Gå til innhold

Hvilken motor blir best?

Ranger emnet


"URQuattro"

Anbefalte innlegg

Hei. Det som er saken er at jeg har store planer om å kjøpe en audi quattro (UR) en gang om ikke så altfor lenge og lurer defor på å bytte motor til en vassere eller trimme den som allerede sitter i. Og kommer spørsmålet, lønner det seg å kjøpe en RS2 motor og sette i den eller kjøpe en greit trimma S2 motor med ca 300-350 hk eller bare trimme og overhale den 10v som sitter i fra før av?

Håper på tilbakemeldinger.

1984 Audi Coupe quattro.

1983 Bmw 520 med 325 motor.(snart død)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvofor ikke kjøpe en 20V urquattro når du først er i gang?

 

Nei, de er så steindyre. Men det jeg trur jeg gjør er å prøve å få tak i en vanlig ur helst uten motor til rund 100 000 eller noe der , også få itak i en RS2 motor eller en trimma S2.

Det som er synd med å bytte til 20v er at du "mister" en del av den usymetriske men utrolig tøffe lyden som 10v har.

1984 Audi Coupe quattro.

1983 Bmw 520 med 325 motor.(snart død)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du "mister" en del av den usymetriske .. lyden som 10v har.

Hæ?? :D

 

Uansett. BASISEN i en RS2 motor og 3B/AAN motor er så og si det samme.

Det er hovedsaklig grenrør og innsug sammen med en litt annen turbo som

gjør at RS2en strekker seg litt lengre. Så, da kan man jo vurdere litt hva

man kan ta ut av en original RS2 motor. Bare med chip er vel dette rundt

340(?)hk, men vanlig at folk henter ut litt mer for å makse turboen til rundt

360~375hk. Mitt råd er derfor -- om du på død og liv MÅ besudle en urq --

å gå for en påbegynt trimma 20V turbomotor. Men som med mye annet,

er den trimmet har denne en maksgrense før du uansett må bytte noe på

denne og for å komme til et ønsket mål. Så, sånn må du bare sammenligne

motor fra motor.

Vanlig Bosch triksing på 10V turbo gir deg inntil 240hk om alt er som det skal.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?? :D

 

Uansett. BASISEN i en RS2 motor og 3B/AAN motor er så og si det samme.

Det er hovedsaklig grenrør og innsug sammen med en litt annen turbo som

gjør at RS2en strekker seg litt lengre. Så, da kan man jo vurdere litt hva

man kan ta ut av en original RS2 motor. Bare med chip er vel dette rundt

340(?)hk, men vanlig at folk henter ut litt mer for å makse turboen til rundt

360~375hk. Mitt råd er derfor -- om du på død og liv MÅ besudle en urq --

å gå for en påbegynt trimma 20V turbomotor. Men som med mye annet,

er den trimmet har denne en maksgrense før du uansett må bytte noe på

denne og for å komme til et ønsket mål. Så, sånn må du bare sammenligne

motor fra motor.

Vanlig Bosch triksing på 10V turbo gir deg inntil 240hk om alt er som det skal.

 

Ok. Takk for alle svar og tilbakemeldinger, og siden det enda er litt tid til jeg skal ut å handle ur så skal motor valget få fordøye seg enda litt til.

ps, lyden er ganske så forskjellig fra 10v til 20v altså. Og siden det er 5 sylindre vil det ikke bli symetri i tenningsrekkefølgen som på en firer (2,4,3,1) eller sekser. Annhver tenning blir usymetrisk.

1984 Audi Coupe quattro.

1983 Bmw 520 med 325 motor.(snart død)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for alle svar og tilbakemeldinger, og siden det enda er litt tid til jeg skal ut å handle ur så skal motor valget få fordøye seg enda litt til.

ps, lyden er ganske så forskjellig fra 10v til 20v altså. Og siden det er 5 sylindre vil det ikke bli symetri i tenningsrekkefølgen som på en firer (2,4,3,1) eller sekser. Annhver tenning blir usymetrisk.

 

Eyelid vet hvordan en 5'er funker.

10v'n har litt grovere lyd fordi den "mangler" 10 ventiler. Enkelt og greit.

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første. Hvis du kjøper en utrimma orginal Audi Quattro så trimmer du den IKKE. De få som er igjen bør få lov til å være orginal.

Da kan du heller kjøpe en som allerede er litt trimmet eller en som er ombygd (fra coupe) er flust av disse.

 

Motorvalget mitt ville lett falt på en AAN motor. Disse stammer fra UR-S4 og S6 frem til 1997. Disse motorene har innsuget riktig vei.

Som du selv nevner så er jo RS2 motor (ADU) et alternativ. Problemet med denne er at innmaten (Veiv, råder og stempler) i bunndelen er samme som 3b/ABY/AAN. Det vil si at de tåler samme effekt. En grei tommelfingerregel er at rådene tåler opptil 380 HK.

Hvis du da skal ha over det er det mye lurere å kjøpe en billigere AAN eller ABY motor siden alt skal byttes ut allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første. Hvis du kjøper en utrimma orginal Audi Quattro så trimmer du den IKKE. De få som er igjen bør få lov til å være orginal.

Da kan du heller kjøpe en som allerede er litt trimmet eller en som er ombygd (fra coupe) er flust av disse.

 

Motorvalget mitt ville lett falt på en AAN motor. Disse stammer fra UR-S4 og S6 frem til 1997. Disse motorene har innsuget riktig vei.

Som du selv nevner så er jo RS2 motor (ADU) et alternativ. Problemet med denne er at innmaten (Veiv, råder og stempler) i bunndelen er samme som 3b/ABY/AAN. Det vil si at de tåler samme effekt. En grei tommelfingerregel er at rådene tåler opptil 380 HK.

Hvis du da skal ha over det er det mye lurere å kjøpe en billigere AAN eller ABY motor siden alt skal byttes ut allikevel.

 

Takker for alle svar men håper også på flere, og jeg har heller ikke tenkt å ødelegge noen helt orginal ur med trimming (lurer bare litt på hvor det er flust av ombygde fra coupe til salgs da men?)

1984 Audi Coupe quattro.

1983 Bmw 520 med 325 motor.(snart død)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du ikke er i stand til å sette i motoren selv koster det fort penger å la andre gjøre det.

Er nok ikke så grusomt mye jobb, men litt tilpassinger er det, org kassen kan fint brukes, men da må det brukes svinghjul som passer og.

 

Enkleste er å ta en S2 motor viss du ikke skal bygge om så veldig mye i første omgang, iom at dette er fordeler motor er det endel enklere elektronikk og innsuget går klar radiator og servopumpe, passer bra og viss du lar intercooleren stå der den står.

 

AAN S4 innsuget krasjer rett i radiatoen så da må enten innsuget bygges litt om eller andre ting flyttes.

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår