Gå til innhold

Ford Taunus 26mE????


Shelby_Preformance

Anbefalte innlegg

Cologne V6 ble produsert av Ford Motor Company i Köln Tyskland den startet i 1968. og er levert som 1.8, 2.0, 2.3, 2.4, 2.6, 2.8, 2.9 og 4.0 liter motorer.

 

2,6 ble kun levert med sprut i capri orginalt da som 2,6rs

data er som følge:

2637 cc 90,0 mm x 69,0 mm. Med bensininnsprøytning, 150 hk (110 kW) og 219,5 Nm. Det var bare første generasjon motor med bensininnsp.

 

vanlig 2,6:

2550 ccm 90,0 mm x66,8 mm .125 hk (92 kW) og 205 Nm

 

og innsuget går overens på 2,3 og 2,6. kjøpte en gang 3 ports v6 mustang topper og kjørte da med 2,6 bund 2,8 mustang topper og 2,3 innsug...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du kan til og med montere gasserinnsug fra 2.8 på en 2.4, men motsatt går ikke pga øvre "termostatshus", 2.3 og 2.8 innsug går om hverandre, og jeg er rimelig skker på at 2.3i er gjort, men hva er vitsen, når man kan flytte over hele motoren.

 

Den gang jeg var liten, hadde faren min en Granada, en 1979 2.8i GL automatic, isblå metallic med svart vinyltak og treimitasjon inni.

Jeg mener tydelig å huske at det og sto 2.8 GLi på den, men var ikke så gamle karen da.

Den var noe spesiell.

 

Motormessig så var det 2.8i på 160hk, men han måtte vistnok skifte registerkjede på den(de har vanligvis drev), og når vannpumpa gikk, så fikk de hele tiden feil pumpe, ende med at de bestillte til en amerikansk 2.8i var det snakk om, og det passa.

Denne bilen kjøpte han ca 1985 i sverige før han flytta hjem igjen til Norge.

 

Noen som har hørt om en slik motor eller har noe peil, bilen i seg selv var jo og noe spesiell, da det eneste utstyret den hadde utenom motor/gir, var vinyltak, manuell takluke og treimitasjon, samt velourinteriør(GL).

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gang jeg var liten, hadde faren min en Granada, en 1979 2.8i GL automatic, isblå metallic med svart vinyltak og treimitasjon inni.

Jeg mener tydelig å huske at det og sto 2.8 GLi på den, men var ikke så gamle karen da.

Den var noe spesiell.

 

Motormessig så var det 2.8i på 160hk, men han måtte vistnok skifte registerkjede på den(de har vanligvis drev), og når vannpumpa gikk, så fikk de hele tiden feil pumpe, ende med at de bestillte til en amerikansk 2.8i var det snakk om, og det passa.

Denne bilen kjøpte han ca 1985 i sverige før han flytta hjem igjen til Norge.

 

Noen som har hørt om en slik motor eller har noe peil, bilen i seg selv var jo og noe spesiell, da det eneste utstyret den hadde utenom motor/gir, var vinyltak, manuell takluke og treimitasjon, samt velourinteriør(GL).

 

Stod nok 2,8i GL på bagasjelokket. Vanlig i Sverige, i likhet med 2,8i L, som faktisk var enda mer vanlig i sverige.

Svenske 2,8i biler hadde forresten 150 HK, også som MK II S1 (78-81). Men norske biler hadde 160 HK fram til `82.

 

For øvrig fikk ikke GL velour interiør før fra 1980 mod. Men bilen kan jo ha vært reg. seint i`79, slik at et var en 80` mod.

 

Har aldri hørt om 2,8 med reg.kjede. Cologne V6 med kjede er 2,4 og 2,9, samt 2,9 24V som i bunn og grunn også er en Cologne motor.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår