Gå til innhold

Tips om gode piggdekk til 940 turbo?

Ranger emnet


Dasemikkel

Anbefalte innlegg

Nokian har alltid laget gode vinterdekk.. Så er et ganske så sikkert valg.. Selv kjører jeg på Nankang Sv-1 Nordic, men vurderer å bytte til Nokian Hakka RSi.. For Nankang dekka sliter når man trenger dekka i kritiske situasjoner.. Ikke så veldig stabilt heller.. men det var jo piggfritt..

 

men Nokian Hakka pigg er godt valg ;) enten det er hakka 4 eller hakka 5..

- Volvo V70 2,4D 130HK 2004

x VW Touran Trend. 1,9TDi 2005 Solgt

x Volvo 940 B230FK 1997 Solgt

x Volvo 740 B230F 1991 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gamle dekk du kjører på... X-ice er vel det vinterdekka dems heter nå!..

 

vinter viking er gode første året. men blir glatte og kulete de neste årene:hvaskjera

 

de er halvannen sesong. sitter fremdeles som et skudd...

vinterwinking har jeg også hatt gode erfaringer med, har ikke hatt problemer med "kulete" dekker... derimot conticontact eller hva de piggfrie heter har jeg hørt skal være litt ekle etter 1 sesong...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er halvannen sesong. sitter fremdeles som et skudd...

vinterwinking har jeg også hatt gode erfaringer med, har ikke hatt problemer med "kulete" dekker... derimot conticontact eller hva de piggfrie heter har jeg hørt skal være litt ekle etter 1 sesong...

 

har ikkje tal på hvor mange vinter wiking dekk eg har kasta som har vert både bra med mønster å pigger. pga kård svikt i dekke.. har bare byttet ut 2 michelin dekk...

Volvo 242 Dl 81 mod

Volvo 240 Gle 86 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikkje tal på hvor mange vinter wiking dekk eg har kasta som har vert både bra med mønster å pigger. pga kård svikt i dekke.. har bare byttet ut 2 michelin dekk...

 

da er det noe galt med kjøringen din... ser at du ikke har så mange år på rævva, så...

 

Ved kjøring etter forholdene ,dvs fartsgrensen eller lavere hvis det er snø/is og riktig lufttrykk ,så burde det ikke skje i hverfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det noe galt med kjøringen din... ser at du ikke har så mange år på rævva, så...

 

Ved kjøring etter forholdene ,dvs fartsgrensen eller lavere hvis det er snø/is og riktig lufttrykk ,så burde det ikke skje i hverfall...

 

 

 

grunnen til å invistere litt i dekk er velat en kan høyne intensiviteten av kjøringen, men fremdeles ha grep!?

 

åssen dim kjører folk på a?

blir helt feil å sitte å si at et dekk er sinnsykt bra i sykkelbredde på 15", mens en annen sier det er elendig, og han har kjørt på 225/45 17", visa versa

 

 

selv har jeg kjørt et år på noe nankang greier i 225 45 17, gummien på bakdekka gir seg fort på asfalten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til å invistere litt i dekk er velat en kan høyne intensiviteten av kjøringen, men fremdeles ha grep!?

 

åssen dim kjører folk på a?

blir helt feil å sitte å si at et dekk er sinnsykt bra i sykkelbredde på 15", mens en annen sier det er elendig, og han har kjørt på 225/45 17", visa versa

 

 

selv har jeg kjørt et år på noe nankang greier i 225 45 17, gummien på bakdekka gir seg fort på asfalten!

 

nå vet jeg ikke hvilken dimmensjon dere kjører om vinteren, men i mine tilfeller så er Michelin-dekket 195/65-15, og vinterviking 185/70-14. De funket utmerket i flere år ,de vintervikingdekkene...

 

Om vinteren er det i hvertfall bedre å velge smalere dekk enn sommer (beste er vel 185) pga du får mere marktrykk pr cm enn med et bredt dekk... har erfaring med fremkommelighetsproblemer med gamle 745 pga brede lefser bak..

Men jeg ville aldri valgt et humbug-merke til vinterdekk...(er uansett å kjøre humbug enn 10 år gamle piggfrie slik jeg gjør, så jeg bytter dekker i helgen...)

 

Sommerdekk er en annen sak. Har hatt LingLong-dekker bak, godt med mønster bak selv med mye kjøring... Kjører relativt aktivt med dekkene da de stod på 940'en... Men dersom du skal drive banekjøring/drifting så bør man vel kanskje velge litt mere holdbare dekk enn de billige (selv om de billige er helt ok ved normal kjøring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til drifting er det jo gunstig med billige drittdekk, bak da, da de ikke har noe grep.. men okei..hadde ikke takla så små dekk på min hvertfall! vinteren er så lang, og det er(her nede hvertfall) stort sett våt asfalt, og noen dager slafs, og noen dager snø, og kansje noen timer av og til med is på veiene, så da velger hvertfall jeg noe hjul som ser litt ut og.. men forstår de som har andre forrhold..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til drifting er det jo gunstig med billige drittdekk, bak da, da de ikke har noe grep.. men okei..hadde ikke takla så små dekk på min hvertfall! vinteren er så lang, og det er(her nede hvertfall) stort sett våt asfalt, og noen dager slafs, og noen dager snø, og kansje noen timer av og til med is på veiene, så da velger hvertfall jeg noe hjul som ser litt ut og.. men forstår de som har andre forrhold..!

 

Helt enig med deg der. Hadde man bare hatt penga til noen litt mer ålreit vinterfelger. :(

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nå engang ikke opp til meg hva dere skal kjøre på... men skal man tenke fornuft og der faktisk er snø noen dager i løpet av vinteren, og man faktisk må kunne komme seg frem, så er det bedre å velge en dimmensjon smalere enn hva lysten sier... er ikke så kjekt om du sklir av veien bare fordi man ville ha 225-dekker på vinteren...

 

sant nok er det heller ikke mye snø her, men jeg har 2 barn ,og velger heller smalere dekk som vil gi bedre grep en brede på grunn av de...

 

sånn tilslutt: rallybiler, hvilke bredder kjører de på piggdekker`?? har neppe sett noen bredde over 175 der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det noe galt med kjøringen din... ser at du ikke har så mange år på rævva, så...

 

Ved kjøring etter forholdene ,dvs fartsgrensen eller lavere hvis det er snø/is og riktig lufttrykk ,så burde det ikke skje i hverfall...

 

har ikkje kjørt selv. har jobbet på et bil verksted å stor hele sesongen vedsidnav dekk masjinen. å har nå blir det andre sesongen eg har byttert ut mange continetal dekk pga kård svikt..

Volvo 242 Dl 81 mod

Volvo 240 Gle 86 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår