Gå til innhold

Hjelp til oppkobling av forsterker

Ranger emnet


Gunnar-Grønn

Anbefalte innlegg

Fikk en forsterker av en på jobben i dag. Har ikke drivet mye med dette før så har derfor noen spm.

 

På bildene har jeg tegna opp åssen jeg tror det skal kobles så langt Stemmer det så langt?

 

- Hva skal jeg koble på HIG INPUT?

- Hvor skal jeg koble på en evt. Sub Woofer?

- Hva er BRIDGE? (on/off)

- Hva er INPUT LEVEL og hva skal jeg stille den inn på?

DSC00347.jpg

 

DSC00346.jpg

Lada 2107 1600s 86'

Boble 53'

Mercedes Benz W123 76'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke all verdens kunnskaper, men tror det er riktig:

Hi input er "mottaket" for signaler til forsterkeren. Bruk helst Low Input, men hvis ikke cdspillern din har phonoutgang, må du koble signalene til Hi input. Det vil da si høytaler kablene...(eller??) Her den, så drit i Hi input...

Skal du bruke kun Subwoofer på forsterkeren, kan du brokoble -> bridge. Da kobler du Pluss-kabelen til suben på pluss polen på den ene høytalerutgangen, og minuskabelen til suben på den andre kanalen. Hvis du skalk dra 2 suber, kan du koble de på hver sin kanal, eller du kan brokoble de på forsterkeren, og paralellkoble subene... Du vil få mer effekt av å brokoble de, siden paralellkoblingen på subene halverer resistansen (Ohm)... (brokobling gir dobbelt så mye effekt som å koble på den ene kanalen, men endrer ikke "ohmen")

Input levelen skrur du til bunns, og prøver skru opp til du blir fornøyd med lyden ;) Har hørt at du ikke får så bra lyd ved å bare skru på max, og tro forsterkeren yter max da...?

 

Driver jeg med vranglære, så beklager jeg dette....

Mvh Tore

VW Golf II Vr6 prosjekt

VW 411 variant: Fram i lyset etter golfen =)

79' Golf LD, søndagsbil

VACN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, hva skal du drive med denne forsterkeren? (Er det en panasonic?) Skal du drive 1 eller 2 subber, eller vanlige høyttalere?

 

Ser og at du har koblet B+ direkte til remote, dette er ikke så smart da dette vil gjøre slik at forsterkeren står på hele tiden. Remote er en styrestrøm som skal slå av/på forsterkeren. Koble denne til remote utgang på spilleren din, eller koble den til et baklys eller noe som kun har strøm når du skal bruke bilen. (Vist ikke vil den trekke strøm hele tiden).

 

Slik du har tegnet inn batteriet ditt er også litt "feil", du trenger kun en ledning fra + på batteriet ditt, så setter du jording (GND) til et godt jordingspunkt der du skal ha forsterkeren. (Gjerne festepunktet til sikkerhetsselene)

 

Skru ikke fast forsterkeren i metall, men event skru den fast i en treplate eller noe som du igjen kan skrue fast i bilen.

 

Input level kan du stille på null, så vrir du den ca 90grader opp fra min. (som en start)

 

Når det gjelder de andre spørsmålene dine må jeg vite hva du skal drive med forsterkeren, det kommer ann på om du bør brukoble den (Bridge) eller ikke, og hvordan du kan gjøre dette.

 

Håper dette hjalp deg litt på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke all verdens kunnskaper, men tror det er riktig:

Hi input er "mottaket" for signaler til forsterkeren. Bruk helst Low Input, men hvis ikke cdspillern din har phonoutgang, må du koble signalene til Hi input. Det vil da si høytaler kablene...(eller??) Her den, så drit i Hi input...

Skal du bruke kun Subwoofer på forsterkeren, kan du brokoble -> bridge. Da kobler du Pluss-kabelen til suben på pluss polen på den ene høytalerutgangen, og minuskabelen til suben på den andre kanalen. Hvis du skalk dra 2 suber, kan du koble de på hver sin kanal, eller du kan brokoble de på forsterkeren, og paralellkoble subene... Du vil få mer effekt av å brokoble de, siden paralellkoblingen på subene halverer resistansen (Ohm)... (brokobling gir dobbelt så mye effekt som å koble på den ene kanalen, men endrer ikke "ohmen")

Input levelen skrur du til bunns, og prøver skru opp til du blir fornøyd med lyden ;) Har hørt at du ikke får så bra lyd ved å bare skru på max, og tro forsterkeren yter max da...?

 

Driver jeg med vranglære, så beklager jeg dette....

 

Mye korekt her, veldig fint at du gir uttrykk av at du ikke er helt sikker på en del ting (Ikke frekt ment, kun posetiv kritikk!) Det er desverre slik på en del forum at folk kaster ut svar som de ikke er sikkre på, som kan føre til mange negative hendelser, og mye fortvilelse/forvirring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, hva skal du drive med denne forsterkeren? (Er det en panasonic?) Skal du drive 1 eller 2 subber, eller vanlige høyttalere?

 

Ser og at du har koblet B+ direkte til remote, dette er ikke så smart da dette vil gjøre slik at forsterkeren står på hele tiden. Remote er en styrestrøm som skal slå av/på forsterkeren. Koble denne til remote utgang på spilleren din, eller koble den til et baklys eller noe som kun har strøm når du skal bruke bilen. (Vist ikke vil den trekke strøm hele tiden).

 

Slik du har tegnet inn batteriet ditt er også litt "feil", du trenger kun en ledning fra + på batteriet ditt, så setter du jording (GND) til et godt jordingspunkt der du skal ha forsterkeren. (Gjerne festepunktet til sikkerhetsselene)

 

Skru ikke fast forsterkeren i metall, men event skru den fast i en treplate eller noe som du igjen kan skrue fast i bilen.

 

Input level kan du stille på null, så vrir du den ca 90grader opp fra min. (som en start)

 

Når det gjelder de andre spørsmålene dine må jeg vite hva du skal drive med forsterkeren, det kommer ann på om du bør brukoble den (Bridge) eller ikke, og hvordan du kan gjøre dette.

 

Håper dette hjalp deg litt på vei!

 

-Jo takk, veit at jeg kan hente - (gnd) fra "metalldeler" rundtomkring på bilen. Henta fra batteiet bare for og ilustrere, men takk anyway.

 

-Når det gjelder RMT så har jeg ikke denne ledningen på cd-spilleren så jeg tror jeg skal lage en engen knapp til forsterkern

 

-Jeg har ikke tenkt til og legge noe penger i dette her så høytallerne jeg skal drive det med er noen kasserte Pioneer høytallere på max 60w står det, som jeg fikk for 20kr på loppemarked (røverkjøp:P).

Har bare tenkt til og koble en subb på forsterkern, en boss 12" som jeg også har fått. Skal snekre en kasse til den snart.

 

-Merke på forsterkern er ELTRONIK.

 

Høytallerne:

DSC00356.jpg

DSC00355.jpg

DSC00353.jpg

 

Subben:

[email=http://i63.photobucket.com/albums/h153/truls0206/DSC00352-1.jpg]http://i63.photobucket.com/albums/h153/truls0206/DSC00352-1.jpg[/email]

DSC00351.jpg

 

Bakpå CD-Spilleren:

DSC00360.jpg

 

Perlen av en forsterker (ja jøss)

DSC00349.jpg

 

-Så Bakpå CD-Spilleren tar jeg en sånn Phono kabel(?) fra LINE OUT til LOW INPUT på forsterkern?

 

-Hvor kobler jeg på subben?

Lada 2107 1600s 86'

Boble 53'

Mercedes Benz W123 76'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten le litt..Var ikke akkurat de nyeste produktene:) Men spiller nok sikkert når du får alt koblet til..*tørke tårer*

 

Veit, blir spennende og høre hvordan det låter når jeg får lyd i det.

Men får trøste meg med at jeg bare har brukt hele 20 spenn tilsammen:oohh, slå den!

 

Nå må noen tegne inn om jeg har glemt noe og hvor jeg skal koble på subben

 

Stero1-1.jpg

 

Stero2.jpg

Lada 2107 1600s 86'

Boble 53'

Mercedes Benz W123 76'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, hehe, hmm... Dette blir litt snodig:)

 

Altså, å koble 2 høyttalere og en sub på samme forsterker blir litt vanskelig.. Det vil ikke funke korrekt uansett, pga frekvenser.

 

Det du kan gjøre her er å koble høyttalerene til hver sin kanal, og koble subben inn med pluss på r-ch pluss, og minus på l-ch minus.

Subwoofer må stå på "off", (vist ikke får du kun lave frekvenser på høyttalerene).

 

Sett bridge på "on" først og hør om du får lyd i alt først, vist du ikke får lyd så må du sette på bridge på "off". Nå får du ihvertall lyd på høyttalerene, vist subben ikke funker nå må du sette kablene på en av kanalene

 

Når det gjelder remote, så ambefaler jeg virkelig å koble denne til en annen styrestrøm, som nevnt for eks. ene baklyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du tenkt og koble suben på samme forsterker som de vanlige høytallerne? det blir ikke så bra akuratt, da ville jeg heller ha anbefalt deg og koble de vanlige høytallerne på cdspilleren og suben alene på forsterkern.

 

Er du så sikker på at du ikke har remote på cdspilleren? meget rart, i og med at det er signalutganger. er enten blå eller blå/hvit kabel som oftes.

Isåfall, om ikke, så har du sikkert slik at spilleren skruer seg på når du vrir om tenninga? da kan du ta remote via "rem"kabelen inn til spilleren, altså den kabelen med styrestrøm fra tenninga.

 

Tutigard: vil påstå at jording direkte til batteriet er mye bedre en igjennom karosseriet, og god kabel med godt metal, leder langt bedre en ett råttent karosseri.

 

skru av bridge, du bruker begge kanalene nå. Brigde er altså brokobling. og slik funker den:

Du setter + kabelen fra suben til + på ene kanalen på forsterkeren også setter du - kabelen fra suben til - på den andre kanalen på forsterkeren, Forsterkeren vil da se på elementet som om det hadde en motstand på 2 ohm istand for 4 ohm som elementet er på. Og forsterkeren vil da gi ca. dobbelt så mye effekt. Men, noen forsterkere tåler ikke å lastes så langt ned. f.eks om en forsterker er stabil ned til 2ohm pr. kanal, så må det brukes 4ohm(eller høyere)`s element ved brokobling. Om forsterkeren er stabil ned til 1ohm pr. kanal så må det brukes 2ohm(eller høyere)`s element ved brokobling.

Slik du har koblet nå, er det altså ikke en brokobling, den skal stå på off.

 

Så når det gjelder subwoofer knappen, vil jeg tro dette er en knapp som setter frekvensen f.eks opptil 100hz. da vil altså forsterkeren spille fra 10-100hz men, dette er altså forskjellig fra forsterker til forsterker.

Nå tildags kalles vel denne saken for lowpass, og er på de fleste forsterkere justerbare.

Du har jo ikke koblet til en subwoofer nå, så da skal denne selvfølgelig være på off. Men, om du skal koble til en subwoofer, så skrur du denne på On igjen.

 

Inputlevel skrur du helt av, og vrir om litt før du starter anlegget. Når du har startet det kan du tilpasse lyden med denne.

 

 

Stian

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det meste som dere har sagt er riktig MEN ang brokoblingen: i så pass gamel forsterker er nok "+" utgangene som er brokoblings punktene, ved å aktivere "bridge" knapen så inverteres fasen på den ene kanalen. Om man kobler subb til en "+" på den ene utg og på "-" til den andre kanalen blir som å paralell koblet subben til et av kanalene.... om forsterkeren din er ekte TRIMODE hadde ikke vært noe "bridge" kanp på den, så du kan ikke bruke den som både stereo og brokoblet samtidig

 

Trimode ble brukt mye før da man koblet fulltone høytalere til venstre/høyre utgangen og i tilleg kunne man koble en subb brokoblet mellom kanalene venstre/høyre og da brukte man som regel en "+" og respektive "-" fra hver kanal, fordi den ene kanalen ble 180grader fase vendt nemlig ;) og da måtte også fulltone høytaleren ha "omvendt" polaritet.... :) subben fikk bare bass ved at man brukte en passiv delefilter (spole=6dB steilhet) i serie med elementen og tilsvarende mot fulltone eller frontsett som spilte fra en gitt frekvensen og oppover. Dette krevde forsterkere som var strøm sterke.

 

gunnar-grønn: anbefaler deg å bruke denne ampen som fulltone og heller skaf deg en annen til å drive subb eller omvendt, hadde vært bedre om du fikk skaffet en forsterker der du kunne justere delefrekvensen fordi som det ble nevnt så ved å aktivere "subb.." så får du en fastsatt øvre frekvensen som kan ligge helt oppe i 120Hz -noe som var mer vanlig før nemlig- og dette er rett og slett for høyt til en subb ;)

 

lykke til!!

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slike koblinger som er i bilen din tobias?

 

Satt på jobben når jeg skrev dette, sløv som vanlig, det jeg mente var at det må bli enten eller.. Enten brukoble, og bruke bare subb, eller ikke brukoble å bruke bare høyttalerene.. Ser jo nå at de jeg skrev ble helt feil..

 

"Det du kan gjøre her er å koble høyttalerene til hver sin kanal, (ELLER) koble subben inn med pluss på r-ch pluss, og minus på l-ch minus.

 

Subwoofer må stå på "off", (vist ikke får du kun lave frekvenser på høyttalerene)." (OG OMVENDT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 2 x 10amp sikringer? det er vel nesten så spiller`n din yter like mye som denne forsterker`n. Men ikke feil å prøve den på subben for moro skyld. det ser jo ut som du har fått den hjelpa du trenger her... å det er det viktigste. øko-anlegg er flott.. =)

 

Veit, skal nok prøve og koble litt her på rommet før jeg stapper det i bilen. Fikk lyd når jeg kobla på to høytallere, men det skurra veldig. Prøvde trykke på brytere og justerte det uten hell.

Lada 2107 1600s 86'

Boble 53'

Mercedes Benz W123 76'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remote koples på cd-spilleren på en ledning merket "antenne" eller noe. Den gir strøm (når spilleren er på) til en potensiell antenne (sånn elektriske som går opp ved bruk, og ned etterpå)

1985 VW Golf II cl 1,6

1961 VW T-1 1200 deluxe 1,6

1986 VW Golf II cl 1,6 (hugget)

1972 VW T-2 Transporter Sika 2,0 (solgt)

1996 Citroën ZX 1,4i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår