Gå til innhold

Ny lov om bilkjøring

Ranger emnet


Z_AGO

Anbefalte innlegg

Jeg hørte noen rykter om et nytt lovforslag i dag.

 

Hvis det var flere enn deg som hadde hørt det, så hadde nok VG blåst det opp med stooor overskrift :D

 

Jeg tipper ryktet stammer fra en lov enkelte delstater i USA har, hvor man der som 16-åring ikke kan kjøre etter kl 23 osv....

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hvis dere leser andre innlegg som blir postet også, så er dette kanskje ikke så mye å diskutere lenger? F.eks innlegget til J.Andreassen:

 

Forslaget som var kommet tidligere var at personer paa 16aar skulle kunne ta lappen, men bare kjoere til kl 2200 om kvelden, men at noen misforstaar og vrir dette til 18 forundrer meg ikke...

 

Paa en annen side er dette bare et forslag, ikke noe vedtak eller lov saa spoers om det noengang blir noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg faktisk ingen gidder og tenke denne tanken engang, da du kan mildt sagt si at det ville bli revulusjon på ungdomsfronten når det gjelder bil; den kanten er betent nok fra før av :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet jo at noe sånt neppe vil skje, da de fleste som ville blitt rammet ville gått amok i gatene med diverse slagvåpen. Hadde det forslaget slått igjennom ville jeg fått sparken fra jobben min. Det er jo i noen stater i USA slik at man kan kjøre bil fra 16 år, men kun før et visst tidspunkt på kvelden. Merkelig spør du meg. De kunne sikkert halvert antall dødsfall i traffiken hadde de hatt eksklusiv 18års grense.

 

Edit: litt OT kanskje..

-1992 Mitsubishi Lancer GLXI 1.8l 4x4

-1982 BMW 525i *Solgt*

____________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til norge :)

 

Det kommer ikke til å skje, det kommer kanskje til å bli snakk om det i media eller noe sånt. En eller annen besserwisser fra KRF som vil fjerne de slemme slemme 18 åringene fra veiene etter 23:00.

 

Hva med de som jobber da? Nei faen. Det der kommer ikke til å skje, og skjer det, så skjer det etter jeg har hatt lappen i 2 år. Da bryr det meg ikke så mye, men er snakk om prinsipper.

 

Forbanna apestat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal demonstrere hvis denne regelen blir vedtatt!!!

Det skulle jeg nå like å se, nordmenn er så FEIGE til å si ifra... Vi burde danne ett parti for billister..

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dane et parti for bilister hva ingen dårlig ide. da vet jeg va jeg skal stemme.

 

men en ting jeg er i mot er å senke alderen får lappen til 16. skal man da øvelse kjøre fra man er 14 hehe. jeg vil si at 18 er ok alder å kjøre opp for mange må betale lappen selv og det har man ikke rå til når man går på ungdomsskolen, konf pengene går til lappen hehe. senke alderen er en virklig dårlig i de får å få bort ulykkene, nekte folk å kjøre etter ett klokke slett er også domt. folk jobber jo sendt og kan ikke nekte dem å kjøre. Bedre vegstandar er en lur måte å få ned ulykkes tallene.

 

men det er jo billigere å sette opp et 60skilt i steden for 80 og 80 der det er 90 i steden for å bedre vegen så den er trygg å kjøre på.

har et strekke på 3km som de satte farten fra 80 til 60 for de hadde ikke rå til å bygge gang å sykkel veg.

Toyota Sportscar Owners Group Norway

 

TS-ogn forum

 

*5 linjer burde vært nok for alle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig, jeg skal ikke få lov til å kjøre hjem fra jobb, fordi det er for sent??

eller kjøre å besøke kamerater, hente foreldrene mine på fest

"nei, kan nok ikke, jeg får ikke lov av BONDE-Norge å kjøre bil etter klokka 10!" Skjer nok aldri

-92 Toyota Mr2 Turbo

-85 MB 230E Vinterbil

x92 BMW 318i (VRAK)

x99 BMW 318i

xCitröen Xantia 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slipp for gudsskyld ikke 16åringer løs i trafikken med bil, farlig nok som det er med dissa mopedene og "wannabe" motorsyklene!

 

Om en 16 åring kjører bil eller "wannabe motorsykkel" er egentlig ett fett.

 

Så og si alle som får lappen på ett kjøretøy som går bra, vil kjøre som en idiot i begynnelsen uansett om de er 16, 18 eller 20.

 

Jeg kjørte veldig stygt med en gang jeg fikk lettlappen, men nå har jeg kjørt ifra meg og samla opp litt fornuft og erfaring på veien.

Derfor kommer jeg til å kjøre penere når jeg får billappen enn andre som får lappen som ikke har hatt lettlappen fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngvejos: jeg synes ikke det er ett fett. Hvorfor tror du det er aldersgrenser på alkohol og tobakk? Det har noe med at den personen som kjøper/bruker det skal være voksen nok til å vite hvilket ansvar/konsekvenser bruken kan medføre. Samme når det gjelder bil. Jeg tror rett og slett ikke at 16åringer er modne nok til å ta ansvaret for sitt eget og andres liv på lik linje med 18åringer. Selvfølgelig finnes det unntak i både den ene og andre retningen, men generelt tror jeg det er greit at lappen har aldersgrense 18år.

 

Eneste "positive" jeg kan se med denne regelen om portforbud kl 22 er vel at taxi-selskapene tjener mer penger. Kompiser får ikke henta hverandre på fester osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår