Gå til innhold

Klarer ikke bestemme meg for hvilken sub

Ranger emnet


ssagat

Anbefalte innlegg

Seff var det HiPass jeg mente.. hehe....

<men jeg mener da det ikke er feil at en sub spiller høyere enn 80 hz....

mener deling på 100-120 hz er ideelt.

og nei.. har ikke noe versting til å dra frontsettene.... det er neste steg i oppgraderinga mi...

:)

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 310
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Med forsterker på frontsettet ville jeg satt HPF (ikke low pass, altså) på 80Hz, litt avhengig av størrelse. Er det høyttalerne eller forsterkeren som lager forvrengning? Litt vesentlig å vite... :)

 

Har selv kjørt med 120Hz HPF på 6,5" frontsett, og det fungerte fint det. Hadde greit med midbass fordet, men kjørte på spilleren - og den var ikke så glad i å levere nok krem til å få noe trøkk i lavere frekvenser enn det. ;)

 

Jeg er hvertfall ikke proff, for å si det sånn... :D

 

Men å la sub'en spille høyere i frekvens enn 80Hz syns jeg ikke er gunstig fordi man får midbassen bakfra, og det høres litt ræva ut - men man merker det ikke så godt om man ikke har tenkt over det! :)

 

dere vet vell ka hpf lpf betyr ?? eller

Volvo 240 b230A 85mod

Har hatt:

Volvo 240 2.4 diesel 83mod

Volvo 240 2.3se93mod Volvo 360 2.0 85mod

Ford Escort rs turbo 88mod (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger ut litt bilder for å sammenligne med dd1012.

 

1-2.jpg

Er vel ingen tvil om hvem som ser best ut iallefall....

 

4-2.jpg

DD`n har 60oz magnet mens Atomic har 70oz...

 

2-2.jpg

Atomic har utluftning til spolen, og det ser ut til at spideren er både limt og skrudd fast med en slags ramme.. ser langt bedre ut enn DD...

5-1.jpg

 

Har bare spilt noen timer med Atomicen men synes allerede at den er en del bedre enn DD1012 på det meste, for uten dypbass, der synes jeg DD`n er litt bedre. Men på rock og rask musikk så synes jeg uten tvil at Atomic`en spiller renere og penere og med minst like mye trykk som DD`n.

 

Virker som om Forsterkeren min har mer kontroll over Atomic QT12 enn DD1012, Men det er vel for at Atomic`en har en del høyere følsomhet enn DD. Tror også at porten på kassen er litt i minste laget til DD1012...

 

Skal gi den sikkelig bank over helga når den er blitt brukt litt...så får vi se om den overlever uka...mohahah

 

:D Å det som er så kult er at den Atomic wooferen er billigere enn DD wooferen... :D

Ta en titt på prisene på dreamtm.... slashing prices... :D :D :D

Norwegian Champion, 00-01-02-03-06-07-08

00-155.7db superstreet nw

01-170.2db xtreme5+ 02-170.6db xtreme5+ 03-156.7db xtreme 1+

06-155.6db street b 07 - 158.9db street b. 08 - 159.2db street c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Må huske at et element lett blir svidd om det får mye effekt og liten vandring...

Jeg har også bunnet XXX'ene i lukket kasse på musikk med relativt lite effekt, rundt 1 kW kanskje mindre.

 

Noe av det råeste jeg har hørt utenfor bilen er faktisk en Passat sedan med to CV V-max 15" i lukket kasse i bakseteryggen!

Denne hørtes GODT laaangt unna...

om xxx12 bunner ved 1000w i 33L lukket...? jada, de sa jeg jo til deg dagen etter, eller no slikt, du hadde fått/postet bilder av xxx`ne her på forumet;)

 

å det er vel ingen som har sagt at lukket kasse er fyfy innen streetbass...enten det er dyrt eller bra eller dårlig.. eller CV... :D sett mange biler med lukkede kasser spille meget bra.

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tok jeg da meg friheten til kikke litt på kasse. og siden jeg har sinnsykt dårlig erfaring med produsentenes anbefaling av kasser, tok jeg en kjapp titt med parametere i ProBox...

DD1012: 38 liters kasse med 4" rør og port på 46 cm.

Atomic QT12: 39 liters kasse med 4" rør og port på 29 cm.

 

Ingen fasit dette, men har god erfaring med kasser som dette programmet tegner. Har i hvertfall funket bra for meg.

Skal også sies at DD-subben får bedre resultater med en større, lukket kasse. Mens Atomic absolutt må ha portet kasse.

(I følge programmets beregninger)

Så du kan jo bare fjerne noen få liter inne i kassa di, og teste med litt forskjellige lengder på porten...

ProBox har jeg hatt i årevis og bygd å lært hvordan programmet virker. men det dette programmet gjør er å anbefale såkalte "spacesaver" kasser.. lite volum og høy tuning, noe som er greit da kassens design utnytter bilens virkning på dypbassen på akkurat samme måte som en lukket kasse.

men probox designen kan vere litt for hard på slagbassen , men de jeg har bygd funker bra.

annen ting er at siden probox legger tuningen så høyt, 40hz+ med lange rør, og forsåvidt liten kasse, vil man ikke ha det fenomen som oppstår når man har stort volum og lav tuning ned mot de 35hz og nedover... :

nemlig at bassen forandrer seg drastisk når man åpner vindu eller takluke eller dører.. har vert borti biler som faktisk har spilt tøffere og finere med mer trøkk når alt var lukket.

nesten uansett hvilket element man velger, spesielt om det er fra usa :p i probox og klikker på hurtigvalget "stort rum" så er det omtrent samme design og tuning som er fra produsentens anbefalinger til bruk i bil.

liten bakdel med proboxens små kasser er faktisk ofte redusert termisk tålighet og fare for å oppnå fullt slag rett under tuning.

store kasser med lav tuning gir oftest elementet det motsatte.

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår