Volvo 850 GLT Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 Lurte på og ta vekk katen på bilen min for og få noen flere hester men snaket med en som så at lambdasonden går til helvete og da får man jo problemer med blandings forholdet til motoren noen som vet om det går an og ta vek uten store problemer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 Går fint å fjerne katen. Men er bare tull egentlig, merker nesten ikke forskjell Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hansi_199 Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 også for du ca 40 tusen i bot vis du blit stoppet!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zummi Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 Bortimot det dummeste jeg har hørt. Blir det oppdaget får du mangellapp og blir pålagt å montere den igjen. Dette vil nok så godt som aldri bli oppdaget i en teknisk kontroll langs veien, men du kan få for høy avgass på EU-kontroll. Verkstedet vil da muligens undersøke videre. Har fjernet katalysator på et par biler med turbomotor tidligere, men ikke merket noe nevneverdig forskjell i effekt. Stort sett bare mer lyd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo 850 GLT Skrevet November 7, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 Det stemer desvere at mån får kr 40000 i bot om man blir stoppet er vist noe nytt di har begynt med for og slå ned på det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 Det stemer desvere at mån får kr 40000 i bot om man blir stoppet er vist noe nytt di har begynt med for og slå ned på det. Hørtes helt rart ut.. Har du noen skriftlige bevis på dette? (Sorry for offtopic..) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zummi Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 Aldri hørt om dette før..og aldri sett noe skriftlig heller. Noen søk rundt på nettet viser heller ingen informasjon om dette. Jeg har kjørt rundt uten katalysator inntil for et par uker siden da jeg bytta bil. Forrige bil kom sogar gjennom EU-kontroll uten katalysator to ganger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trebor87 Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 litt teit og gi bot pga at kat er borte da! er heller CO tallene som er viktig mener nå jeg.. katen holder jo heller ikke evig.. hørt at de er bare effektiv i ca 150k km.. da burde de jo bi bot hvis den ikke er skiftet etter 150k km.. Siter 1997 Volvo S70 2.0 "LT" 1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt* 1990 Golf2 GTD *Solgt* 1987 Volvo 740gl *borte* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zummi Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 Stemmer det..etter rundt 150-200.000km er katalysatoren "oppbrukt" og mister så godt som virkningen - og det er ofte på denne tiden avgassen gir utslag på eu-kontrollen. Dette med bot er selvfølgelig fryktelig interessant å få vite noe mer om hvis noe har skriftlig hva som er påbudet i denne saken. Selv finner jeg ingenting verken hos Lovdata, Statens Vegvesen eller Politiet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo 850 GLT Skrevet November 7, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 Jeg bare hørte det fra realcar at di var begynt med det no. men om man skal på eu kontrol og di måler avgaser og di ser den er for høy får du påleg om og få avgasen ned kjener en som måte kjøpe ny katt for og kome under forskriftene som jeg mener er max 1.5 som man ikke klarer og oppnå om man ikke har en katt og eller lambdasonden. Skal ta og ringe biltilsynet i morgen og få avklart det med boten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trebor87 Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 Men 40 000 i bot for en slik ting da.. hadde vært litt rart at det er dyrere og kjøre uten kat enn å bli stoppet i fyllen med blankslitte dekk for å så slå ned en politimann og stikke av.. (kanskje litt overdrevet men) Siter 1997 Volvo S70 2.0 "LT" 1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt* 1990 Golf2 GTD *Solgt* 1987 Volvo 740gl *borte* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 40 lakser for å kjøre uten katalysator? Den var ny, tipper han som fortalte deg det storflira etter du gikk. og forresten (gammel tråd, men hørtes ut som fine papirer) Mellom 88(89?) til 1991 er det "frivillig" katalysator. M.a.o klarer bilen avgasskravene uten katalysatoren så er det lov, men klarer den ikke avgassmålingene så må katalysatoren være påmontert. Etter 1991 er det påbudt med katalysator uansett om du klarer avgassmålingene eller ikke. (Dette har jeg papirer på som jeg fikk av biltilsynet) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 40 lakser for å kjøre uten katalysator? Den var ny, tipper han som fortalte deg det storflira etter du gikk. og forresten (gammel tråd, men hørtes ut som fine papirer) Lite svar på det sitatet ditt. Det er IKKE lov å fjerne et avgassrensesystem som bilen er typegodkjent med. Dvs. at hvis bilen har katalysator standard, så er det ikke lov til å fjerne det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 Gjelder det samme for egr ventil da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zummi Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 Tja...ifølge denne uttalelsen burde det jo gjelde den også. Men av egen erfaring vet jeg at denne pleier å bli dårlig etter noen år, og fører ofte til startproblemer etc.. Har måttet fjerne denne på verksted på to TD-motorer jeg har hatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg