Gå til innhold

Billakkerer-utdanning/jobbmuligheter

Ranger emnet


Oskorei

Anbefalte innlegg

Vurderer å starte på skole igjen, tenker da på å gå VG1 teknikk og industriell produksjon, også fortsette med VG2 bilskade, lakk og karosseri. Men jeg lurer litt på hvordan muligheten er for å få seg jobb som billakkerer? Noen her som har peiling på det? Tenkte jeg skulle ta en runde innom forskjellige verksteder å høre hva de har å si om saken.

 

I tilegg lurer jeg litt på om det er mulig å hoppe rett inn på VG2 uten å gå VG1 først? Har gått GK formgiving, VK1 tegning form og farge fra før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for tiden stor etterspørsel etter billakkerere og opprettere, stort sett i hele Norge. Det er enda større etterspørsel etter flinke folk, og det viser også på lønnsnivået til f.eks. lakkerere. Jeg kjenner flere lakkerere som har oppimot 220,- i timelønn, men jeg tror snittet i sør-vest Norge ligger på ca. 170-190,- i timelønn pr. i dag.

Gå på lakkskolen i Mo i Rana, bli best og lær deg mest mulig, (bruk VERNEUTSTYR), ta fagbrev og få deg fem års erfaring og du kan velge og vrake i hvor du vil jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk innom din lokale videregaaende skole og snakk med raadgiveren deres..

Da faar du ogsaa mye mer relevante og riktige svar enn du vil faa her...

Ogsaa kommer du tilbake hit og sier hvordan det hele gikk, slik at vi andre som ogsaa lurer paa dette kan finne ut hvordan det fungerer! ;)

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Hyundai Coupe '06 - solgt.

Audi A4 Cabrio '03 solgt.

Hyundai Coupè '04 - solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt enkelte si at du kan gå rett fra ett grunnkurs og over til hvilket som helst VK1 uansett om de er innen samme linje eller ikke, men noen sier også at dette ikke er mulig etter den nye reformen som har kommet. Har også lest et sted at er mulig å gå direkte ut i bedrift og ta all opplæringen der, men da må en visst ta alt det teoretiske på egen hånd. Finner vel ut av det når jeg snakker med rådgiveren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt enkelte si at du kan gå rett fra ett grunnkurs og over til hvilket som helst VK1 uansett om de er innen samme linje eller ikke, men noen sier også at dette ikke er mulig etter den nye reformen som har kommet. Har også lest et sted at er mulig å gå direkte ut i bedrift og ta all opplæringen der, men da må en visst ta alt det teoretiske på egen hånd. Finner vel ut av det når jeg snakker med rådgiveren...

 

Korrekt, du kan jobbe i 5 år som hjelpearbeider og da få fagbrevet, dog etter en fagprøve.Men å få seg jobb som lakkerer med null og niks bakgrunn tror jeg ikke er veldig sannsynlig

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår