Gå til innhold

Hva er Forskjellen mellom 240 og 240 gl?

Ranger emnet


rudihoe

Anbefalte innlegg

du har vel ikke ren 240? Du har LE, GLE, GL, GLT, Turbo osv.. Store forskjellen er vel utstyrsnivået.. Alt fra fargen på interiør til hva som sitter i midtkonsollen osv..

Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v

Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( )

Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt)

Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne nesten få hvilket utstyr man ville på alle sammen, men det var ofte samlet som grunnpakker for å få ned prisen.

 

det som også skiller en DL fra en GLE er jo mykere bil.

En GLE er litt stivere i karosseri etter hva jeg har forstått det som.

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betegnelsen "LE" kan jeg ikke huske å ha sett på noen 240 noen gang.

 

Ellers finnes det mange som bare heter "240" uten bokstaver - dette dreier seg i prinsippet om 83- og 84-modeller.

 

240-serien ble laget i mange år med skiftende modellutvalg - de forskjellige betegnelsene "betyr" ikke alltid det samme for alle årsmodeller, altså med tanke på utstyr og annet særpreg. Jeg kopierer her inn en del informasjon som jeg skrev før en gang, og svarer dermed på litt mer enn du strengt tatt spurte om:

 

De eneste 240er med turbo originalt heter Turbo, hadde B21ET med 155 hk og manuelt gir. Fra 81 til 83 hadde de bare firedørskarosseriet, i 84 fantes de også som stasjonsvogn, i 85 i prinsippet bare som stasjonsvogn, da 740 Turbo IC hadde erstattet firedørsutgaven.

 

Det finnes knapt grenser for hvilke 240er du finner med turbo (og forskjellige varianter av turbo-emblemer) i dag, men det er ettermonterte greier.

 

GLT ligner i utseendet ("dekoren") mye på Turbo, med lister og grill i svart. Den kom først som 80-modell - på det svenske markedet, ett år senere her. Frem til vinteren 82 kunne den fås med to forskjellige motorer, en firesylindret (B23E, 140/136 hk) og samme sekssylindrede som i toppmodellen 264GLE (B27E, B28E). Da 760 kom, ble sekseren forbeholdt denne. Videre finnes GLT med B23E/B230E (136/129 hk) opptil 88.

 

L var billigste versjon fra 75 til 78, først med B20A, senere B19A, 245L hadde stort sett B21A.

 

DL var "grunnmodell" med ikke fullt så lite utstyr som L. Disse har i de fleste tilfeller B21A (97-107 hk). I de eldste årsmodellene (75-76) forkommer DL med B20A. Siste DL (i Norge) var 240DL 85 med B200K (103 hk). 83-84-modellene heter som regel bare 240 uten bokstaver.

 

GL er eneste bokstavkombinasjon som forekommer i praktisk talt alle årsmodeller av 240-serien. I begynnelsen som toppmodell, de siste årene som normalen. Dette kan kanskje ha sammenheng med at det har "gått inflasjon" i bokstaver, man også med at utstyrsnivået faktisk ble en del høyere med tiden. 244GL 75-78 har B21E (123 hk) og det meste av hva man kunne få av utstyr den gangen, som strengt tatt ikke var særlig mye (skinnseter og kanskje turteller som standard). 244/245GL ble fra 79 en noe billigere "mellommodell". B21A fra 79 til 81; B23A (112 hk) fra 81 (eller 82) til 84; B230A, senere K, senere F (110-116 hk) i årsmodellene 85-93. Overdrivekasse fra 81 (eller 82), femtrinnskasse fra 84 til 85, firetrinnskasse som standard fra 86 til 89, femtrinnskasse og servostyring som standard fra 90.

 

GLE: Dette blir litt mer komplisert. Betegnelsen GLE hadde allerede vært brukt på toppmodellen 264/265, men ble brukt på 240 først på 79-modellen. 244/245GLE 79 hadde B21E og tilsvarte GL av tidligere årsmodeller. I Norge finnes 244/245GLE 1980-modell, men ikke i Sverige, da den dyrere GLT hadde "overtatt plassen". Det dukket opp en ny GLE av 240-serien vinteren 82 (eller kanskje først som 83-modell…), da 760 kom, visstnok for å "kompensere" for bortfallet av 264 og den sekssylindrede GLT-versjonen - for dem som ville ha en komfortabel Volvo-"toppmodell", men ikke hadde sans for 760. Denne GLE var dyrere enn GLT, som hadde samme motor (B23E, 136/129 hk) og fantes i modellutvalget i to år, frem til vinteren 84, da den ble erstattet av 740GLE. Det dukket opp en 240GLE igjen fra 86, men dette var sammenlignet med tidligere GLE en klart mindre eksklusiv (og langt vanligere...) variant med samme motor som 240GL (B230A, K, F) og bare litt mer utstyr enn GL. Den (GLE) forekommer visstnok også på 90-tallet, men da hadde allerede GL fått femtrinnskasse og servostyring som standard, så da tror jeg forskjellen må ha vært ganske minimal...

 

Så er det 240SE 93, som har samme motor som GL, men ellers ser ut til å slå de fleste eldre "luksusmodeller" i utstyrsnivå.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår