Gå til innhold

Trenger hjelp med Grandada 2.3 Automat..

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Har fått tak i en granada 2,3 automat... Men det fulgte med noen (små)feil som jeg håper dere her inne kan hjelpe meg litt med..

1) Når jeg bremser, kommer frontlysene på, + alt av interiørlys. Alvorlig jordingsfeil? Evt hvor?

2) Når jeg har bilen i R, rygger litt og slepper gassen, kveles bilen. Samme om den står i D, 2 eller 1. Må holde litt turtall på den. ( Den går på 1000rpm på tomgang, så jeg må holde ca 1500 for at den ikke skal dø). Hva kan være galt her?

3) Speedoen funker ikke. Er ikke liv i nåla, eller i telleren. (knekt wire).

4) Bremsekalipterene foran sitter helt fast. (Stemplene), så forhjulene går ikke lett rundt. Må disse stemplene skrues inn, eller bare presses inn for å få bevegelse i disse?

5) For å få kickdownen til å funke, må jeg trø flat fjøl i D, gire ned til 2. og så opp til D igjen. Da får den et skikkelig kickdown. Hva kan være galt der..? treghet i KD-wire?

Håper på raske svar.. :D

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synest du sa noen "småfeil" jeg LOL

det første jeg ville ha tittet på er baklysene dine, evnt. jordings feil, også til front lysene. sikrings boks og til slutt, kabelen som går langs gulvet.

Det kan virke ut som det er noe med justerings forholdene mellom kassa og motor. sjekk også oljen på kassen. lukter den brent eller har en missdannet farge så kan det vere brente lameller og div, men jeg går for justeringer i første omgang.

virker ikke spidometer og du mener wire er knekt så bytt den :) Disse wirene har en tendens til å bli sprøe med tiden så de knekker lett ja, og spes ved overgangen.

Stemplene skal presses inn. hvis dette henger på så bør du ta ut stemplene og ta en titt på dem, da går de ikke helt tilbake slik de skal, de har en tendens til å ruste litt, lage sperrekanter som gjør at stemplene ikke går fritt.

Men et bremse åk til denne bilen er ikke dyre så det er vel mest sansyneligt mere lønsomt og tids sparende å skaffe seg en ny (brukt på skroten)

stemplene skal vandre fritt uten motstand. kun simring som skal holde den igjenn. man kan ved enkelte tilfeller klare å løsne disse ved å presse de inn og ut en del ganger mens du spruter på med 5-56 eller vd-40, men da tar man et stempel om gangen, pass endeligt på at du ikke presser stempelet for langt ut slik at det spretter ut av sylinderen. fåen til å tråkke forsiktig på pedalen mens du selv styrer med et brekkjern eller et kraftigt skrujern og pass på at du ikke skader ringen.

spørsmål 5 kan vere det samme som jeg beskrev ovenfor.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare småfeil da.. :P

Skal ta å se på de baklysene og evt frontlysene.. Skal også spraye med elektrospray på sikringsboksen, da enkelte rele'er og sikringer var litt eiret...

Hvordan er den justeringen mellom kassen og motor forresten?? Er det på selve kassen, eller oppe der hvor gasswireen er festet?

Har funnet ut at det med kickdown wire'en er det bare å stramme wire'en litt.

Har prøvd å få tak i brukte kalipter, men alt av huggere her i området har minimalt med grananda-deler, så jeg får prøve å få bevegelse i stemplene selv.. Får jeg inn stemplet igjen, om jeg tar det ut, å rengjør inni "gropa" og selve stemplet?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare småfeil da.. :P

Skal ta å se på de baklysene og evt frontlysene.. Skal også spraye med elektrospray på sikringsboksen, da enkelte rele'er og sikringer var litt eiret...

Hvordan er den justeringen mellom kassen og motor forresten?? Er det på selve kassen, eller oppe der hvor gasswireen er festet?

Har funnet ut at det med kickdown wire'en er det bare å stramme wire'en litt.

Har prøvd å få tak i brukte kalipter, men alt av huggere her i området har minimalt med grananda-deler, så jeg får prøve å få bevegelse i stemplene selv.. Får jeg inn stemplet igjen, om jeg tar det ut, å rengjør inni "gropa" og selve stemplet?

ja du får det inn igjenn men ver nå påpaselig så at du får det rett inn, dette er mega viktig !! IKKE press det innover hvis det skiler seg fast, da er det bare en vei og det er ut. og det samme vei som det kom inn. du får kjøpt rep sett til disse, det er alt av ringer og slikt. En huske regel er : du kan men har ikke lov til å dele en kaliper selv, bare så du har det i tankene hvis du skulle finne på å gjøre det :) det er det kun autoriserte verksteder som har lov til. og hvis de gjør det får du med et skriv om dette når jobbn er ferdig. ville bare nevne det for deg, intet annet. husk å lufte når du er ferdig med stempel reperasjonen. og sperr gjerne av for bremse vesken så du ikke mister all bremsevesken.

ja spray på men sjekk koblinger og ledninger bak også, kanskje du må pusse litt eller noe men dette ser du.

Når det gjelder justeringen så husker jeg ikke men få en som kan det til å gjøre det, alt må stemme ved kasse/motor 100%, det er ikke bare til å justere. Det skal stå i samsvar med resten. justerer du feil så kan det bli 10 ganger værre og da er det ikke bare til å justere tilbake igjenn, skal litt mere til enn som så. De kassene der er egentlig noen dritt kasser å holde på med. hvis jeg ikke husker helt feil så har du justeringer både oppe og nede, men skal ikke si det for sikkert.

hvilken modell er det egentlig ?

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Ja, vet også at man får rep sett til disse kalipterene, men det koster jo endel penger.. :b

Vet også at man ikke har lov å gjøre noe med bremsene selv, bortsett fra autoriserte verksteder/fagfolk..

Kom også på at det er ettermontert alarm på bilen. En slags universal alarm. Kan det ha noe med denne? Er kabelsko/strømtyver i hytt å pine nedi motor-rommet. Blant annet til 1000meterene og alarmen. Skal prøve å fjerne dette, så jeg får se om det blir bedre da.

Du vet ikke av/har noen form for bruksanvisning til hvordan man justerer motor/gir? Motoren går helt fint på tomgang.. (ca 1000rpm) og når man kjører i D, er den aldri over 3000 rpm, så det er jo egentlig i orden der, men om man f.eks bremser for rødt lys etc, må man enten gire i N eller P for å ikke kvele bilen...

Er en 1982modell..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt at calipperene på granada går treigt.

Ta ut stemplet, fjern alt av rust med et superfint sandpapir, fyll med wd-40, ny simmerring/pakting. Alt iorden.

Strømtyver er fyfy! Feilen ligger nok i en av de eller ei jording.

Måtte holde litt turtall på min når jeg skulle gire, bremse og slikt for at den ikke skulle stoppe.

Det var bensinpumpa som var feilen, ble ikke bedre med feiljustert gasser..

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt at calipperene på granada går treigt.

Ta ut stemplet, fjern alt av rust med et superfint sandpapir, fyll med wd-40, ny simmerring/pakting. Alt iorden.

Strømtyver er fyfy! Feilen ligger nok i en av de eller ei jording.

Måtte holde litt turtall på min når jeg skulle gire, bremse og slikt for at den ikke skulle stoppe.

Det var bensinpumpa som var feilen, ble ikke bedre med feiljustert gasser..

Ahh.. Ja, da får jeg bare ta ut stemplene å gjøre reint inni der da.. :)

Du har forresten ikke noen bilder av hvor jeg skal justere gasseren? Evt hvor mye? De som jeg fikk bilen av hadde skrudd å greier, så de sa den var feiljustert.. Fant bare en justerings-skru på gasseren, men vet ikke om det er den rette...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider