Gå til innhold

renovering av b230et og montering i 240.. B230K -> B230ET

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hm, nå skyter jeg sikkert helt inn i hampen gæli her men... det kan ikke vere noe startsperre dritt som ligger og tuller litt da, et rele eller noe ?

 

hmm.. kan hende,, men har ingen ledige ledninger... forutenom de som skal til kjørekomputer og abs/antispinn...

 

må være noe feilkobling, ettersom jeg har prøvd ny hjerne uten at det hjalp.. og tenningen er fremdeles 15-18 grader....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det ikke noe sted hvor en kan lese seg fram til det da, ja hvordan man skal koble det opp og sånn, jeg skal jo selv bygge til våren og da må jeg se etter din he he jeg har prøvd å søke på det evnet men har ikke funnet noe enda, driver å ser litt på det svenske forumet, finner jeg ut noe så skal jeg gi deg et pling på det.

 

merkelige greier dette her.

 

kan det være at hjelpeakselen sitter feil ? siden den ligger på så mange grader liksom. eller passer den bare en vei ?

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det ikke noe sted hvor en kan lese seg fram til det da, ja hvordan man skal koble det opp og sånn, jeg skal jo selv bygge til våren og da må jeg se etter din he he jeg har prøvd å søke på det evnet men har ikke funnet noe enda, driver å ser litt på det svenske forumet, finner jeg ut noe så skal jeg gi deg et pling på det.

 

merkelige greier dette her.

 

kan det være at hjelpeakselen sitter feil ? siden den ligger på så mange grader liksom. eller passer den bare en vei ?

 

jeg har fått kopiert opp et lite hefte fra volvos rep.bok om motoronicen og har haynes volvo 740 boka.. såe skjema har jeg på det meste!!!

 

har sjekket hjelpeakselen om den står feil, og den står helt rett.. har prøvd å flyttet litt på fordeleren, uten hell *har løftet den opp og vridd den forså å montere den ijenn*

 

 

idag mekket jeg litt, og fant ut at 2 pluggledninger er skadet!! kjøpte de ny til b230k motor som sto i volvon originalt...

 

 

 

jeg ble tilbudt en Volvo 740 tic 85?mod (hadde girkasseras) har lyst på volvo ijen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. var det slik at du bruker el nettet i motor rommet fra 740 ? og det inne i fra 240 ?

haynes 740 boka har jeg men rep boka er det værre med, kan jo høre med volvo jeg også, gruer meg litt til dette, el koblingene mine som jeg fikk med fra 740 er ikke merket så det skal jo bli litt fun tenker jeg.

 

fant du ut noe mere etter at du byttet kabler eller ?

 

jøss, hvor mye skulle de ha for den da

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. var det slik at du bruker el nettet i motor rommet fra 740 ? og det inne i fra 240 ?

haynes 740 boka har jeg men rep boka er det værre med, kan jo høre med volvo jeg også, gruer meg litt til dette, el koblingene mine som jeg fikk med fra 740 er ikke merket så det skal jo bli litt fun tenker jeg.

 

fant du ut noe mere etter at du byttet kabler eller ?

 

jøss, hvor mye skulle de ha for den da

 

han som skulle selge volvon ombestemte seg:/

 

nå har jeg byttet 2 tennkabler og coilen (den som tilhørte motorn) og nå ble det liv gitt!!!!!!!!:happyhappy: :happyhappy:

 

såe skal kjøpe nye tennkabler og coilledningen...

 

ja, jeg tok ut motoren fra 740n og de ledningene som hører til motoren er "flettet" inn i 240 nettet... er 4-5 ledninger til sikringer, 1 ledning fra pumpereleet tilkoblet 240 kontakten hvor man setter pumperelet i 240n, 2 til tenningsnøkkelen, 3 til speedo og noen ledninger til abs/antispinnenhet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotters sa har du kommet et skritt nermere ihvertfall da, grattis :)

 

var noe dritt at han ombestemte seg da, typisk det liksom, men kan jo hende du kommer over en senere og da, hadde dette vert for 1 måned siden så kunne du ha fått kjøpt bilen til min bror for 5, side kræsjet og ramme skjev.

 

hm vil det si at jeg må bruke en coil fra 740 også det da, det fikk jeg adrig med så da må jeg skaffe det ettervert da.

 

hadde du kunnet hjulpet meg litt tror du når den tid kommer ?

i litt mere tetalj om hvor og hvordan du koblet det opp, farger, hvor de skal hen osv. hadde vært mega flott altså men ingen hast ennå.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotters sa har du kommet et skritt nermere ihvertfall da, grattis :)

 

var noe dritt at han ombestemte seg da, typisk det liksom, men kan jo hende du kommer over en senere og da, hadde dette vert for 1 måned siden så kunne du ha fått kjøpt bilen til min bror for 5, side kræsjet og ramme skjev.

 

hm vil det si at jeg må bruke en coil fra 740 også det da, det fikk jeg adrig med så da må jeg skaffe det ettervert da.

 

hadde du kunnet hjulpet meg litt tror du når den tid kommer ?

i litt mere tetalj om hvor og hvordan du koblet det opp, farger, hvor de skal hen osv. hadde vært mega flott altså men ingen hast ennå.

 

ja, jeg kan sikkert hjelpe så langt jeg strekker til;)

 

ta å mål primær og sekundær viklingene på coilen så vet du om det er "rett" coil;)

 

 

ja, jeg har funnet ut at jeg mangler et rele!! *antageligvis* det er til tenningsforhøyningen!! skal scanne noe skjema så dere får se hva jeg mener jeg mangler!!

 

også er tomgangsregulatoren antagligvis kaputt!! er derfor tenningen er høg;) leste noe om det i handboken min at dersom den er feil så går styringen i en nødmodus hvor tenningen høynes med 10 grader!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har jeg oversatt fra handboken min..

 

Sjekkeliste tomgangsregulering

 

Slå av tenningen plugg bort styreenheten, slå på tenningen igjen for så å sjekk om den får spenning ved å måle med et voltmeter mellom nr 1 på den sorte kontakten og nr 7 på den blå kontakten.

 

Mål mellom nr 1 og 2 på den sorte kontakten, voltmeteret skal gi utslag

 

Sjekk at testuttaket ikke er def? Mål med et voltmeter mellom nr 1 på den sorte kontakten og nr 10 på den blå kontakten. 4.1v

 

Kontroller spjeldkontakten:

Koble til et ohm-meter mellom kontakt 8 *blå-kontakt* og jord, motstand skal være lik 0

Gi litt gass, da skal resistansen bli uendelig (pga kontakten bryter)

Ved feil:

Mål ved kontakten for å se om feilen er i kontakten eller ledningene.

Kontroller jordingen som er tilkoblet innsuget.

 

Kontroller tempgiveren:

Koble til et Ohm-meter mellom kontakt 9 *blå-kontakt* og jord, skal gi utslag i K-Ohm

Ved feil verdier ved temp-giveren bør den taes ut og måles ved ulike temperaturer. OBS OBS.. fant ut at dersom denner er def. vil tenningen også bli 8-10 grader høyere!!!

 

Kontroller signal fra coil:

Koble et voltmeter mellom kontakt 12 *blå-kontakt* og jord, start motor.

Voltmeteret skal gi utslag

Slå av motor.

 

Kontroller tomgangsregulatoren/luftventilen:

Monter en turteller og start motoren

Det skal en ledning mellom kontakt nr 2 og 5 og en til ledning mellom 1 og 4 i den sorte kontakten

Turtallet skal da ligge på 1600-2400rpm

Dersom det er lavere kan det tyde på at luftventilen er defekt, da vil tenningen økes med ca 10 grader..

Slå av motoren

 

Dersom det ikke ble konstantert noen feil ved de prøvene gjort ovenfor, prøv ny styreenhet

OBS. Husk at tenningen SKAL være avslått når kontaktene taes bort og settes i igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takkar, da sier jeg i fra når den tid kommer :)

 

hm hva skal målene være da ?

 

Da kan det jo se ut som det er tomgangsregulatoren da, siden tenningen din er så høy, prøv med det først da vel og se om det er det.

 

da har jeg notert sjekk listen siden jeg ikke har den boken. Kan være sjekk å ha den :)

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Vomaz, vært litt "fraværende" nå..

 

I bunn og grunn så får du ikke med noenting som helst med MS, du kjøper kun mapsensor, og tegninger.. Så får du kjøpt ferdig lodda kort, eller du kan kjøpe komponenter og lodde inn på ett ferdig etset kretskort..(eller du kan også etse kort sjøl og..) Så det du betaler til slutt 3-4000 kr for, er etset kort, du lodder inn komponenter selv (kjøper på elfa.no), lager ledningsnett selv (smal sak, står veldig mye info, tegninger og forklaringer på internett..), og du bruker brukte deler som LMM, svinghjulsføler osv..

 

http://www.ms-nordic.mine.nu <-- Står endel info der.. Snedige saker.. Mange som er skeptiske, men jeg tror det funker.. Vet jo det funker, mange som bruker det.. Men om det er "trygt" når man begynner å få litt hester osv, er vel uvisst.. Mener å ha lest om en som skulle ha MS på 5-600 hesters motor.. (MS er forkortelse for MegaSquirt. )

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takkar, da sier jeg i fra når den tid kommer :)

 

hm hva skal målene være da ?

 

Da kan det jo se ut som det er tomgangsregulatoren da, siden tenningen din er så høy, prøv med det først da vel og se om det er det.

 

da har jeg notert sjekk listen siden jeg ikke har den boken. Kan være sjekk å ha den :)

 

skal komme med en update på lista med rette verdier!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Vomaz, vært litt "fraværende" nå..

 

I bunn og grunn så får du ikke med noenting som helst med MS, du kjøper kun mapsensor, og tegninger.. Så får du kjøpt ferdig lodda kort, eller du kan kjøpe komponenter og lodde inn på ett ferdig etset kretskort..(eller du kan også etse kort sjøl og..) Så det du betaler til slutt 3-4000 kr for, er etset kort, du lodder inn komponenter selv (kjøper på elfa.no), lager ledningsnett selv (smal sak, står veldig mye info, tegninger og forklaringer på internett..), og du bruker brukte deler som LMM, svinghjulsføler osv..

 

http://www.ms-nordic.mine.nu <-- Står endel info der.. Snedige saker.. Mange som er skeptiske, men jeg tror det funker.. Vet jo det funker, mange som bruker det.. Men om det er "trygt" når man begynner å få litt hester osv, er vel uvisst.. Mener å ha lest om en som skulle ha MS på 5-600 hesters motor.. (MS er forkortelse for MegaSquirt. )

 

oki... Tusen takk.. menne får investere i sprut når feriepengene kommer;) å så får vi ta det der etter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår