subben spiller bra nå, men den skal jo ikke trenge bassboost for å få trøkk! Uten er den nemlig helt død.

 

Kassen er riktig størrelse og jeg har prøvd en annen kasse også så det er umulig den.

 

Alle innstillinger på monoblokken er riktige. Jeg har en del erfaring med bilstereo og har selv stilt den inn. Har også vært innom bilradiospesialisten og de har prøvd de også. Hadde ingenting å utsette på innstillingene jeg hadde gjort og sa at her var noe feil. Subben er paralellkoblet, har prøvd serie også. Og som sagt en annen sub.

Blir sprø snart! :drive2 :ex_machin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd en mp3 spiller og det hjalp ikke. Da har jeg prøvd to subber, to forsterkere, tre spillere, og to signalkabler. Hva i huleste kan være galt?? :hvaskjera

 

Samme søren så må jeg ha max bassboost for å få bass. Uten bassboost blir subben helt død. Har byttet forsterkeren i en ny og denne er jo akkurat lik! De hadde testet den første jeg fikk der jeg kjøpte den og der fungerte den helt fint, men ikke i bilen min! Skjønner ingenting jeg!

Det er ikke spilleren, ikke subben for den er koblet riktig og har testet en annen også, det er ikke signalkablene og da gjenstår bare en ting, forsterkeren, men har jo byttet den også! :hvaskjera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tykke nok strømkabler til forsterkeren?

 

Har du lagt ny strømkabel til cd spilleren?

 

Alt er jorda skikkelig?

 

Alle kabler er festet skikkelig, ingenting som sitter løst?

 

Har ikke lagt ny strømkabel til cdspiller. Spilleren fungerer jo fint. Har prøvd mp3 spiller rett på forsterkeren også. Så det kan ikke være der problemet ligger.

 

Alt er jorda skikkelig. Aldri hatt brudd eller dårlig kontakt.

 

Bruker disse kablene og det er disse bilradiospesialisten også anbefaler til anlegget mitt. http://bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=218

 

Skal kjøpe meg ny forsterker jeg. Kanskje det rett og slett er en møkkaforsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lagt ny strømkabel til cdspiller. Spilleren fungerer jo fint. Har prøvd mp3 spiller rett på forsterkeren også. Så det kan ikke være der problemet ligger.

 

Alt er jorda skikkelig. Aldri hatt brudd eller dårlig kontakt.

 

Bruker disse kablene og det er disse bilradiospesialisten også anbefaler til anlegget mitt. http://bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=218

 

Skal kjøpe meg ny forsterker jeg. Kanskje det rett og slett er en møkkaforsterker.

 

hør om noen kan låne deg en f.eks Helix mono forsterker, da dem har en dirrekte konkurent til Dynabel, til nesten samme pris.

 

du burda da ha nok effekt med den dynabelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å levere tilbake forsterkeren og heller satste på en ny rockfort, kicker, phoenix gold eller noe. Men tenk om det ikke er forsterkeren som er problemet da?

Jeg har fått ny forsterker av eltek og den nye har samme problemet! De testet den første jeg hadde og den fungerte som den skulle i butikken deres. Men ikke i bilen.

Jeg har jo koblet en mp3 spiller rett i forsterkeren og det hjalp heller ikke så da må det værte enten forsterkeren, strømkablene til forsterkeren eller subben som er feilkoblet. Men jeg prøvde en annen subkasse som garantert var riktig koblet da det var en ferdig kasse med element fra bilradiospesialisten. 12" enkeltspole sonysub. Det var samme problemet med den også. Så da gjenstår jo bare forsterkeren da! Fatter ikke at den ikke funker! Gain på max gir overhodet ingen bevegelse på elementet. Helt dødt. Men når jeg skrur på 75% bassboost så skjer det noe og ved 90% bassboost så spiller det greit, men ikke bra å bruke i lengden!

Forstår ikke hva som er galt!

 

-Umulig at det er spilleren eller dens kabler til forsterkeren da jeg har forsøkt mp3spiller rett i forsterkeren. Har også strekt signalkbler fra bilradioen til en annen bil og over til forsterken min.

 

-Umulig subben min da jeg har forsøkt en annen sub også uten hell.

 

-"Umulig" forsterkeren da dette er andre jeg har og det er samme problemet med begge to! Den første funket jo i butikken til eltek!

 

Dette er uvanlig merkelig! Kanskje bilen min har overnaturlige krefter som setter anlegget ut av spill? :scared dragcar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å levere tilbake forsterkeren og heller satste på en ny rockfort, kicker, phoenix gold eller noe. Men tenk om det ikke er forsterkeren som er problemet da?

Jeg har fått ny forsterker av eltek og den nye har samme problemet! De testet den første jeg hadde og den fungerte som den skulle i butikken deres. Men ikke i bilen.

Jeg har jo koblet en mp3 spiller rett i forsterkeren og det hjalp heller ikke så da må det værte enten forsterkeren, strømkablene til forsterkeren eller subben som er feilkoblet. Men jeg prøvde en annen subkasse som garantert var riktig koblet da det var en ferdig kasse med element fra bilradiospesialisten. 12" enkeltspole sonysub. Det var samme problemet med den også. Så da gjenstår jo bare forsterkeren da! Fatter ikke at den ikke funker! Gain på max gir overhodet ingen bevegelse på elementet. Helt dødt. Men når jeg skrur på 75% bassboost så skjer det noe og ved 90% bassboost så spiller det greit, men ikke bra å bruke i lengden!

Forstår ikke hva som er galt!

 

-Umulig at det er spilleren eller dens kabler til forsterkeren da jeg har forsøkt mp3spiller rett i forsterkeren. Har også strekt signalkbler fra bilradioen til en annen bil og over til forsterken min.

 

-Umulig subben min da jeg har forsøkt en annen sub også uten hell.

 

-"Umulig" forsterkeren da dette er andre jeg har og det er samme problemet med begge to! Den første funket jo i butikken til eltek!

 

Dette er uvanlig merkelig! Kanskje bilen min har overnaturlige krefter som setter anlegget ut av spill? :scared dragcar

 

 

Hørte du selv forsterkeren hos Eltek??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men de påsto de hadde testet den. Og jeg fikk en ny forsterker. Jeg vet jeg fikk en ny da den hadde en annen farge. Kom fra et nyere parti. Denne var akkurat likens. Samme problem med begge to.

 

Har du fysisk tatt forsterkeren ut av bilen din, satt den inn i en annen bil, som har en monoforsterker som fungerer og bare kobla din forsterker i den.

 

Da får du trolig svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen som har anlegg i bilen så jeg kan få testet. Kjenner ikke så mange her i byen enda :)

Men jeg kom på en ting. Jeg pusset ikke bort lakken fra jordingspunktet på karosseriet. Kan dårlig jording skape et slikt problem? For er det dårlig jording så blir det mindre strøm som slippes ut og det betyr jo at det blir like lite inn i forsterkeren. Kanskje den ikke får nok strøm og når jeg bruker basboost så tyner jeg max ut av det lille som slipper gjennom og det resulterer i at det iallefall blir litt lyd fra subben..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekket jordinga også. Har batteriet i bagasjerommet så jeg jordet direkte til minuspolen på batteriet for å se om det ble bedre, men det hjalp heller ikke. Få flytte jordingen tilbake der den sto.

Da har jeg ikke flere ting jeg kommer på som kan gjøre at jeg ikke får lyd i subben :puke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen som har anlegg i bilen så jeg kan få testet. Kjenner ikke så mange her i byen enda :)

Men jeg kom på en ting. Jeg pusset ikke bort lakken fra jordingspunktet på karosseriet. Kan dårlig jording skape et slikt problem? For er det dårlig jording så blir det mindre strøm som slippes ut og det betyr jo at det blir like lite inn i forsterkeren. Kanskje den ikke får nok strøm og når jeg bruker basboost så tyner jeg max ut av det lille som slipper gjennom og det resulterer i at det iallefall blir litt lyd fra subben..

 

kan det være veldig lav spenning fra spiller?

 

jeg testa mitt anlegg kjørt dirrekte fra mp3 spiller, og måtte da skru opp gain på fult og bassboost nesten helt opp.

 

Men min mp3 spiller er urgammel, og ellendig sak, med bare 16mb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår