stempelring Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 For en måned siden skiftet jeg toppakning på en golf 90 mod. Grunnen var at bilen kokte over, og at det var vann i olja. Alt virket fint og flott etterpå. Så for noen dager siden kokte bilen over igjen, og dagen etterpå startet den ikke. Da jeg da sjekket tennplugger, fant jeg mye vann på pluggene. (olja var fin) Fikk tørka og rensa litt, og så startet bilen igjen. Da skjedde det mystiske... Bilen svev i et par minutter, og da kom det plutselig eksos ut av ekspansjonstanken og fra radiator. Etter dette ble olja hvit igjen. Det jeg lurer på om noen kan tenke seg at det faktisk er toppen som er sprukket? Setter min lit til at toppakningskifte ble gjort helt korrekt. Skulle det vise seg at toppakningen har gått igjen etter en måned, lurer jeg på om noen har et smart svar på hvorfor eksosen plutselig blanda seg med kjølevæska? Alle svar og diskusjoner mottas med takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Ble toppen planet ved bytte? ble topplokksboltene byttet og trukket til med rett moment? orginal toppakning? eller kanskje sprekk i toppen? Dette er noen av faktorene som burde sjekkes/gjennomføres i en sånn operasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stempelring Skrevet November 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Jupp. Toppen ble plana på autorisert verksted og boltene ble byttet. Tiltrukket med rett moment. Toppakningen var ikke orginal, men det skal likevel ikke bety at den skal ryke etter en måned. Har skrudd min del på golf, og har aldri hatt eller hørt om problemer med denne type toppakning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 skal ikke være nødvendig å bytte bolter på disse motorene :) men virker som om du har blåst pakningen en tur til gitt.. husk at etter at du har bytta pakning, så bør du kjøre litt rolig en stund :) Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Har du oljekjøler på denne? denne kan være gåen hvis du opplever vann i oljen, men det er heller tvilsomt at dette er tilfelle. Mistenker sprekk i toppen eller en feilprodusert toppakning. Ganske surt uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 skal ikke være nødvendig å bytte bolter på disse motorene :) men virker som om du har blåst pakningen en tur til gitt.. husk at etter at du har bytta pakning, så bør du kjøre litt rolig en stund :) Boltene på disse motorene skal byttes, sjekket dette opp i går faktisk. Holder på å bytte toppakning på en passat -94, og det er samme type motor i disse som i golfene. Må innrømme at jeg har syndet her for jeg har byttet toppakning på 3 åttitalsgolfer uten å bytte bolter, selvom det står i både haynesboka og det blir sagt hos møller. De går den dag i dag :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Boltene på disse motorene skal byttes, sjekket dette opp i går faktisk. Holder på å bytte toppakning på en passat -94, og det er samme type motor i disse som i golfene. Må innrømme at jeg har syndet her for jeg har byttet toppakning på 3 åttitalsgolfer uten å bytte bolter, selvom det står i både haynesboka og det blir sagt hos møller. De går den dag i dag :) i følge autodata osv så står det at boltene ikke trenger og byttes! sikkert kurrant og bytte dem selvom! koster nok ikke mange kronene! jeg har selv aldri bytta bolter, og har ikke hatt noen problemer med det! Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stempelring Skrevet November 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Vel, boltene ble byttet. Enda en grunn til at jeg ikke tror det er selve toppakningen. Virker jo som om toppen har sagt sitt, selv om jeg ikke helt forstår hvorfor... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 er ikke helt uvanlig at toppene sprekker egentlig! spesielt mellom innsug og eksosventil! men det skulle jo heller ha lite og si på at det kommer eksos ut av vannet.. eneste som kan gjøre det er i og for seg en blåst toppakning Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Ville gjort et forsøk med å bytte pakning en gang til, brukt orginal pakning og ikke brydd deg om boltene. Hvis ikke dette hjelper så bør du nok se deg rundt etter en ny/brukt topp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stempelring Skrevet November 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Går det an å få toppen trykktestet på noen måte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg