Gå til innhold

En svime rømmer landet. En tråd om livet, skole og bilmiljø i Wales.

Ranger emnet


Skidracer

Anbefalte innlegg

Hvorfor starte en ny tråd?:

 

I skrivende stund, mens dere der hjem i Norge tusler rundt i årets første snø, sitter jeg her, litt for sent en søndagskveld i Swansea i Wales, og skriver mitt første lange innlegg på ganske lenge her på bilforumet. Det siste året her jeg visst ikke vært så flink å følge opp trådene mine, og de jeg har hatt har vært litt ustrukturert. Nå tenkte jeg at i stedenfor å ha en tråd per tema, eller en tråd per bil, kan jeg like greit bare ha alt i en tråd. Ikke bare fordi det gjør livet lettere for meg, men også fordi jeg gjerne vil prøve å gi et bilde av bilmiljøet i et annet land. Dessuten regner jeg med at en litt mer variert tråd vil være litt mer interressant! Men hvor skal jeg starte....?

 

 

Hvorfor Wales?

Jo.. Det har seg slik at i januar i fjor, fikk jeg plutselig den glupe idéen at jeg ville bli bildesigner.... Som sagt, så gjordt. Jeg satte meg ned og søkte etter skoler som utdanner nettop bildesignere. Jeg fant etterhvert en del skoler rundt om i England, Australia og USA. Etter litt betenkningtid søkte jeg på noen forskjellige skoler i England og Wales, og reiste over og for å se på skolene. Den som fanget min interresse, var Swansea Institute of Higher Education, som underviser i både tegning, cad, og leiremodellering. Derfor endte jeg opp med å flytte hit for en drøy månede siden.

 

 

Swansea:

Swansea er en kystby godt sør i wales. Den ligger ved en av Storbritanias fineste strender, som ender i the Mumbles. På the mumbles finnes "the Mumbles Mile". Dette er en rekke med barer, som er en engelsk mile lang! Dette forklarer vel stort sett hva fritdsaktivitetene i Swansea er når man ikke er ute og kjører..... Når jeg først er inne på bil, kan jeg kanskje nevne at prisene her er helt fantastiske. Priser går stort sett mer på årgang en hva slags bil det er. Alt av europeiske og japanske leketøy fra midten av 90tallet er billig. Med billig mener jeg at man får en fin supra fra 3500 pund... Det er rundt 40.000 norske et sted.. Man skulle derfor tro at det er mange som kjører slikt her borte, men det er feil. De fleste her borte kjører biler med 1,0 til 1,4 liters strikkmotorer. Dette på grunn av forsikringssystemet her borte, som etter min mening er komplett idiotisk. Man forsikrer nemlig ikke bilen. Man forsikrer seg selv for å kjøre en bil! Derfor må man ha en ny forsikring på seg selv per bil man skal kjøre! Så om jeg skal kjøre naboens bil, må jeg først kjøpe forsikring på den! Det er egentlig bare en bra ting med dette systemet, og det er at man har en skikkelig god grunn for ikke å la folk prøve godbilen.

 

Det er kanskje like greit at ingen andre en eieren kjører bilen her borte, for de fleste kjører som griser. En av de første ukene jeg var her, meldte jeg meg på Motorsport Society, som egentlig er en gjeng med bilnerder som samles på puben på det ene campuset, og bøtter innpå med øl, mens man skrøner om hvor fort man har kjørt, hvor hardt man har krasjet, og hvor langt man har hoppet. Men en gang innimellom arrangerer de diverse aktiviteter med bil, og det er da den virkelige moroa starter. Om det er interresserte, kan de arrangere banedager, men favorittaktiviteten er scatterrally!

 

 

"Lovlig" idiotkjøring, og en fiesta i en hekk..

Sist torsdag var det egentlig meningen at jeg skulle være codriver på et scatterrally som foregikk i westenden av wales. Uka før hadde vi vært en tur på puben, og henta oss noen halvlitere i baren, før vi benka oss for kveldens infomøte. To karer som hadde brukt de siste dagene på å ture rundt i Wales på jakt etter landemerker og veibeskriveler, hadde tatt med seg et kart med avmerkede poster på, og forklarte forige torsdags aktiviteter. Meningen med et scatterrally er ikke å kjøre fortest mulig fra a til b, som på et vanlig rally, men å rekke innom diverse poster, og løser visse problemer underveis, som for eksempel å finne et telefonnumer til en telefonboks som ligger langs løypa. Alt dette, mens man følger en veiebeskrivelse, og leser på et detaljert kart, hvor alt av svinger er med. Dette kan for mange høres ut som helt vanlig bilorientering, men det er en viss forskjell... Vi kjører ikke på idealtid, men kortest mulig tid... Tiden er altså ikke per etappe som i vanlig rally, men totalt på alle. Han jeg egentlig skulle vært codriver for endte faktisk med å vinne løpet, men vi har en viss ide om at han skal kjøpe ny motor nå.. Den hoster olje opp av peilepinnen nå om dagen... Det skal også nevnes at den eneste grunnen til at han vant over de jeg bor sammen med (kollektiv) er at de brukte en drøy halvtime på å dra en fiesta ut av en hekk. De så fiesta´n gikk inn i en sving, og da de var halvveis rundt svingen selv, så de to karer velte ut av den.. Tydeligvis står fiestaer ganske god fast når de står tredd inn i en 2 meter høy engelsk hekk av den typen som finnes rundt alle veiene her oppe. Egentlig er det ganske fint med de hekkene, for de tar av såpass med fart når man drar av, at det er mindre sjanse for å totalvrake bilen, eller skade seg.. Nå traff jeg på en av kara fra Motorsport Society her om dagen, og han snakka om å organisere et nytt scatterally, en av de neste ukene, men denne gangen et litt lenger et, som skal telle som en del av cupen... Ja.. De kjører faktisk en cup over vinteren, med 7-8 løp, og en sammenlagtvinner! Det beste av alt er at dette foregår på kvelden, og snuten bryr seg egentlig fint lite om at det kommer folk i fri fart, så lenge de vet at det skal være et scatterrally der. Neste gang har jeg ikke planer om å ligge hjemme med feber, som sist runde.. Og har jeg flaks, kan det hende jeg kjører selv. Det begynner nemlig å bli på tide å handle bil, men det kan jeg fortelle om en annen dag. Nå skal jeg sove.

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Spennende lesing. Hvor mye vil det for eksempel koste å forsikre en LanEvo I? Lekte litt med tanken på bildesign før i tiden. Så vidt jeg vet er det kun fem skoler i verden, to i USA, to i England og en i Tyskland, som utdanner deg til slutt. Er dette en ting som kommer før disse 5 skolene, eller er det nå blitt fler? Vet den ene ligger i Coventry, mens den andre er RCA, Royal College Of Art. Skal du dit senere?

Dette blir gøy å følge med på :)

Var forresten i Wales i sommer, med norsk bil. Artig land, rare folk og mye skau. Likte Irland bedre, personlig, men jeg var ikke så lenge i Wales, dessverre.

Forresten; kapp ned noen fotobokser, det er fler enn i Norge!

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd, flott lesning! Har en kompis fra Wales som er bilinteressert, så har et liiiite innblikk i bilmiljøet, men flott å få høre noe om det fra en som er vant til norske forhold. Lykke til i Swansea, ser frem til videre oppdateringer! :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja... plutselig virker bilforumet igjen... Så bra! Da kan jeg jo oppdatere litt! :)

 

 

Skoler:

 

Det er faktisk en del forskjellige skoler som utdanner innen Automotive Design. Det er flere grader av studier. Først må man ha en Bachelorgrad, som jeg holder på med nå. Det er 3 år. Etter dette kan man ta både Mastergrad, som er 2 år, eller phd, som er en forskningsstudie. Jeg regner med jeg kommer til å ta en av dem etter bachelorgraden. Hvilken har jeg ikke bestemt meg for ennå. Når det gjelder Mastergrad, som jeg regner med er den du tenker på, er det vel ikke så veldig mange skoler som har det, men Swansea som jeg går på, starter opp en Mastergrad om to år, og skal også bygge et studio for fullskalamodeller som kun stab og muligens noen av forsknings-studentene vil få adgang til. Det vil blandt annet kunne brukes til oppdrag fra bilfabrikanter. For eksempel er et av oppdragene som er inne hos 2.års studentene nå, Austin Healey. Og det er selv uten et fullskala studio. Så om man skal satse som bildesigner tror jeg dette er et bra sted å være, spesielt siden skolen er i vekst, og ikke bare hviler på tradisjoner.

 

 

Forsikring

 

Nå ha jeg ikke prøvd meg frem, for å se hvor mye det koster å forsikre en EVO for meg, men jeg tror neppe det er dyrt. Jeg har titta rundt for å se hva jeg kan forsikre nå om dagen, og har fått en pris på full forsikring på Toyota Supra Twin Turbo. Det vil koste meg, som nå er 25 år, den nette sum av 871 pund, eller 10.800 norske kroner. Dette er med 8000 miles i året, og bilen parkert i et ikke alt for fredelig strøk. På den andre siden har de jeg bor sammen med, trøbbel med å forsikre en vanlig impreza 2,0... etter mye leting klarte han som skal ha den å finne forsikring for 1200 pund i året, men da må han vente til slutten av jauar, når han blir 21. Skal han ha den forsikret på seg nå, må han ut med 1500 pund i året! Derfor kjøre de fleste her borte i forholdsvis nye biler, med små motorer. Alder har altså alt å si, og før man nermer seg 25, kan man egentlig bare la være å kjøpe seg evo, supra, skyline, etc. Det skal også sies at jeg har 7 år skadefri kjøring, og det er derfor jeg får forsikring såpass billig.

 

 

Fotobokser:

 

Ikke noe problem. De er merka med store gule skilt, før du kommer til dem, de står godt synlige, og de er knall gule! Dessuten står det ikke fotobokser langs b-veiene, som er de morsomste. Det er stort sett de mest traffikkerte og bebodde områdene det står fotobokser i. Her står de plassert ved innkjørslene til skoler, etc. så jeg er egentlig ganske fornøyd sånn sett. Om man hadde plassert de slik i Norge også hadde de kanskje fungert bedre, i steden for å gjemme dem i en busk på e18.. En ting til.. De tar bilde bakfra, så man blir ikke blendet!

 

Det som derimot irriterer meg er camerabiler. Politiet her borte har diverse varebiler med fotobokser i, som de kjører rundt med. Disse blir selvfølgelig parkert hvor som helst, og kan gi deg en solid overraskelse. Heldigvis er det ikke så ofte vi ser de her nede i Swansea!

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Var nok ikke jeg som skulle til japan nei. Jeg snakke ikke så godt japansk, så skole der borte ville vel blitt problematisk. Engelsk derimot er ikke noe problem for meg. Jeg hadde det som fordypning på videregående, blandt annet. All undervisning på skolen min foregår på engelsk, selv om en av tegne lærerene våre er fra Norge.

 

Når det gjelder b-roads er fartsgrensen 60 mph, og grensen for å miste lappen er 90. På mange av b-veiene skal det faktisk en god del insats til for å nå 90 mph, så man kan ha det ganske mye moro før man blir straffa. En ting som er ganske bra slikt sett, er at jeg har et norsk førerkort, og ikke et engelsk. Det norske førerkortet regnes her borte som like bra som det engelse, men det er en fordel.De kan ikke kan gi meg prikker på lappen, kun bøter. De kan heller ikke ta førerkortet mitt, uten å henvende seg til norske myndigheter, så jeg vil sansynligvis slippe unna med bøter uansett hva som skjer, med mindre jeg blir tatt ofte.

 

Når det er sagt skal det sies at han ene jeg bor samen med klarte kunststykket å bli stoppa to ganger på en 4 timers biltur i forige uke....

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår