TheMadDog Skrevet September 25, 2006 Rapporter Share Skrevet September 25, 2006 Hvor stor kondensator trenger jeg? Kjører en Cerwin vega Stroker 15" 1200W Rms Drevet av en Phoenix Gold Monoblokk 1500W (1x500 @ 4 Ohm) Phoenix Gold 6x9 200-300W Rms? Phoenix Gold 400W (2x75 @ 4 Ohm) Hvor stor kondensator trenger jeg på dette? Vet det skal være 1F pr 1000W, men.. Blir det for grovt og kjøre en 2F på dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet September 25, 2006 Rapporter Share Skrevet September 25, 2006 Ikke bry deg om kondensator. Oppgrader heller kabling i motorrommet først. Og hva med å søke på forumet? Siter Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet September 25, 2006 Rapporter Share Skrevet September 25, 2006 veldig enkelt valg egentlig: dropp kondensator og kjøp heller et ekstra batteri. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet September 25, 2006 Rapporter Share Skrevet September 25, 2006 veldig enkelt valg egentlig: dropp kondensator og kjøp heller et ekstra batteri. :) Støtter den ;) Siter Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheMadDog Skrevet September 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 25, 2006 veldig enkelt valg egentlig: dropp kondensator og kjøp heller et ekstra batteri. :) Ja men det ekstra batteriet er nok alerede med ;) For den kondensatoren ganske så billig så, er det noe vits og ikke ha den med liksom? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet September 25, 2006 Rapporter Share Skrevet September 25, 2006 personlig ville jeg nok bare spart pengene om du allerede hadde bra batterierer og kabler. da ville jeg heller spart de til kraftigere dynamo, eller enda flere batterier. får aldri nok, hehe :P men på den andre siden tror jeg rett og slett ikke du trenger stort mer strøm til det annlegget. det eneste måtte være dynamo om lysene blinker når du kjører og spiller musikk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_eSOo_ Skrevet September 26, 2006 Rapporter Share Skrevet September 26, 2006 slipper å bekymre deg om valget for valget er enkelt, dropp kondis:) Siter - Audi coupe quattro typ85 - Audi A4 02 modell 1.8Tq Avant x Audi A4 96 modell 1.8Tq Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet September 26, 2006 Rapporter Share Skrevet September 26, 2006 legg opp litt skikkelig kabel i motorrommet ja, fra dynamo til batteri og fra batteri til gods osv. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Andre Skrevet September 26, 2006 Rapporter Share Skrevet September 26, 2006 Droppe kondensator... javel... kan noen forklare meg hvorfor? på en saklig måte og ikke noe bedreviter greier som det florerer av her på forumet Siter Mitt Opel Astra prosjekt Listen to your music, not your speakers Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet September 26, 2006 Rapporter Share Skrevet September 26, 2006 Droppe kondensator... javel... kan noen forklare meg hvorfor? på en saklig måte og ikke noe bedreviter greier som det florerer av her på forumet Fordi en kondensator lagrer ikke like mye strøm som et batteri f.eks. har sett det flere ganger at en kondensator bare hjelper bittelit, så kommer batteri inn i bildet og alt blir fryd og gammen. Dette er personlige erfaringer, det samme med bedre kabling i motorrom :) Ta et lite eksempel da, en kondensator til 1000,- lagrer 1F med strøm. Vel og bra! Så tar man et batter til noen hundrelapper mer som lagrer tilsvarende 100F med støm. Batteriet og kondensatoren er like kjappe til å levere strøm. Hva ville DU valgt? ;) Siter Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Andre Skrevet September 26, 2006 Rapporter Share Skrevet September 26, 2006 nå ler jeg.... for det første: et batteri har ikke de samme egenskapene x 100.. du kan lade og lade ut et batteri.. det kan en kondensator også.. men 100Farads batterier blir en hybrid.. for det andre: et batteri klarer ikke å levere strøm like raskt for det tredje: det hjalp hos meg med kondensator og jeg har kablingen i orden samt 3stk batterier 2av dem 50cm med 1/0G kabel (tilsvarer vel 50mm2 kabel tror jeg) fra forsterker Siter Mitt Opel Astra prosjekt Listen to your music, not your speakers Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet September 26, 2006 Rapporter Share Skrevet September 26, 2006 Lov å le ;) Batteriet jeg snakket om er ikke dermed 100 ganger bedre, bare lik kapasitet som 100 kondensatorer. Kan man bruke kondensator som startbatteri? neppe :) Gå inn her for å lese litt. http://www.kinetikpower.com/hc600.asp Diverse AGM batterier har lav indre motstad, som da igjen påvirker hvor mye strøm de kan levere. Farad er bare en målestokk for lagret mengde strøm. Siter Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet September 26, 2006 Rapporter Share Skrevet September 26, 2006 En stor nok kondensator kan fint brukes til å starte bilen ;) Er litt enig med flere her egentlig... Og ganske uenig med noen :) Selv om kondensator etter min mening er siste utvei har den en funksjon som ikke noe batteri kan kunkurrere med. Nettopp det å opprettholde spenningen på 14,4-15 V under pulsene der dynamoen ikke klarer å levere nok strøm. Skulle likt å sett et batteri som klarer det... ALLE 12 V batterier vil falle ned til 12,noe V fortere enn subben(e) får så mye som tenkt på å gjøre et stort utslag! Dette kan i noen oppsett bety mye i forhold til en konstant ladespenning. Har man derimot forsterkere med regulert strømforsyning, vil ikke en kondensator ha noen betydning what so ever. Selv om man har en enorm dynamo er det ikke sikkert den klarer å øke strømmen fort nok til at man ikke får et lite spenningsfall. Dette har jeg ikke fått testet ut ennå, men skal komme med en konklusjon her når jeg har fått montert både dynamo og anlegg :) Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheMadDog Skrevet September 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 27, 2006 Er ikke sikker jeg nei? Men er det ikke slik at en kondensator i denne sammenhengen skal levere den ekstra peaken men strøm for og drive subben i en lengre lav frekvens der batteriet ikke klarer levere tilstrekkelig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LaDa1300GT Skrevet September 27, 2006 Rapporter Share Skrevet September 27, 2006 Er ikke sikker jeg nei? Men er det ikke slik at en kondensator i denne sammenhengen skal levere den ekstra peaken men strøm for og drive subben i en lengre lav frekvens der batteriet ikke klarer levere tilstrekkelig? Korrekt! Siter "Nå e det ikkje lenge igjen..." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg