Gå til innhold

Stian Friis gjør noe han ikke kan - Amazon '67

Ranger emnet


Heggis

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte å fortelle litt om mitt prosjekt som jeg har hatt gående i 1,5års tid.

Men som har stått stille siden februar. :(

Grunnen til at det har stått stille er "verksteds" situasjonen, dette er nå ordnet jeg har di siste 3-4ukene flyttet inn i et lite nytt bygg, nærmere hjemmet.

Siste detaljen jeg venter på nå er strøm.

- Noe som jeg har blitt lovd innen utgangen av denne månden

 

Bilen ble kjøpt inn i juli 2005 for 10 000.- Nylig eu ok. det viste seg fort at bilen ikke var verdt så mye over vrakpant, men slik kan det gå når man kjøper bil i kveldsmørket.

 

Om bilen(orginalt)

 

Farge: california Hvit

Kaross: 2dørs

Interiør: rødt

Lengde - 4.4meter

Aksel avstand - 2,6meter

Vekt - rundt 1020kg

Motor - b18a rundt 75 hk?

0-100 - tipper rundt 15sekunder

 

 

Slik så den ut når jeg fikk den hjem :

amazon001.JPG

amazon002.JPG

 

Bilen var Rød den gangen, noe dere ser på bildene. Jeg vedder på at den var lakkert av en full bonde 1-2år før jeg kjøpte den.

Alt som var reparert tidligere på bilen, viste seg å være gjort i en orntelig hast, popnagler var populært og gamle sokker/gensere var fint til å tette hull med.

 

Jeg kjørte bilen ca 4timer på veien, tiltross for at den var PKK godkjent i 2år.

Bilen krenga å gikk så dårlig at jeg ble orntelig irritert av å kjøre med den.

Så da bar det på "verkstedet" hvor jeg begynte å plukke den i smådeler samme kveld.

 

bilder fra demonteringa..

amazon1.JPG

turboquattroracingkompressorgti.JPG

ledningsnett.JPG

 

Ledningsnettet ble forøvrig kappa ut med vinkelsliper, da jeg fort så hvor mye hjemme skjøting det var på det. Like greit å få lagt opp nytt!

 

Når bilen sto i deler bestemte jeg meg for å fjerne all lakk på bakskjermene/taket for å sjekke tilstanden, det var da jeg så at chassiet trengte mye kjærleik.

Det lå jevnt over mye sparkel på bakskjermene.

Jeg Prøvde litt forskjellige metoder, di gamle måtene er forsatt best.

Men lakkfjerner var kjekkest/mest søl ....

basol1.JPG

( eksempel

2.jpg )

 

Når alt var platerent og rustfritt la jeg over 2komp. eproxy grunning.

vensteside.JPG

 

Neste steg var under bilen, her ble ALT tectyl fjerna og div rust fjerna med sandblåsing. dette tok usannsynlig mye lengre tid enn jeg hadde trodd.. en orntelig møkka jobb jeg ikke unner noen!

 

8skrape.jpg

 

Har ikke bilder av resultatet, men den ble malt med 2komp eproxy her også.

 

Utrolig godt å vite at alt er gjort orntelig!

 

Jeg hadde såvidt begynt å sveise på bilen, før jeg mista motet pga plassen jeg var (og folka som leide der) kjipt når andre roter når man nettopp har brukt søndag på å rydding.. slikt dreper motivasjonen for meg ihvertfall!

 

Planene for bilen er meget store alt er så og si planlagt.

Utenom Hjertet motoren, Motor bygginger vel det jeg kan minst om!

har egentlig 2 valg slik jeg ser det

 

B230 16v N/A masse fordeler, en stor ulempe - mye bæ, lite ull

 

eller

 

Overlada b230 16v. Masse ulemper.. "vanlig" varme.. trangt.. men har En stor fordel- Lett å hente effekt.

 

8v er uaktuelt samma pokker hva folk sier. isåfall blir det en god gammal værsting b20! (det er jo gromt som pokker!)

 

 

 

Vet at dette ikke er noe wehO!!! tråd(enda?)

Mange av dere tenker vel at dette aldri blir gjennomført..

 

Men det tror jeg.. og det er vel det viktigste?

 

 

Kjøper inn nytt sveiseapperat i slutten av neste uke.. så håper jeg det blir strøm på verkstedet slik utleier lover. så skal dere se at det blir fart i sakene,

 

- Fikk somsagt bilen inn i det nye "verkstedet" idag, og har såvidt begynt å pusse vekk litt overflate rust som har komt, den stunda den har stått alene 3mil fra senga mi. håper å ha et "rullene" chassi innen januar/begynnelsen av februar!

 

Forsettelse følger!

 

Friis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser da virkelig ut som du kan det der :)

Og du har bedre plass til et spennende innsugningssystem enn jeg trodde også, iogmed at du ikke har servobrems. Personlig synes jeg du skal være forsiktig med å kappe i karosseriet for å få plass til ville turboapplikasjoner i en fin veteranbil som dette. N/A har jo sin sjarm da...

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor F: Jo takk, prøver så godt jeg kan..

Jeg kommer ikke til å kappe plass til turbo.. om det skal bli noe overladning, så må jeg finne en vei utenom.

 

 

Jeg hadde egentlig planlagt servo brems, ville gjerne hatt ting godkjent i vognkort...

Vet ikke helt hvordan biltilsynet tenker ang. bremsekraft forsterker. Har planlagt frembremser fra s80 t6

(montert - http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=35842 slik)

Jeg vet at en annen på forumet fikk aksept av tilsynet på slik montering.

bak sveiser jeg inn en 1031 aksling på orginale fester..

 

Takk for svaret ang. 16v N/A maskin på pm =)

 

Blir vel å sende enda en Søknad til Traffikkstasjonen, da jeg ikke har fått svar på den første jeg sendte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant etterhvert ut at det var folk her på forumet med mye mer kunnskaper og erfaring med B234 enn meg, men det viktigste i ditt tilfelle er vel å finne seg selv først. Selv sliter jeg masse med nettopp det. Er jeg en N/A-fyr eller en turbofyr? Jeg har vært innom B20 med R-kam og doble Webere i ungdommen, men nå prøver jeg ut turbokonseptet i mitt siste prosjekt. Samtidig føler jeg en dragning mot en turtallsvillig N/A med normalt dreiemoment, herlig ineffektiv surkling på lave turtall og effektuttak på ca 100 hk/liter. Sånt blir'e mange prosjekter av veit du :)

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor F: Jo takk, prøver så godt jeg kan..

Jeg kommer ikke til å kappe plass til turbo.. om det skal bli noe overladning, så må jeg finne en vei utenom.

 

 

Jeg hadde egentlig planlagt servo brems, ville gjerne hatt ting godkjent i vognkort...

Vet ikke helt hvordan biltilsynet tenker ang. bremsekraft forsterker. Har planlagt frembremser fra s80 t6

(montert - http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=35842 slik)

Jeg vet at en annen på forumet fikk aksept av tilsynet på slik montering.

bak sveiser jeg inn en 1031 aksling på orginale fester..

 

Takk for svaret ang. 16v N/A maskin på pm =)

 

Blir vel å sende enda en Søknad til Traffikkstasjonen, da jeg ikke har fått svar på den første jeg sendte.

 

eg er ikkje 100% sikker men har fått føre meg det at vist en får godkjennings papirer ifra volvo norge på et "motor bytte" og følger det kravene som følger papiret så godkjenner biltilsynet det..?rett meg noen vist eg tar feil? har iallefall gjort det slik på mitt "evighetsprosjekt" volvo 164 m/B6304 204hk.org.

leita runt og fankje noke godkjennings papir på et slikt motorbytte anna en at 200hk.var max.. kontaktet volvo norge og fekk godkjenings papirer på B6304 og 205hk. måtte kun ha en viss dekktype og bremsebeleg.. og har prattet med biltilsynet etter på og dei sa at so lenge eg hadde papirer ifra volvo norge og fylte deira krav så godkjente dei det.. kankje det er vegen å gå for deg og i ditt prosjekt, for å få godkjenning??

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DRIT rått prosjekt..... detta likte jeg veldig godt!!!!

 

Ser veldig bra ut karoserimessig foreløpig, men jeg er og litt skeptisk til den kappinga di i karosseriet, hadde jeg vært deg hadde jeg gått for en GROM b20 (gasserturbo? 2 dobble?) det hadde bare vært drit rått.

 

Synes ikke du skal dra inn noen deler i fra en så ny volvo jeg men, skal ikke bare ta bremser i fra fks. en 960 turbo da?

 

Lykke til, detta blir nåkk rått uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen var såpass rustskada, at omfattene platebytter måtte til.

Måten ting har blitt gjort kunne vært gjort endel bedre..

.. men jeg prøver så godt jeg kan og skal prøve å gjøre det beste utav det arbeidet som allerede er gjort =)

 

Ang. Gammal b20 osv, så er jo det kult.. men alle har jo gjort det, og effekten begrenser seg så fryktelig fort, ville gjerne hatt litt ytelse også =)

 

vi får se hvor veien går.. (ut i grøfta?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasser turbo, er ikke mi greie.. ikke på en b20 ihvertfall.

 

på N/A går dobble gassere.. på turbo er det must med datasprut.

 

og "taket" på N/A trimming.. med orginale ventilplasseringer ligger på ca 230hk

jeg vil gjerne høyere enn det.

 

Skal jeg ha turbo.. så bygger jeg på noe nyere..

 

Ting skal være så optimalt som jeg klarer å få til, da duger ikke gassere.. men nok om det =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår