Gå til innhold

Strammingshjulet..kostbart..

Ranger emnet


850 2,0LT

Anbefalte innlegg

I går hadde jeg den kjedeligste opplevelsen med min 850..

 

Jeg hadde parkert hjemme og skulle bare snu bilen da det raklet i motorrommet....

 

Åpnet panseret og la merke til en liten deformasjon på venstre side, på dekselet hvor kam rema sitter....

 

Og det viser seg da at strammingshjulet har skrudd seg av og gått gjennom dekselet. Det ser ut til at det er et lager på hjulet som har gått i stykker.

 

Er det noen som har erfart noe lignende?

 

Bilen er en 850 2,0LT fra 1996. Den har gått 169000 og hadde kamremsbytte på 117000

 

Mandagen vil vise hvor mye som er ødelagt.....både jeg og lommeboka mi kommer til å ha det vondt i lang tid fremover :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er påkrevet å bytte strammehjulet sammen med kamreima, men det kan vel være lurt... Eller så hender det at mekanikeren glemmer å skru til skruene som fester strammemekanismen. Det hendte meg sist jeg byttet reim. Mekanikeren ringte meg dagen etter og ba meg komme opp så han fikk sjekket. Han hadde en lei følelse av å ha glemt det. Det kan være det som har skjedd hos deg.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bytter regrem på volvo så er ikke strammehjulet med i satsen...

Vi kjenner bare på hjulet om det går ujevnt eller om det er bra... Er det bra så lar vi det sitte, er det dårlig så bytter vi det...

Er ikke som med volkswagen og slikt, der strammehjul følger med i pakken.

( ) 1994 Volvo 850 T5 - Prosjekttråd kommer.

( ) 1990 Ford Sierra dohc

( ) 2001 Motorhispania Furia (til salgs!!! S.B.O 5000)

(X) 1990 Kawa KX 125

(X) 1998 Suzuki TSX

(X) 1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er påkrevet å bytte strammehjulet sammen med kamreima, men det kan vel være lurt... Eller så hender det at mekanikeren glemmer å skru til skruene som fester strammemekanismen. Det hendte meg sist jeg byttet reim. Mekanikeren ringte meg dagen etter og ba meg komme opp så han fikk sjekket. Han hadde en lei følelse av å ha glemt det. Det kan være det som har skjedd hos deg.

 

Godt mekanikern din hadde vett nok til å si fra da....

95 Volvo 855

81 Porsche 911SC

75-Bmw 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leverer inn bilen for diagnostisering og konsekvensutredning på samme sted som utførte kamreimbyttet så er muligheten ganske liten for at de vil "finne ut" at feilen skyldes slurv fra verkstedets side. Jeg ser for meg at de vil konkludere med materialtretthet uansett hvor slurvete de måtte ha vært under reimbyttet. Kun de beste ringer kunden og erkjenner feil (ref hoffmekanikeren min).

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 ventiler : Ventilene koster sikkert rundt 50-250kr stk...

Jobben : 850 er ingen lett bil å overhale topp på, kanskje 10 arbeidstimer på det... (maks)

Vannpumpe, regrem og løpehjul, ca 1500-2000kr...

Jobb på å bytte de delene ca2-4 timer...

 

Så slutt prisen avhenger ganske mye av hva verkstedet tar i timen..

 

Jeg jobber på ett volvo merkeverksted som tar i overkant av 930kr i timen.

( ) 1994 Volvo 850 T5 - Prosjekttråd kommer.

( ) 1990 Ford Sierra dohc

( ) 2001 Motorhispania Furia (til salgs!!! S.B.O 5000)

(X) 1990 Kawa KX 125

(X) 1998 Suzuki TSX

(X) 1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår