Gå til innhold

Valg av sveiseapparat

Ranger emnet

aov

Anbefalte innlegg

Jeg må ærlig si at jeg ikke til dags dato har sett noen på tv som bruker tig på karosseri sveising..

Og jeg har sett mye på discovery :D

Hehe

Håper du ikke er seriøs nå........ Vet du kommer fra Smøla, men.. hehe.. Nei da, men TIG er seriøst det "store" innen karrosseri for tiden, men mange holder fast på mig, det er jo tross alt den enkleste måten å sveise på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du ikke er seriøs nå........ Vet du kommer fra Smøla, men.. hehe.. Nei da, men TIG er seriøst det "store" innen karrosseri for tiden, men mange holder fast på mig, det er jo tross alt den enkleste måten å sveise på..

Det var du som begynte og snakke om tv her :D

Ikke så seriøs nei som vanlig men, jeg kunne seriøst tenkt meg og sett dette bli gjort av noen som kan det skikkelig.

Alle karosseri karer jeg har snakket med har brukt mig så jeg vet ikke jeg, en ulempe med tig er jo at man må holde arbeidstykket med noe hvist man må ha tilsatstråd. Med mig er det jo enhåndsoperasjon og sveise fast et platestykke.

Platestykket skal være rimelig godt tilpasset hvist man bare kan tenne lysbuen og smelte fast med tiggen.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du som begynte og snakke om tv her :D

Ikke så seriøs nei som vanlig men, jeg kunne seriøst tenkt meg og sett dette bli gjort av noen som kan det skikkelig.

Alle karosseri karer jeg har snakket med har brukt mig så jeg vet ikke jeg, en ulempe med tig er jo at man må holde arbeidstykket med noe hvist man må ha tilsatstråd. Med mig er det jo enhåndsoperasjon og sveise fast et platestykke.

Platestykket skal være rimelig godt tilpasset hvist man bare kan tenne lysbuen og smelte fast med tiggen.

Platestykket bør vel i alle tilfeller være godt tilpasset, og det er faktisk ikke noe problem å frigjøre begge hendene ved sveising med TIG.. For der har jeg sett de bruker noe så simpelt som en magnet til å holde fast platebiten mot underlaget med, og da er jo saken biff..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynnplatesveising er rene kunsten hvis det skal gjøres uten å jukse med masse sparkel etterpå. Spesielt 1 mm og tynnere. De dyktigste sveiser karosseriplater kant-i-kant med så god gjennombrenning at sveisen kan slipes helt ned etterpå. Men dette er jo "unødvendig bra" for de fleste av oss. Å bruke litt sparkel etter sveising er ikke juks. Bruker man tinnsparkel er det jo enda bedre.

Amerikanske biler eldre enn ca 1975 har 1,25 mm palter som er vesentlig lettere å sveise i enn 0,8-1,0mm palter.

TIG er bedre enn gass og tråd, men tråd er ikke dårligere enn at den funker greit nok.

En svært dyktig tråd-sveiser kan sikkert gjøre skikkelig bra jobb, men en like god TIG sveiser vil få det til enda litt penere.

Alle bil-folk jeg har snakket med (også de som selv TIG'er) anbefaler tråd med gass for sånne som meg. Det blir helt greit.

For hobbyfolk vil vel ofte valget stå mellom en selvgjort, god trådsveis eller en selvgjort dårlig TIG sveis med et billig-billig TIG apparat. Da velger ihvertfall jeg det første. Ikke minst ut i fra sikkerheten som alltid ligger i en god kontra en dårlig sveis.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider