v240tic85 Skrevet November 19, 2006 Rapporter Share Skrevet November 19, 2006 passer m90 kassa i 240 og på rød blokk? Siter Golf 2 bruksbil,volvo 142 prosjekt, volvo 240 tic prosjekt, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo240 Skrevet November 19, 2006 Rapporter Share Skrevet November 19, 2006 Det lure eg og på?? Og ka di tåla iforhold til di bmw kassane? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v240tic85 Skrevet November 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 19, 2006 hehe! ja! har ei m90 kasse på hånda får 1500 kr med chluts så det har vert fint og vist! tror ikke m46 kassa tåler ca 250-300hk Siter Golf 2 bruksbil,volvo 142 prosjekt, volvo 240 tic prosjekt, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
totte88 Skrevet November 19, 2006 Rapporter Share Skrevet November 19, 2006 den tåler vel rundt 300 hk.. kanskje litt over.. kommer ann på kjørestil og på standen på kassen så klart Siter mvh tor anders aune (240 turbo 90 mod) http://www.bilforumet.no/200-serien/220654-informasjonstr-d-240-turbo-bygges-bildetung-tr-d.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 Kommer vel messt ann på kjørestil kanskje... Spinnende på 1.gir på rundt 5000rpm på grass og drar ut på tørr asfalt skal du nok se det sprutter tannhjul fra flere steder uansett hva slags kasse du har! ;P Men jeg er også intressert i å vite hva som må til for å få på en m90 på en rødblokk :) lei av kassa mi som vandrer fra sete til sete når den står i gir! :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v240tic85 Skrevet November 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 det måtte vist bankes i kanaler får og få plass til m90 i 240 siden den var bredere! og 3 gir var dålige på de! Siter Golf 2 bruksbil,volvo 142 prosjekt, volvo 240 tic prosjekt, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 Man trenger adapter, og clutch-hus fra M46 kassen. Samt mellomaksling fra M47. Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sevrin Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 jeg har m90 i min 240. den passer uten store problemer. slapp å banke i karrosseriet. m90 har ikke løst clutchhus. Det er en side på http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=45044 hvor alt om m90 i 240 står. jeg har fulgt den sånn ca. mne jeg tror du må være medlem for å logge deg inn. Siter 87 240Turbo. lyst på 350hk. 99 Vectra B 1,6 16v Stv. R.I.P 99 Vectra B 2,0 16v CD stv. old volvos never die, they only go faster. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 Det finnes 2 typer M90. En med løst clutch hus, og en med fast. Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240ft Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 M90 kassa passer uten modifikasjoner hvis du entrer kassa på motor når den sitter i bilen... Siter Gjør som Ford - kjøp Volvo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kmb Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 M90 finnes i to utgaver. En for rødblokk og en for hvitmotor. Hvis jeg ikke tar helt feil er det vel M90 i alle 940 fra 95-98. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 Det finnes 2 typer M90. En med løst clutch hus, og en med fast. Nei, det finnes det ikke. Alle M90 er levert med et fast boltmønster, avhengi av om den var til 4'ere (rødblokk) eller rekke 6'ere...rekke 6'erene har samme boltmønster som rekke 5'erne.. derfor er konvertering fra 6 til 5 sylindere veldig enkelt rent girkasse-messig. Men, som sagt er M90 laga med fast sprengkåpe, og har ei smertegrense på rundt 300nm. Har du mer nm enn dette, spises lagere og gir veldig fort opp, noe du ser raskt på bånnpluggen, som blir full av finspon om den blir underdimensjonert i forhold til kreftene. Men girer du pent, skifter olje regelmessig, så holder den lenge til std-trim av B230-motorer (220hk og 290-300nm) Mvh;) Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 Nei, det finnes det ikke. Alle M90 er levert med et fast boltmønster, avhengi av om den var til 4'ere (rødblokk) eller rekke 6'ere...rekke 6'erene har samme boltmønster som rekke 5'erne.. derfor er konvertering fra 6 til 5 sylindere veldig enkelt rent girkasse-messig. Men, som sagt er M90 laga med fast sprengkåpe, og har ei smertegrense på rundt 300nm. Har du mer nm enn dette, spises lagere og gir veldig fort opp, noe du ser raskt på bånnpluggen, som blir full av finspon om den blir underdimensjonert i forhold til kreftene. Men girer du pent, skifter olje regelmessig, så holder den lenge til std-trim av B230-motorer (220hk og 290-300nm) Mvh;) Synes "smertegrense" på 300 Nm var litt vel lite da den skal være mer solid enn M45/M46. 3. giret tåler endel mere med sveisa synkring.. "Gruppe A-satsen" til Volvo ga 220 hk og 340 Nm, og den inneholdt fortsatt M46 bare med oppshimsa oljetrykk i overdrive-enheten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet November 21, 2006 Rapporter Share Skrevet November 21, 2006 Synes "smertegrense" på 300 Nm var litt vel lite da den skal være mer solid enn M45/M46. 3. giret tåler endel mere med sveisa synkring.. "Gruppe A-satsen" til Volvo ga 220 hk og 340 Nm, og den inneholdt fortsatt M46 bare med oppshimsa oljetrykk i overdrive-enheten. Det er mye mulig det, men hvor lenge var det meninga at en Gruppe A-bil faktisk skulle leve? Jeg trur ikke det er halvparten så lenge som en std 940-turbobil hvertfal. Uansett hvor mye krefter man har, så ser du det lett på tappepluggen... om den er full i leire og spon, eller om den er relativt ren og pen, og har du feks sett på pluggen i en M45/46/47 som har gått med 300nm belastning, ser du en god del spon på pluggen...og den som sier det er greit, han er glad i girkassebytter hvertfal;) Derfor, selv om M90 er en bedre og sterkere girkasse, ville jeg satt ca 300nm som en "smertegrense", fordi over dette spises kassa veldig lett opp innvendig, og det å følge service-instruksjonene får plutserlig en helt annen betydning for kassas levetid kontra "orginal"-motor:) Det er da oss "vanlige" forbrukere jeg sikter til, som kanskje trenger en girkasse man kan stole på at holder, så man kommer seg til jobb hver dag:) Det var dette jeg ville fram til;) mvh Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking_Mo Skrevet April 27, 2009 Rapporter Share Skrevet April 27, 2009 jeg skjønte ikke helt det her med gearbox oppheng..kan noen forklare meg det litt nærmere`? Siter Viking_Mo for http://www.latskap.net & Støytn Drifters. Privat : 96 Volvo 850 T5 Jobb : 08 Volvo XC 70 Taxi ver. Garasjen: 91 Volvo 245 230FT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.