Gå til innhold

Hvordan lage dumpventil?

Ranger emnet


Stress87

Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle lage meg en dup ventil. men mangler litt kunskap. er det noen som har tegninger eller skisser på hvordan en dump ventil fungerer?

 

jeg har fått med meg hvordan en dump fungerer gorvt sett. et stempel som blir dyttet opp av luft som ikke går inn i motoren nå man slipper gassen.

 

phsj :D

Golf 3 1,8GL 96 mod (Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For å si det sånn så funker "ettermarkeds" dumper fryktelig dårlig, og enda de koster 1000-1500kr+, mens merke dumpene koster 2500-3000kr og funger rimelig godt. Så å lage dump selv ser jeg på som et skudd i sin egen fot. Kjøp en brukt møkka dump og start der, så ser du etterhvert at det må dyre og avanserte ting til for å få valuta i det hele tatt.

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bestemm deg, skal du ha dum ventil eller dup ventil..?

 

kan du å maskinere metall?

 

skal nok ha en dump ventil, men kan fort bli en dum ventil vist den ikke fungerer.

 

ja skal no klare å lage det meste på jobben.

 

her fått tak i tegning på en Big Fucking Loud(eller ka den heter) dump ventil.

Golf 3 1,8GL 96 mod (Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn så funker "ettermarkeds" dumper fryktelig dårlig, og enda de koster 1000-1500kr+, mens merke dumpene koster 2500-3000kr og funger rimelig godt. Så å lage dump selv ser jeg på som et skudd i sin egen fot. Kjøp en brukt møkka dump og start der, så ser du etterhvert at det må dyre og avanserte ting til for å få valuta i det hele tatt.

hva mener du med å lage en dump selv er å skyte seg selv i foten? vist den ikke fungerer er jo det bare til å kaste den. matreale koster jo ikke så sinsykt mye da! kansje 100 kr.

 

desuten er jo det kjekt å lage ting selv.

Golf 3 1,8GL 96 mod (Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn så funker "ettermarkeds" dumper fryktelig dårlig, og enda de koster 1000-1500kr+, mens merke dumpene koster 2500-3000kr og funger rimelig godt. Så å lage dump selv ser jeg på som et skudd i sin egen fot. Kjøp en brukt møkka dump og start der, så ser du etterhvert at det må dyre og avanserte ting til for å få valuta i det hele tatt.

 

Funker dåli, hva mener du med det ?

kort levetid eller lyden?

Volvo 740 87mod Autronic++ 2.5 16v Overbôôst

Volvo V70 AWD R 99mod vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det dette med turbo da, har du det på golfen?:)

riktig. har ikke turbo fortiden... men kan jo være jeg får det en dag:D

 

Han har vel planer om det ja. Så ikke nok en tulling som vil ha falsk dump

 

Drit i dump, kjøp deg heller et konet filter. Mye råere lyd (ihvertfall etter min beskjedne erfaring og kunnskap på akkurat det feltet der).

 

nei skal ikke ha noe falsk dump.

 

dette med kont filter må du fortelle mer om... blir ikke luften dratt inn i turboen igjen? som gjør at den blir ødelagt? har hørt fra en kompis, vist du kjører uten dump lager den en phrrr lyd?! e det samme lyd som kommer med kon filter?

 

eventuellt RFL (Real F**king Loud).... Og 100 spenn i materialer? skal du spikke dumpen?

 

ja var nok RFL jeg mente:D

riktig det med 100 kr i matreale. du trenger en aksling på Ø50x150mm med Alu og litt messing som stempel ca. Ø35x60mm. ellers treger man en fjør. det er vel det vanskligste å få tak i.

 

Driver med akkurat det samma.. husk på at det er toleranser nede på hundredeler det er snakk om.. men hadde du orka og sendt over den tegninga på dumpen du hadde funni.. trenger litt inspirasjon.. selv om jeg er så å si ferdige med tegninga mine.. men kjekt å sjekke litt..

 

jeg tenkte å lage en klaringspasning. type H7 den er på 0,025 mm med en diameter på Ø30mm det skal nok gå bra.

 

kan se om jeg finner den tegningen på dataen. har den forløpig bare på et ark.

 

hvordan skal du få tak i en riktig fjør?

Golf 3 1,8GL 96 mod (Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesten samme pasning som jeg bruker det gitt.. ;) Jeg bruker Ø30 H8 (ØG + 0.033mm/ NG 0.00mm) innvedig på selve hylsa og Ø30 f7 (ØG - 0.02mm/ NG - 0.041mm) på stempelet.. og jeg skal bruke o-ring imellom veggen og stempelet tenkte jeg.. samma diameter og greier da.. blir nok bra det skal du se.. :) har ikke tenkt så alt for mye på den fjøra, men å finne "riktig" fjør skulle vel ikke være så vanskelig.. monter ei som ikke er så alt for stri og legg heller i noen shims davettu.. ;) det blir litt prøv og feil opplegg trur jeg.. er jo og forsjellig fra bil til bil så må nok ha noen shims muligheter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår