Gå til innhold

Hvordan få støy når rca kabler har remote?

Ranger emnet


mexxor

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

enig med deg Frode, og den er faktisk tenkt til Remote siden tidlig i 90 tallet når sånt begynte å dukke opp.... og som allrede nevnt det går så svak strøm -ca 10 mA- at den kan bare ikke indusere støy på noen måtte... ellers har de fleste nyere forsterkere et pseudo balansert inngang som ELIMINERER indusert spenning.... da den induserte spenningen(=støy) har samme "fortegn" i begge ledere og alle vet hva som sjeer med et signal med samme fortegn innpå en + og - inngang... de "opphører hverandre" på utgangen av opampen.... vips, :rockets så har egentlig dette med støy i signal kablen ganske lite sansynlighet så sant kablene og kontaktene er hele ellers man mister "symetrien" i signalen... men men...:hellothere:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen da forklare meg hvordan dette skal hjelpe mot støy? Jeg kunne ha forstått det dersom det var snakk om en skjerm som lå rundt kabelen, men her er det jo bare snakk om en ekstra kabel, helt isolert fra signalkablene.

 

Frode

 

Lurte også på dette.. Hvordan i all verden skal en jordkabel mellom signalkabelen hjelpe mot skjerming?

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal denne kabelen eventuelt jordes?

 

Frode

Kabelen skal kobles mellom gods på spilleren og gods på forsterkeren. Dette eliminerer jordstrøm i selve signalkabelen og kan være med på å beskytte spilleren dersom det oppstår svekket jord på selve forsterkeren. Normalt ville strømmen begynnt å gå i selve signalkabelen og inn på spillerens negative del av rca pluggen. Dette medfører som regel brent print i spilleren og eller støy. Dersom man jorder "remotekabelen" til jord på spiller og jord på forsterker så vil jordstrømmen ta den veien istedet for gjennom rcakabelen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabelen skal kobles mellom gods på spilleren og gods på forsterkeren. Dette eliminerer jordstrøm i selve signalkabelen og kan være med på å beskytte spilleren dersom det oppstår svekket jord på selve forsterkeren. Normalt ville strømmen begynnt å gå i selve signalkabelen og inn på spillerens negative del av rca pluggen. Dette medfører som regel brent print i spilleren og eller støy. Dersom man jorder "remotekabelen" til jord på spiller og jord på forsterker så vil jordstrømmen ta den veien istedet for gjennom rcakabelen. :D

 

Headunit og forsterker har jo allerede samme jordpotensiale siden begge er koblet til karosseriet.

I tillegg er - på rcapluggen koblet til gods.

Jeg greier ikke helt å se hvordan en overspenning skal tenke "aha, det er jo en tynn ledning der også, jeg tror jeg velger å gå gjennom den.".

Strømmen går alltid den letteste veien, og det er gjennom den tykke rcakabelen.

 

Karosseriet og rca-kabelen gir bedre kontakt mellom spiller og forsterker enn en <0,75mm2 kabel gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Headunit og forsterker har jo allerede samme jordpotensiale siden begge er koblet til karosseriet.

I tillegg er - på rcapluggen koblet til gods.

Jeg greier ikke helt å se hvordan en overspenning skal tenke "aha, det er jo en tynn ledning der også, jeg tror jeg velger å gå gjennom den.".

Strømmen går alltid den letteste veien, og det er gjennom den tykke rcakabelen.

 

Karosseriet og rca-kabelen gir bedre kontakt mellom spiller og forsterker enn en <0,75mm2 kabel gjør.

 

Kansje strømmen liker det "trangt" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det! Dette har ikke noe med overspenning å gjøre. Dette har med hvor man helst IKKE vil at strømmen skal gå. Man vil ikke at det skal gå jordstrøm i signalkabelen og derfor jorder man på denne måten. Dette har med de tynne jordbanene inne i spilleren å gjøre. Har reparert mange mange spillere med brente baner på grunn av dette, så det slettes ikke noe nytt fenomen. Koble kabelen til jord på spiller og jord på forsterker, det er det beste stedet. Om du måler med multimeter mellom jord rca og karosserijord så ser multimeteret stort sett samme jordnivå. Legger man opp en kabel i tillegg slik som denne "remote" kabelen så vil man redusere strømmen i jord på kabelen. Dette gjelder dog ikke balanserte utganger der jord signal og jord kappe er adskilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med denne da? Remote eller jord?

http://www.mamut.com/dynabel/subdet382.htm

Er dette egentlig en god nok kabel? Har ikke noe problem med støy..

 

 

Edit: Ser at det har kommet en del svar på dette siden jeg leste de første innleggene. Så spørsmålet mitt er vel selvforklart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabelen skal kobles mellom gods på spilleren og gods på forsterkeren. Dette eliminerer jordstrøm i selve signalkabelen og kan være med på å beskytte spilleren dersom det oppstår svekket jord på selve forsterkeren. Normalt ville strømmen begynnt å gå i selve signalkabelen og inn på spillerens negative del av rca pluggen. Dette medfører som regel brent print i spilleren og eller støy. Dersom man jorder "remotekabelen" til jord på spiller og jord på forsterker så vil jordstrømmen ta den veien istedet for gjennom rcakabelen. :D

 

blir litt feil det du sier dreamtm, da gods på spilleren ikke alltid er koblet intern videre til minus på RCA kabelen, og det er 2 grunner til det: som nevnt at spilleren kan trekke strøm til seg gjennom RCA kabelen og det andre at signal- jord skal HA høyere motstand enn chassiset i bilen... slik unngår man jordsløyfer.... dessuten vil strømmen gå den "letteste" vei... ellers en spiller med mer enn 2volts signal spenning vil ha en symetrisk forsyningsspemening til opampen og den jordingspunktet vil elstre MYE støy om den er felles med chassiset i bilen...

 

ellers er så godt som alle nyere forsterkere koblet godset/chassiset/kjøleribber/osv forbundet med en avgrenner til minus inntaket på forsterkeren med en liten og tynn ledning og gjerne avkoblet med en kondis og en motstand inntil til kretskortets minus punkt på primær siden... "eneste" sted der forsterkeren trekker strøm i mengder er gjennom strøm inntaket.... her har vi en glimrende eksempel på en dårlig bygd forsterker og en av kvalitet da dette krever en del testinger og gode designs teknikker.... :D

 

ellers er jo gamle ohms lov fremdeles den samme: strømmen tar alltid den veien med minst motstand og mindre motstand gir mindre spenningsfall.... :wonder: også en del til som jeg ikke kommer på nå...:klovn:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hvaskjera Hei Matador, ser uten tvil at du vet hva du prater om, men du er elendig til å forklare så andre normale folk skjønner bæra av dette  Du drar inn så sabla mye annet teknisk i innlegget ditt som egentlig ikke har med hvor man best bør koble denne såkalte ”remoten”. Jeg er selv fult utdannet innenfor dette. For å klare å svare tilbake på det du skriver så vil jeg hugge opp ditt siste innlegg.

Du skriver at ”jeg tar litt feil i og med det at gods på spilleren ikke alltid er koblet videre til minus på rca kabelen.” og det er korrekt. Men kabelen det refereres til tror jeg nok er slik. Det finnes avvik og det er egentlig det jeg ville si med:” Dette gjelder dog ikke balanserte utganger der jord signal og jord kappe er adskilt.” Du skriver videre at spilleren trekker strøm til seg, jeg ville sagt det motsatt. Det er forsterkeren som trekker jordstrømmen til seg da det er den som overstyrer impedansen med sitt store strømtrekk i forhold til spillerens. Dette skjer dog ikke før jord på forsterker er høyere enn jord spiller. Forsterkeren trekker jordstrømmen fra spilleren og ikke motsatt. Så kan vi senere diskutere hvilken retning strømmen går osv, he he.

Det med jordsløyfer er jeg ikke helt enig i heller. Jordsløyfer oppstår når jordnivåer er ulike, og ikke like, men det er ikke sikker det var det du siktet til her. Normale spillere har tynne jordbaner i spilleren på en tykkelse på noen få micromillimeter og kanskje 0,5mm i bredde. Dette utgjør mye mindre kvadrat og ledeevne enn en liten 0,5mm2 kobberkabel som de her kaller ”remote”. Derfor er det mest givende å koble denne som tidligere nevn mellom jord forsterker og jord spiller for å unngå den jordstrømmen som kan oppstå i selve kabelen, enten kappen eller kappen som signal jord.

Det med at strømmen tar letteste vei, er også nevnt i mellom setningene her og jeg minner på at slik feil sjelden oppstår før jord på forsterker blir dårligere enn på selve spilleren, der har du det med ”letteste” vei.

For å klippe dette ned på normal nivå igjen så repeter jeg:

Den beste måten å koble denne kabelen er mellom JORD på forsterker og Jord på spiller. Ingen annen metode er bedre enn det. Skal man først koble disse ledningene til som denne topicen innledes med, så gjør det slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha... forklaring? que? jo enig i det med deg, men det har sine "naturlige" årsaker...

 

men back to topic: grunnen til at jeg forklarte noe "mer" er for å synligjøre hvorfor den Remote kabelen ikke har noe å si ved å kobles mellom chasisene på spillerne ;) synes er greit å fortelle "hvorfor" og ikke bare si at "sånt er det" -fordi jeg sier det- da kan folk også gjøre sine egne tanker/vurderinger og utifra det fine logikken i "teknikken"...

 

ang at jordsløyfer har du rett i ang spennings forkjell i chassiset men det jeg mente er at "jord" punktet for signalen ikke alltid har den samme spenningsnivå som chassist i spilleren/bilen, de skal være atskylte for å unngå støy som "flytter" i chassiset og derfor er større motstand mellom disee "punktene".

 

Ellers en gang for alle: hvis en forsterker har en psudo balansert inngang (99% av nyere forsterkere) så vil den IKKE kunne trekke strøm gjennom RCA kablen... i "tilleg" den RCA kablen/kontakten er "isolert" DC messig fra forsterkeren med en kondensator.... og den samme kondensator er en ledd i opampens inngangen -en kondis i hver inngang: en på pluss lederen såkalt signalen og en kondis i minus inngangen mot skjermnen på RCA kabelen... og det er "summen" av disse 2 signalen som kommer på utgangen av opampen... osv... Trippel skkjermen skal jordes ellers ved spilleren om sånt fines på kabelen.

 

men sant som du sier, ang strøm retning selv om dt ikke er så mye å diskutere om egentlig:) -håper det ble litt forstålig denne gangen da;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha... forklaring? que? jo enig i det med deg, men det har sine "naturlige" årsaker...

 

men back to topic: grunnen til at jeg forklarte noe "mer" er for å synligjøre hvorfor den Remote kabelen ikke har noe å si ved å kobles mellom chasisene på spillerne ;) synes er greit å fortelle "hvorfor" og ikke bare si at "sånt er det" -fordi jeg sier det- da kan folk også gjøre sine egne tanker/vurderinger og utifra det fine logikken i "teknikken"...

 

ang at jordsløyfer har du rett i ang spennings forkjell i chassiset men det jeg mente er at "jord" punktet for signalen ikke alltid har den samme spenningsnivå som chassist i spilleren/bilen, de skal være atskylte for å unngå støy som "flytter" i chassiset og derfor er større motstand mellom disee "punktene".

 

Ellers en gang for alle: hvis en forsterker har en psudo balansert inngang (99% av nyere forsterkere) så vil den IKKE kunne trekke strøm gjennom RCA kablen... i "tilleg" den RCA kablen/kontakten er "isolert" DC messig fra forsterkeren med en kondensator.... og den samme kondensator er en ledd i opampens inngangen -en kondis i hver inngang: en på pluss lederen såkalt signalen og en kondis i minus inngangen mot skjermnen på RCA kabelen... og det er "summen" av disse 2 signalen som kommer på utgangen av opampen... osv... Trippel skkjermen skal jordes ellers ved spilleren om sånt fines på kabelen.

 

men sant som du sier, ang strøm retning selv om dt ikke er så mye å diskutere om egentlig:) -håper det ble litt forstålig denne gangen da;)

Yes! Men fortsatt, HVIS MAN FØRST SKAL KOBLE TIL DENNE LEDNINGEN, så koble den mellom -sp og -amp ...... ;o) Og en liten ting til, hvem har sagt chassi??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår