Gå til innhold

Regler, rettningslinjer for tekst i front og bakrute?

Ranger emnet

soloking

Anbefalte innlegg

Alt foran B-stolpen er tabu, dvs de rutene fører skal ha sikt gjennom, enten rett frem eller til sidene.

Dersom bilen er utstyrt med innvendig speil, skal man kunne se utrykningskjøretøy i dette speilet gjennom bakruta (dvs helt tett dekorering utgår).

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det med soting av bakrute da?

Jeg for min del bruker ikke innvendig speil, det står justert rett opp, fordi jeg synes det er irriterende.

Har da sidespeil for pokker.

Det gjelder samma regel som jeg nevnte isted, at du kan sote såpass mye at man fremdeles ser et uttrykningskjøretøy gjennom.

Det betyr nada om du bruker innvendig speil eller ikke, har bilen krav om innvendig speil, så sier reglene at du ikke kan sote bakruta di 100% svart, jamfør Kjøretøyforskriftens paragraf 31-1, punkt 3, andre ledd, tredje og fjerde punktum.

Selvsagt kan den sotes til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder samma regel som jeg nevnte isted, at du kan sote såpass mye at man fremdeles ser et uttrykningskjøretøy gjennom.

Det betyr nada om du bruker innvendig speil eller ikke, har bilen krav om innvendig speil, så sier reglene at du ikke kan sote bakruta di 100% svart, jamfør Kjøretøyforskriftens paragraf 31-1, punkt 3, andre ledd, tredje og fjerde punktum.

Selvsagt kan den sotes til en viss grad.

Ikke helt korrekt. Regelen sier at om man ikke har mer enn så-og-så mange cm^2 utvendige speil, må man ha innvendig speil og utsikt bakover.

Jeg kjørte forresten en periode en MAN lastebil med skap, den satt det innvendig speil i... :puke: Hvordan i alle dager skal man kunne se gjennom hele skapet? :hvaskjera

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt korrekt. Regelen sier at om man ikke har mer enn så-og-så mange cm^2 utvendige speil, må man ha innvendig speil og utsikt bakover.

Hva er ikke helt korrekt..?

Regelen jeg henviser til sier ordrett;

Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Jeg har ikke nevnt noe som helst om hvilke krav som stilles til grunn for innvendig speil (det er en helt annen diskusjon), jeg sier bare at dersom bilen han krav om innvendig speil, så kreves det at et utrykningskjøretøy skal kunne ses gjennom bakruta (noe som ikke er feil, i henhold til lovverket jeg nettopp siterte). :)

Forøvrig har en bil ikke krav om innvendig speil dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes. Jeg finner ingenting i reglementet om at kravet stilles dersom utvendig speil ikke er stort nok, det eneste kravet (jeg finner) er at innvendig speil skal være minst 70cm2 på speilflaten, og henholdsvis 70cm2 eller 200/300cm2, avhengig av hvorvidt bilen er over eller under 6 meter lang.

Men kom gjerne med paragrafnummer om du har noen andre regler som sier noe annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider