VCE Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Disse motorene ble levert med 2 typer stempelfjærer, den ene med 2,00mm toppfjær, den andre med 1,75mm toppfjær. På motoren min målte jeg alle fjærene, og ingen av dem var like, de varierte mellom ca 1,40mm og 1,70mm - både toppfjæra og den midterste! Jeg målte deretter sporet til toppfjæra, men bare på stempel nr 4. Der var sporet såvidt over 2,00mm tykt. Jeg kjøpte derfor et sett som inneholdt 2,00mm toppfjærer. Ved montering satt fjæra seg fast i sporet på stempel 4, den passa fint på ca 300 grader, men de siste 60 gradene satt den seg fast. På de fire andre stemplene ville ikke fjæra inn i sporet en gang. :( Jeg må nå kjøpe nye fjærer, er det et sted jeg kan kjøpe kun toppfjærene? Det at sporet er såpass slitt på stempel nr 4, er det et problem? Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Tyder på at stempeltoppene dine har fått grisebank og at det øvre ringsporet er deformert. Det er ganske snevre toleranser for klaring mellom ring og spor. Mulig du har en anskaffelse av stempler foran deg... Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Alternativt så har stempel nr 4 fått sitt øverste ringspor forstørret pga slitasje og at det egentlig skulle ha passet akkurat med 1,75 mm ringer her også. Uansett bør du inspisere samtlige stempler grundig med tanke på deformering. Her er det no gæærnt som ikke er rektig. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Jeg vet at det er noe galt som ikke er riktig her...hva som er galt vet jeg forsåvidt også. Det er det øverste sporet på stempel 4 som er VELDIG slitt, men er det for slitt? Jeg ser for meg 3 løsninger, 1. bruke det som det er med 1,75 mm fjær, 2. slipe opp sporet/levere for fresing og bruke 2,00 mm fjær på dette stempelet, 3. få tak i et brukt orgiginalstempel. Evt kan jeg kjøpe 4 lavkompstempler til B23E'n jeg har ståendes hvis det blir for dyrt å få orden på B21'n... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Du glemte løsning nr 4: Inspisiere og måle samtlige sylinderløp, borre til første overdim og hone og kjøpe nye komplette stempler av smidd lavkomptype... Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Da kjøper jeg heller lavkompstempler i B23'n...ingen grunn til å koste på denne motoren... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoSkrue Skrevet November 14, 2006 Rapporter Share Skrevet November 14, 2006 hadde det vært meg så hadde jeg fått for nr 3, få tak i et orginal stempel, dreing/fresing er ingen billig løsning for en sådan motor. mål stempel og få tak i riktig stempel fjør/er. hvis jeg ikke tar helt feil så er det forskjell på samtlige fjører, går da utifra 1 stempel. å bruke stenpel fjører som ikke hører hjemme der pga slitasje er heller ingen god løsning, hva må du gi for et brukt stempel, jeg vil tippe rundt tops et par hundre kroner, kankje ikke det en gang. et nytt et tror jeg ligger på rundt en 4-600 kr. du trenger jo ikke råden i dette tilfellet så råde lager slipper du jo, hvis de da ikke er døds slitne da. Dette vet du sikkert men pass på så strempel fjørene kommer riktig vei, de skal kun 1 vei i sporet. hver og enkelt stempel fjør er merket med "Top" nye fjører bør også kontroleres og evnt. slipes til før de monteres. slik at det blir riktig klaring. Siter Mitt Prosjekt : Overhaling av b230ET Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 14, 2006 B21-motorene ble levert med 2-2-4 og 1,75-2-4 stempelfjærer, den øverste er en "taper face", "torsional twist" eller en kombinasjon av disse og den midterste er en "scraper type, torsional twist". Er klar over at de er retningsbestemte. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoSkrue Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 B21-motorene ble levert med 2-2-4 og 1,75-2-4 stempelfjærer, den øverste er en "taper face", "torsional twist" eller en kombinasjon av disse og den midterste er en "scraper type, torsional twist". Er klar over at de er retningsbestemte. ville bare nevne det jeg vettu :) gjør det som er billigst og sikkert. kommer est ut av det slik. Siter Mitt Prosjekt : Overhaling av b230ET Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.