Gå til innhold

skum som utvides? fjerne skrangling.

Ranger emnet


Trollet_

Anbefalte innlegg

har nettop satt inn en power acoustik FUBR 12 i bagasjerommet... jeg har vendt elementet mot seteryggen... når alt var koblet opp og testet var konklusjonen at det var helt sinnsykt mye bass, men det skranglet noe så inni h...vette i hattehylla og i seteryggen... har planer om og legge bassreflex-røret opp i hattehylla, vet ikke om dette vil hjelpe på noe?

 

men poenget med denne tråden var og spørre om det fantes noe slags skum som utvider seg som jeg kan fylle i tomrommet mellom hattehylla og blekkramma under slik at skranglingen blir litt redusert iværtfall?

 

står sikkert i en eller annen anna tråd men søkte og fant ingen ting:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten kan du dytte inn skumgummi. Fåes kjøpt løst i forskjellige tykkelser (og hardheter?), det kan du også ta ut når/hvis du selger bilen.

 

Eller byggskum/fugeskum. Men det herder, og blir sittende FAST ;)

 

EDIT: og vær FORSIKTIG om du velger byggskum. Det ekspanderer, gjerne mye mer enn du tror. Rockford bygde en demobil for mange år siden, hvor de sprøytet inn byggskum mellom den digre kassa som fylte bagasjerommet og taket. De feilberegnet litt, og endte opp med å måtte kutte av taket, rette det, lakke på nytt og sveise det på igjen. Bare fordi skummet hadde ekspandert mer enn de trodde og ødelagt hele taket...

 

Skum ser kanskje mykt og søtt ut, men det er enormt med krefter i sving når det ekspanderer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skum er drit skummelt.. Nere typer er litt snillere,men fremdeles har det ikke noe problem med og lage helvete vis man er litt ivrig når man setter inn vinduer/dører ol i hus.. Brenner helt vilt gjør det også.. og den røyken er i alle fall ikke sunn... Men det er genialt til og tette forskaling med :D

 

Nei, sats på skumgummi vis du er ute etter en billig løsning. Evt dempe matter fra installbay.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis problemet er at hattehylla 'hopper' opp og ned på karosseri blekket ville jeg kjøpt meg en tube med rotabond fra kent, kleb og tett fra wurth eller ultra flex fra esseve disse typene lim er poly basert med enorm klebe evne lim hattehylla ned. og i og med at de er poly baserte vill den ligge på punkter av 'gummi'. blir i prinsipp samme som å space ut skilter med o ringer i gummi pga skramling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@epifant: Den historien leste også jeg om i et blad for ørten år siden. Skumle greier.

 

@Trollet. Du har vel en sedan har du ikke? Hvis du ikke skal ha løs igjen hylla har Eltek noe ekspanderende limskum som er til kassebygging. Ellers er seff et lag tynn skumgummi velegnet. Har selv brukt dette både over (til polstring før trekking) og under hattehylla.

 

Bak skiltet har jeg brukt gammel sykkelslange.Skulle bare kastes alikevel. Man tager vad man haver.

 

PS! IKKE pek bassporten opp i bakruta. Da får du uheldige refleksjoner, faseforskyvinger og ikke minst en boost i frekvensområdet porten er tunet til. Pek den heller ikke bakover. En bassport skal som hovedregel alltid stikke ut på samme side av kassen som elementet. Dette gjelder dog ikke kasser som er konstruert for noe annet, slik som ymse innehøyttalere med portene bak.

 

Står kassa og elementet helt inntil ryggen eller har du f.eks 10cm luft i mellom? Har du puff med skiåpning i ryggen?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har midtarmlene bak, men har ikke noe hull for "ski" desverre... men har best erfaring uansett når det gjelder bass og ha bassreflex'en i ryggen på kassa....men om du virkelig påstår det motsatte så tror jeg på deg...!! har ikke så mye peil på akkurat bilstereo jeg:P har jo prøvd med bassreflex og elementet mot seteryggen... synes ikke det ble så bra,...men hadde jo da også feil dimm på røret!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, tro ikke på alt du leser på internett, som de sier. Hvis du har tid og råd er jo det beste å prøve flere varianter. Men det med lyden fra bassen i (gjennom) seteryggen og porten pekende fritt ut i kupéen håper jeg høres logisk ut? Er jo nødt til å bli noen desibel i forskjell der.

 

Men jeg er ingen guru på det, for jeg har kun bygd trykkammer i bil. For enkelhetens skyld. ;)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår