Gå til innhold

varsellampene oppfører seg som et lysorgel... Hva nu?

Ranger emnet


KaiFred

Anbefalte innlegg

Har fått familiebilen i hus for et par uker siden,

1995 omega stv, 2,5 v6, ca 162 000 km.

komplett servicehefte og alle rep. foretatt hos merkeverksted,

skulle jo tro dette var et greit kjøp :)

 

Hittil vært kjempefornøyd med bilen, starter og går som

den skal - inntil i dag....

 

på vei til jobb begynte plutselig batterilampa å lyse, men slukket

ganske raskt. Kjørte 1 km så begynte den å lyse igjen.

Etter et par hundre meter til begynner motorlampa å lyse, men slukker

ganske raskt denne også, men kommer på igjen etter noen hundre meter

igjen. Jeg er nå fremme og tenker at jeg får sjekke ut litt før jeg starter

på jobb. Kikker raskt i motorrommet etter noen opplagte feil, kan

vel ikke si jeg finner noen (bombe :p)

Det eneste jeg kan si ikke var som det skulle ved visuell kontroll i halvmørket

var et lag med irr på plusspolen på batteriet.

Jeg slår så av bilen, og prøver å starte den - det går IKKE! helt død.

Motorlampa blinker når jeg har på tenninga nå...

batterilampa lyser selv om jeg har tatt ut nøkkelen...

 

Vel, får jobbe litt og se på dette senere tenker jeg.

 

Stikker innom senere på kvelden med startkabler. Får start på bilen med en

gang. Eneste lampa som lyser nå er batterilampa. Denne lyser sterkere når jeg

øker turtallet. Kobler i fra startkablene og lar bilen gå i 5 min. Stopper bilen,

og prøver å starte igjen. Det gikk fint så jeg flyttet bilen dit den skulle stå og

drar på jobb igjen. (virker altså som om den lader batteriet litt)

 

Etter jobb starter bilen uten hjelp, men batterilampa lyser fortsatt. Det er ikke

så langt hjem så jeg tenker at man kommer sikkert frem uten problemer.

Kjører ikke mer enn 100m før motorlampa lyser igjen. noen meter til så lyser

TC og ABS lampa også. Disse slukker igjen, men kommer og går litt. samme

gjelder motorlampa. Lampa til airbag lyser også innimellom nå, noen ganger

lyser alle lampene samtidig (utenom brekket). Nå begynner jeg å bli skeptisk,

men det er bare 1 km hjem så jeg kjører forsiktig hjem. Etterhvert slukker alle

lampene og bare batterilampa lyser rødt og fint...

 

Ble en lang forklaring men...

 

Noen som har en idè om hva som kan forårsake disse fenomenene?

Aner ikke alder på batteri eller dynamo, har slått meg at feilen nesten må

ligge en av stedene. Kan det komme av at det er mye irr på batteriet?

 

Kanskje noen har vært borti noe lignende?

 

help :)

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og lad opp batteriet over natta, hvis ikke dette fungerer, stikk til opel og ta en feilkode sjekk på det, finner fort feilen da,

 

men jeg sier bare 2,5 v6 har slittet med såne prob før og sliter nå med motor lampe om morgenen , finner det faen ikke ut! tror kansje jeg får dratt rumpa mi på opel og fått tatt en feilkode sjekk med Tech2'n :)

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at ladelampa lyser mer med turtall er vel tegn på herpa dynamo? Jeg fikk den i sommer, den slukket etter hvert og dagen etter døde bilen. Opel spurte om jeg hadde rusa bilen. Det hadde jeg gjort, og da hadde lampa røket. Hadde det bare vært ladelampa ville jeg vel stemt på dynamoen, men det var jo litt av hvert der da. Irr på batteriet kan du jo enkelt finne ut av om er problemet.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heller mot defekt dynamo skjønner jeg.

 

Tenkte å sette bilen på lading i går kveld mens jeg var på jobb,

men batteriet ville ikke ta til seg strøm tydeligvis. Sjekket om laderen

var kaputt, men den funker som juling...

Prøver med et batteriskift i dag, samt bytter noen kabelsko som skal festes

på batteriet, mye irr og ødelagte kabelsko kan man si...

 

funker ikke dette må man til med ny dynamo, noen som vet hvordan den

sitter på denne motoren? mye pes å bytte den selv?

 

Kai

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først og fremst sjekket ut tilkoblingene til dynamoen, kan godt være at det ikke er kontakt på en av lederne til dynamoen... så slipper du bruke mange penger på verksted om det bare er en enkelt leder som er feilen:p

 

Tror nok det var dynamoen som hadde tatt kvelden. Batterilampa lyste

sterkere med turtallet, så det burde være kontakt nok der :)

 

Har bytta batteriet og satt på nye kabelsko på alle ledningene inn på

batteriet, det meste var så og si kaputt...

Bilen starta som et skudd, men dessverre lyste batterilampa like j***** anger2

 

Så nå står bilen og får ny dynamo, best å ha ting i orden :)

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke noe nå.. kan omegaen min lide av det samme?

 

i går stod jeg på tomgang.. plutselig stoppet bilen.. den begynte å riste å hoste litt først.. så vrei jeg av tenningen og startet igjen.. så kjørte hjem. ca 2 km helt uten problemer.. startet i dag opp igjen. helt uten problemer å har nå kjørt 2 mil til jobben uten problemer.. hva kan dette ha vert? bare noe forbigående driit?

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant ut feilen.. den ladet bare 12.8-13.2 så jeg fryktet dynamofeil... men kjente også at - polen på batteriet var driitvarm.. så byttet denne og vips bilen ladet 13.9-14.3 V hehe.. billigeste reppen everdet ass.. spess med tanke på at jeg hadde regnet med dynamoskifte...

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du trøste deg med at jeg måtte betale 4000 for bare dynamo og 1 pære. Det skjedde når jeg var på ferie, så jeg hadde ikke Haynes tilgjengelig. Da tror jeg at jeg skulle klart å gjøre det selv.

 

usjda, føler at jeg kom greit ut av det, selv om det aldri passer med en

sånn utgift :p

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår