Gå til innhold

3d program?

Ranger emnet


"URQuattro"

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

3D Studio kan man kjøpe, men det koster noen lapper for å få en versjon av det. Så det er ikke anbefalt å kjøpe til hobbybruk foruten du har lyst til å bruke masse penger.

 

Ellers er det alltids den ulovlige måten å skaffe det på, så kan man iallefall få prøvd det ut.

 

Bruker 3D Studio så og si dagelig nå. Har blitt helt hekta på det, sinnsykt gøy.

 

Lastet ned sketchup i går og begynte å dille litt med det, et masse enklere program en 3D Studio, men man mangler en "del" verktøy og ekstra ting man kan gjøre på 3D Studio.

 

Personlig så vil jeg anbefale 3DS, men det tar MANGE timer å lære seg. Og er som sagt en del vanskeligere en Sketchup.

 

 

Holder på med dette prosjektet i 3DS akkurat nå, brukt over 30timer på det, men det begynner iallefall å ta form. En del relasjoner mellom størrelser som ikke er 100% enda, men det er finpussen som tas til sist.

 

(Vet dette ikke har noe med biler å gjøre, men dere får se forskjeller så jeg håper det er greit)

 

Anlegg.jpg

 

Et tidligere prosjekt

 

Dagger.jpg

 

Oppleringsfasen er egentlig ganske gøy :p

 

apple.jpg

 

My first wallpaper

 

Lillerovde_BlackTorus_1280x800.jpg

 

 

Lurer på å begynde å modellere en bil når jeg er ferdig med hjemmekinoanlegget så da kommer det vel en del updates etterhvert. Kan også slenge inn noen bilder av Sketchup litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ganske tidkrevende denne typen program.

 

Men en ting som er fin er at Autocad, Sketchup og 3DS kan jobbe sammen med modellene. De har en funksjon som gjør at man kan eksportere og importere elementer fra hverandre.

 

På den måten kan man bruke alle funksjonene for å få et perfekt resultat på det man jobber med.

 

Modell i sketchup:

Helix.jpg

 

Samme modell importert til 3DS:

123.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3DS er jo det beste, men skal man tenke sånn så er jo Maya enda bedre og så er du i gang (disse proff-appsa er både tunge, dyre og vriene å lære). Tipper ScetchUp gjør susen hvis du ikke har mye erfaring med 3D fra før.

 

Ikke helt enig i det at Maya er bedre en 3DS. Det kommer helt ann på hva man skal modellere/animere.

 

Maya har en del greie ferdiginstallerte verktøyer for hår, pels, vann og andre greie effekter. Man slipper å "makke" like mye som i 3DS, men til gjengjeld er selve modelleringen litt verre spør du meg. Tror at i de fleste bedrifter som tegner 3D bruker 3DS (Ikke 100% på den så rett meg viss jeg tar feil) Mener jeg har hørt det.

 

Har ikke rotet med så mange harde pluginer enda, tror jeg venter litt med det til jeg kan sann passe basicen 100%, går man for fort frem setter man seg gjerne letter fast.

 

Jeg vet at Pixar bruker maya, noe som beviser at man kan lage SINNSYKE modeller/animasjoner, landskap osv. Men der er også pixar's renderman til stor hjelp for det ferdige resultatet.

 

Jeg holder meg iallefall til 3DS nå for tiden, kunne gjerne tenkt meg å prøvd litt mer maya, men det for komme i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Rhino ganske mye. Er faktisk mye enklere å bruke enn 3DS. (syns jeg da, men jeg starta med Rhino)

Oppg_R2.jpg

Denne er laga i Rhino, var øvingsoppgave på skolen.

 

Ellers bruker jeg Inventor til litt mere tekniske ting.

14.3.03.jpg

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig i det at Maya er bedre en 3DS. Det kommer helt ann på hva man skal modellere/animere.

 

Maya har en del greie ferdiginstallerte verktøyer for hår, pels, vann og andre greie effekter. Man slipper å "makke" like mye som i 3DS, men til gjengjeld er selve modelleringen litt verre spør du meg. Tror at i de fleste bedrifter som tegner 3D bruker 3DS (Ikke 100% på den så rett meg viss jeg tar feil) Mener jeg har hørt det.

 

Har ikke rotet med så mange harde pluginer enda, tror jeg venter litt med det til jeg kan sann passe basicen 100%, går man for fort frem setter man seg gjerne letter fast.

 

Jeg vet at Pixar bruker maya, noe som beviser at man kan lage SINNSYKE modeller/animasjoner, landskap osv. Men der er også pixar's renderman til stor hjelp for det ferdige resultatet.

 

Jeg holder meg iallefall til 3DS nå for tiden, kunne gjerne tenkt meg å prøvd litt mer maya, men det for komme i ettertid.

 

Smaken er selvfølgelig som baken, og jeg kjenner videofolk som jobber med 3DS og andre som jobber med Maya. Bra programmer begge to. Og begge to er proff-software og bransjestandard. Bare det at mye av de "store" resultatene jeg ser ofte er laget i Maya. Men nå er jeg kanskje bare pirkete ;)

Pass på bilen din når du parkere i storbyen:

 

http://www.dogsoflondon.com/?n03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår