Gjest Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 Hei. Jeg har skifta cluch på min b230f (90 mod) og sliter no sinnsykt med å få på girkassa igjen!? =/ Har sentra cluchen og akslingen fra girkassa går inn i cluchen (får ikke snurra på akslingen bak på kassa) men det virker som jeg ikke treffer styrelageret i svinghjulet... Noen som har noen tips om hvordan jeg kan gjøre dette? Skal kassa løftes så høyt opp som mulig i bakkant? Er forresten snakk om m47 og bil som er jekka opp og satt på sånne små bukker, så har ikke kjempe god plass under der! =/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 det er veldig klønete, men du må løfte kassa så den står HELT vertikalt med motoren. En Jekk til å løfte kassa mer er en stor fordel, så slipper du å løfte den med henda, for DET er tungt. Etter å ha plassert den på jekken, så jekker du opp, lurer inngående aksel inn i clutchen (jokk litt på kassa for å få splines'ene til å skli inni hverandre) mens du holder kassa så vertikalt som mulig heretter. Så må du herje litt mens du dytter kassa inn i styrelageret(Jekken holder vekten av selve kassa)... rør kassa lett rundt mens du dytter... plutselig så smetter den in :) Litt trassig første gangen, men du lærer deg det fort. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 Så bakre delen av kassa skal ligge på bakken? (Ettersom vertikalt er rett opp og ned) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lofsbergRacing Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 prøv å ligg under bilen på bakken med girkassa på brystet........ det feilen gjorde jeg engang.. Siter Volvo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 Tenker jekken skal få lov til å ta seg av å løfte den, jeg! ;) Men hvordan skal kassa ligge når jeg skal prøve å entre den? helt plant med bilen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 Prøv å skru av traversen og senk motoren i bakkant. Da trenger man ikke løfte kassa så høyt for å få den rett på Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 Hvis den ikke glir rett i sporet, så sjekk om det er dritt på splinesen.. det er NØYE om det er feks rust på akselen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tsbusa Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 og rikkel på den... Sjekk akslingene ja, juster litt på svinghjulet etc, se om du treffer..:) Og HVOR sikker er du på at clutchen er sentrert, siden du holde på hjemme?:P Brukte du sentreringsverktøy, eller øyemål? Siter -Subaru Impreza WRX "STi" 01' -Subaru Impreza WRX 01' http://www.dlgracing.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240 V8 POWER Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 prøv å ligg under bilen på bakken med girkassa på brystet........ det feilen gjorde jeg engang.. det funker fint det bare du er sinna nok pga at du har hatt av kassa 5 ganger! ;) tro meg! Siter 56 chevy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 Ja vi prøvde jo det vi.. Ble jo ganske flinke etterhvert... Prøv dette: Skrap og puss splinesen på kassa ren, ha på en bitteliten dæsh med noe fanzy fett (bare ett syltynt lag)... Så jekker du opp kassa og ser etter så den treffer riktig i clutchen. Så er det bare å jukke i vei med kassa, kjekt med tålmodighet, for det kan være kukent å få det sammen... Pass på så du ikke ødelegger svinghjulsgiveren, det greide jeg en gang... Når du begynner å få det sammen så sett i ett par bolter og tving det sammen... Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kohler Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 hvis du ikke treffer svinghjulslageret med akslingen jar du garantert ikke klart å sentrere den helt 100%... prøv å sentrer på nytt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvokvaløya Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 Gjør som Køhler sier her...sentrer pånytt. Husker 1 gang jeg gjorde det så sentrerte jeg med øyemål..sto å plagdes ei stund men etter ei stund bruke æ verktøy og fikk sentrert skikkelig...så sentrer skikkelig med sentreringsverktøy så ska det ikke være noe problem Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 Den gikk på! :D mye banning, sverting, dytting, draing, slåing, sparking, dunking og hamring så smatt den inn til slutt! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 Den gikk på! :D mye banning, sverting, dytting, draing, slåing, sparking, dunking og hamring så smatt den inn til slutt! :D Den kom seg hel på igjen å ja... Ikke dårlig! Hehe Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 Det går fremover på alle gir så jeg trur det har gått litt bra i allefall! Hehe... Neste gang kjøper jeg meg løftebukk :P haha Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg