Gå til innhold

m90 kasse i 240

Ranger emnet


v240tic85

Anbefalte innlegg

Kommer vel messt ann på kjørestil kanskje... Spinnende på 1.gir på rundt 5000rpm på grass og drar ut på tørr asfalt skal du nok se det sprutter tannhjul fra flere steder uansett hva slags kasse du har! ;P

 

Men jeg er også intressert i å vite hva som må til for å få på en m90 på en rødblokk :) lei av kassa mi som vandrer fra sete til sete når den står i gir! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har m90 i min 240. den passer uten store problemer. slapp å banke i karrosseriet. m90 har ikke løst clutchhus.

Det er en side på http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=45044 hvor alt om m90 i 240 står. jeg har fulgt den sånn ca. mne jeg tror du må være medlem for å logge deg inn.

87 240Turbo. lyst på 350hk.

99 Vectra B 1,6 16v Stv. R.I.P

99 Vectra B 2,0 16v CD stv.

 

old volvos never die, they only go faster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes 2 typer M90. En med løst clutch hus, og en med fast.

 

Nei, det finnes det ikke. Alle M90 er levert med et fast boltmønster, avhengi av om den var til 4'ere (rødblokk) eller rekke 6'ere...rekke 6'erene har samme boltmønster som rekke 5'erne.. derfor er konvertering fra 6 til 5 sylindere veldig enkelt rent girkasse-messig.

 

Men, som sagt er M90 laga med fast sprengkåpe, og har ei smertegrense på rundt 300nm. Har du mer nm enn dette, spises lagere og gir veldig fort opp, noe du ser raskt på bånnpluggen, som blir full av finspon om den blir underdimensjonert i forhold til kreftene. Men girer du pent, skifter olje regelmessig, så holder den lenge til std-trim av B230-motorer (220hk og 290-300nm)

 

Mvh;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det finnes det ikke. Alle M90 er levert med et fast boltmønster, avhengi av om den var til 4'ere (rødblokk) eller rekke 6'ere...rekke 6'erene har samme boltmønster som rekke 5'erne.. derfor er konvertering fra 6 til 5 sylindere veldig enkelt rent girkasse-messig.

 

Men, som sagt er M90 laga med fast sprengkåpe, og har ei smertegrense på rundt 300nm. Har du mer nm enn dette, spises lagere og gir veldig fort opp, noe du ser raskt på bånnpluggen, som blir full av finspon om den blir underdimensjonert i forhold til kreftene. Men girer du pent, skifter olje regelmessig, så holder den lenge til std-trim av B230-motorer (220hk og 290-300nm)

 

Mvh;)

 

Synes "smertegrense" på 300 Nm var litt vel lite da den skal være mer solid enn M45/M46.

 

3. giret tåler endel mere med sveisa synkring..

 

"Gruppe A-satsen" til Volvo ga 220 hk og 340 Nm, og den inneholdt fortsatt M46 bare med oppshimsa oljetrykk i overdrive-enheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes "smertegrense" på 300 Nm var litt vel lite da den skal være mer solid enn M45/M46.

 

3. giret tåler endel mere med sveisa synkring..

 

"Gruppe A-satsen" til Volvo ga 220 hk og 340 Nm, og den inneholdt fortsatt M46 bare med oppshimsa oljetrykk i overdrive-enheten.

 

Det er mye mulig det, men hvor lenge var det meninga at en Gruppe A-bil faktisk skulle leve? Jeg trur ikke det er halvparten så lenge som en std 940-turbobil hvertfal.

Uansett hvor mye krefter man har, så ser du det lett på tappepluggen... om den er full i leire og spon, eller om den er relativt ren og pen, og har du feks sett på pluggen i en M45/46/47 som har gått med 300nm belastning, ser du en god del spon på pluggen...og den som sier det er greit, han er glad i girkassebytter hvertfal;)

Derfor, selv om M90 er en bedre og sterkere girkasse, ville jeg satt ca 300nm som en "smertegrense", fordi over dette spises kassa veldig lett opp innvendig, og det å følge service-instruksjonene får plutserlig en helt annen betydning for kassas levetid kontra "orginal"-motor:)

Det er da oss "vanlige" forbrukere jeg sikter til, som kanskje trenger en girkasse man kan stole på at holder, så man kommer seg til jobb hver dag:)

 

Det var dette jeg ville fram til;)

mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår