Gå til innhold

"Prosjekt banebil"

Ranger emnet


Brandtenborg

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig innhentet tilatelse fra frøkna til å kjøpe en "banebil"! Hurra!

 

Valget falt på en billig og ikke EU-godkjent Jetta fra det herrens år 1990! Bilen er helt grei og påkostet mildt sagt astronomiske summer på merkeverksted. Forrige eier har hatt bilen siden 1993 (13 år!!)! Hehe!

 

Tror det er den monojet-greie... Har ikke så mye peiling på det der, men bilen har 1,8 liters motor på 90 hk. Runda 210.000 km på vei hjem med den. Må gjøre litt for å få den godkjent, men det er bare småtteri... Noen foringer og endeledd håndbremswire... Det går nok greit.

 

Planen for bilen er å bruke den til banekjøring på treffene som vw-audi-klubben arrangerer. Det blir ikke noe voldsomt superduper prosjekt med masse styling eller noe, men et senkesett, pene felger og kanskje noen mods på motoren. Tenkte i allefall å lage en tråd om den her da. :)

 

Her er annonsebildene:

 

Jetta1.jpg

Jetta2.jpg

Jetta3.jpg

Jetta4.jpg

97' Transporter T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare rævva som gjør bilen tyngre enn golfen? Vet ikke jeg, men utrolig kult at du har valgt en jetta. Skal du montere veltebur så vil jeg se bilder. Vurderer noe av det samme når jeg får råd og får den på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger! :)

 

G.T.I: Blir jo som sagt ikke noe kjempeprosjekt da. Men noe å pussle med bare. :)

 

Nikdev: Vet ikke om jeg har valgt rett, men målet er ikke å kjøre fra alt som er heller. Poenget er at jeg skal ha det gøy og det skal passe litt til økonomien. Dessuten får du ikke Vw i rwd med untak av 4wd. Den siste rwd var Bobbla i 74. Og tro meg, det er Polardego\boser onkal\ekkoj og kompani som har inspirert meg! Jeg har verken plass eller kunnskap til å gjøre som de heller! Hehe! De er jo gale! Hehe!

 

Audi 80: Tror det bare er bakenden som er forskjell... Er jo litt morro om jeg ffår til noe med den bilen siden den ikke er mest brukt på bane! Hehe! Blir nok ikke veltebur... Blir nok ikke så avansert... Hehe!

97' Transporter T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal gi deg eit par tips.

skal du spare litt vekt men den skal være orginal??

fjern hengerfestet, fjern mattene som ligger under golvteppet. da har du sikkert allerede spart 30kg.

 

og legg penger i understellet. guleforinger fra kollevold framme og bak, tårnavstiver, stabstag nede forran og eit bak gjer underverker. TRU meg! og senkesett seffølgelig.

 

eg har eit omp tårnavstiver i stål tilsalgs viss du er intr.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den veier ikke nedvendigvis mer heller min veide 910 kg på biltilsynet med meg inni stor stereo og masse dilldall... desuten kommer navnet jetta av av den har fine jet stømmer over bilen = mindre vinnmotstand jettan har 5-8 km/t høyere toppfart en golfen med samme motor av denne grunnen. en annen ting er at både golf og jetta egentlig er for lette bak så noen mods jeg ville anbefale er å flytte batteriet bak hvis du bare skal ha den som banebil så hadde jeg rivd ut bakseter gulvteppe midtkonsoll og alt som ikke trengs for å kjøre. leste om noen som bygger vanlige biler men med glassfiberkarosseri bruker de orginale motorene og modder litt. har rundt 150 hk på 500 kg de klarte 0-100 på 5-6 sek. fjerner du vekt er det noe av det du vinner mest igjenn på ved banekjøring.

Jeg har et aluminium forsterkningstag framme som er justerbart hvis du er keen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom jeg meg endelig til Trøgstad og fikk gjort litt med bilen. Nå er den polert og shina opp! Jeg kommer til å EU-godkjenne bilen og selge den for å tjene noen kroner på den... Så skal jeg kjøpe meg en 1,8 liter uten servo og katalysator til å bruke på bane. Er greit at det ikke er så mye krefter som blir borte fra motoren i det formålet jeg skal bruke den til. Dessuten har jeg et par Golfer på hånd som kan være aktuelle for meg. Men her er i allefall noen bilder etter at jeg polerte bilen:

 

IMG_0098.jpg

IMG_0099.jpg

IMG_0100.jpg

IMG_0101.jpg

IMG_0102.jpg

97' Transporter T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vi bodde over dere i 2 etg. på Kantarellen.... Jeg er yngste sønnen til han som du solgte denne til bl.a: attachment.php?attachmentid=7884&stc=1&d=1051609581

Også mange andre biler som:

Opel Omega

Mercedes 230E W123

Og mange andre biler :P

Jeg håper du husker meg nå ;) hehe :D

Crime is Not my Style!

- Opel Vectra A 1991. Vectra A 2000 fangere ønskes kjøpt, ta kontakt.

x Mercedes 230E W124

X Bmw E30 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår