Nismo Skrevet Oktober 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2006 Har prøvd meg litt fram med å ta bilder i mørket med lang lukketid, men i alle tilfeller ender bildene opp veldig "kornete". Bruker et Canon 350d og Canon EF-S 10-22 linse. Bruker selvsagt stativ. Lys/mørkeforhold er jo forskjellig for nesten hvert bilde og spesiellt på kvelden når det blir mørkere og mørkere etterhvert som man tar bildene. Hvordan i alle dager skal man vite hvilken innstilling som kommer til å funke? Hva er de viktigste funksjonene? Lukketid og ISO? Hvis noen har en grei forklaring til en n00b på dette her hadde det vært flott:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DevilsTower Skrevet Oktober 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2006 Nå er jeg utrolig noob på alt som har med kamerafunksjoner, så kunne trengt litt hjelp med dette også. Men et lite forslag fra meg er ihvertfall å bruke landskapsfunksjonen, uten at jeg vet noe sikkert om det er noe bra... MOORE - VI TRENGER HJELP:hvaskjera :hammer Siter Mvh Espen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Omega-A Skrevet Oktober 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2006 Mulig du har ISO-innstillingene for høy. Viktigste funksjonene du skal tukle med når du skal ta nattbilde med lang åpningstid er lukker, blender og ISO-innstillingene. Iso kan du egentlig sette på auto uten at det skal by på de store problemene, blenderen bør du sette på 5.6 første gang og se hvordan det blir. Åpningstiden kan du også "leke" litt med, men det kommer mye ann på hva du skal ta bilde av også. Skal du ta bilde av en bil som står i ro, så kan det holde med alt fra 0.3 sekunder til 10 sekunder. Har du lukkeren åpen mer enn 5 skunder, bør du kanskje justere blenderen til rundt 7. Mulig jeg er litt dårlig til å forklare, men det er bare å rope ut om noe skulle være vanskelig å forstå... eller kanskje MOORE kan forklare bedre :) Et annet tips er å bruke selvutløser..eller trådutløser hvis du har det. Da slipper du den bittelille bevegelsen det blir når du trykker ned knappen for å ta bilde. (edit: på hjemmesiden min ligger det noen bilder, på noen av de står det hva slags innstillinger jeg har brukt... kan kanskje være en bitteliten pekepinn....) Siter - Omega-A Det er ikke tøft å være død. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boosti Skrevet Oktober 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2006 Stativ er vel et must når man skal ta bilder i mørket, så man kan bruke lang lukke tid.....og lav iso..er det ikke sånn? Siter Kvalitetsbevisst Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Oktober 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2006 Har prøvd meg litt fram med å ta bilder i mørket med lang lukketid, men i alle tilfeller ender bildene opp veldig "kornete". Bruker et Canon 350d og Canon EF-S 10-22 linse. Bruker selvsagt stativ.Lys/mørkeforhold er jo forskjellig for nesten hvert bilde og spesiellt på kvelden når det blir mørkere og mørkere etterhvert som man tar bildene. Hvordan i alle dager skal man vite hvilken innstilling som kommer til å funke? Hva er de viktigste funksjonene? Lukketid og ISO? Hvis noen har en grei forklaring til en n00b på dette her hadde det vært flott:) På stativ Lukker: 3 sek. Blender: f2.8 ISO: 200 På stativ Lukker: 20 sek. Blender: f14 ISO: 200 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest moore Skrevet Oktober 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2006 Tok akuratt same motiv når jeg var ute å tok litt bilder igår! Plaza og Postgirobygget. Det tok jeg på ISO 3200, blender 2.8, lukker 1/20 med bildestabilisator.. Men jeg skal gi ett litt mer utfyllende svar på det med å ta bilder i mørket / på kvelden når jeg kommer hjem fra jobb. Det blir ikke før i 8 tiden kanskje, men skal gjøre ett forsøk på ett veldig utfyllende svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fred_stian Skrevet Oktober 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2006 På stativ Lukker: 3 sek. Blender: f2.8 ISO: 200 Dette likte jeg! Forgrunnen (buskene) var så uklare at det nesten ser ut som man har på seg 3d briller! :) Har du gjort noe redigering med dette?F.eks. gjort noe mer uklart, eller er det rett og slett et bra tatt bilde med et bra kamera?! :D Siter Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Oktober 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2006 Dette likte jeg! Forgrunnen (buskene) var så uklare at det nesten ser ut som man har på seg 3d briller! :) Har du gjort noe redigering med dette?F.eks. gjort noe mer uklart, eller er det rett og slett et bra tatt bilde med et bra kamera?! :D Eneste jeg har gjort er å endre hvitbalansen, effekten med hensyn til dybdeskarphet kommer som en følge av det lave f-nummeret (f2.8) sammen med 120mm fokallengde, jeg måtte stå ett godt stykke unna bilen for å få dette til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingrid Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Flere tips? :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
70c Skrevet Oktober 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2006 Personlig liker jeg at så sant man kan, holder man ISO på lavest mulig nivå. På den måten slipper man korningen av bildet man lett ser ved de høyeste verdiene. Det forutsetter selvsagt et stativ, men hvem tar vel nattbilder uten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Oktober 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2006 Det forutsetter selvsagt et stativ, men hvem tar vel nattbilder uten? Tja...... :) :doh Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariius Skrevet Oktober 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2006 O.T men jeg trenger noen i området her til og ta bilder av bilen min da jeg selv er helt ubrukelig. PM hvis noen gidder :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DevilsTower Skrevet Oktober 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2006 Har også prestert et par sånne Viking:doh Er ikke alltid jeg har med stativ:P Siter Mvh Espen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegard-SK Skrevet Oktober 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2006 Morsomt og prøve seg fram med lukkertid! Noe som jeg må ha er fjernkontroll da du kan ha maks 30sek på mitt 400D hvis du ikke holder knappen inne selv! Her har du et av meg som jeg holder knappen nede i 70sek ganske fornøyd da det var ganske mørkt ute! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DevilsTower Skrevet Oktober 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2006 Her er et jeg tok i natt. Ble veldig uklart, men det får gå for nå. Kan ta et til i natt også! Nydelig lys på den fabrikken! Hadde ikke stativ her, så måtte støtte det på vinduskarmen, derav også refleksjoner av en hvit vegg med bilder:P Siter Mvh Espen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg