Renault19 Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Jeg og en kompis diskuterte dette her med aircondition.. Nå skal jeg ikke påvirke deres meninger eller fakta, men bruker du mer bensin med å kjøre med aircondition'et på? Eller bare strøm? I motsetning til heller å bare skru opp styrken på vifta liksom... Og det siste.. taper man effekt (motoreffekt/ytelse) med å kjøre med aircondition på? isteden for å ha det avskrudd... Takker for svar :hide Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_BASS Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Ja, ac pumpa blir drevet av motoren..Mer motstand-mindre effekt ut på hjula-høyere bensinforbruk Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bobbysucks Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 "mythbusters" kan bekrefte at bensinforbruket øke mer med vinduene nede, enn med aircondition på fullt. Siter brumm brumm... ptchiii.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fartstripa Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 selvfølgelig er det en viss motstand i kompressoren, men som skrevet her, mindre bensinforbruk enn med vinduene nede.. du får uansett ikke samme virkningen av å kjøre vifta på fullt alikeve.. Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Husk at når AC'n ikke pumper så spinner bare hjulet fritt siden den har en clutch. Den robber litt mens den pumper, men det er ikke snakk om mye. Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dimmu87 Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 på en traktor (trur det var john deere 5820 men er ikkje sikker) tek ac-kompressoren 7KW kor store forskjella er det på ulike ac-anlegg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Dimmu: Noen eldre pumper brukt på biler kan trekke bortimot 20 hk, men det er skjeldent...jeg vil tippe på at de fleste drar under 10 hk. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frangran Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Tror nok dette kommer an på hvor stor motor bilen har... Mythbusters testet dette med store amerikanske biler med stor motor. Der har det lite å si om du kobler inn noe som trekker litt effekt. Har du prøvd å sette på AC'en i en Daewoo Matiz med 1-liters motor? Der merker man direkte at bilen går dårligere.... Så jeg tror nok at jo større motor man har jo mindre rolle spiller det om aggregatet til AC'en går. Ser gjerne andres meninger om dette også:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 ja, men AC-pumpa er gjerne litt skalert i forhold til motoren. I vanen til far min merker man pumpa der også! Den drar ca 20 hk, hadde man montert den pumpa på Matiz'n ville ikke motoren orka noe som helst anna enn å dra AC-anlegget... :D Volvo gravemaskiner (ihvertfall en 160 på hjul og en 210 på belter) yter ca 5 bar mindre på hydraulikken når AC-anlegget er i bruk. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
beerman Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 kjenner en som har daewoo mathisen:respect det er jo en bil nesten helt uten motor effeki i utgangspunktet:) bare å glemme å kjøre forbi med ac. mister også en god det toppfart:fatality: Siter http://www.tristania.com har du diesel bil? sjekk ut: http://www.chiptuning.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fiat 131 acing Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Alt som drives direkte av motor, tar jo å tapper den for krefter. AC,servo, dynamo og rem drevet kjølevifte.. Men heldigvis er det blitt bedre med årene da, mere effektive AC-pumper nå enn før, og kjøleviftene er elektriske.. Stort sett iallefall. Men fordelen med AC overgår det økte forbruket iløpet av året etter mitt syn da :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Tror nok dette kommer an på hvor stor motor bilen har...Mythbusters testet dette med store amerikanske biler med stor motor. Der har det lite å si om du kobler inn noe som trekker litt effekt. Har du prøvd å sette på AC'en i en Daewoo Matiz med 1-liters motor? Der merker man direkte at bilen går dårligere.... Så jeg tror nok at jo større motor man har jo mindre rolle spiller det om aggregatet til AC'en går. Ser gjerne andres meninger om dette også:) I sommer kjørte jeg rundt i en 1.1L Saxo, med eller uten AC, så gikk bilen helt likt. Den kom opp i hastigheter så fort man kan i en Saxo på 1.1L, like for med eller uten. Så jeg er ikke helt sikker på om det er størrelsen det kommer ann på ;) Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Alt som drives direkte av motor, tar jo å tapper den for krefter.AC,servo, dynamo og rem drevet kjølevifte.. Men heldigvis er det blitt bedre med årene da, mere effektive AC-pumper nå enn før, og kjøleviftene er elektriske.. Stort sett iallefall. Men fordelen med AC overgår det økte forbruket iløpet av året etter mitt syn da :-) Hva har det med saken å gjøre? ALT som bruker strøm belaster motoren! En kamerat av meg (bilmekaniker) påsto at bilen ikke brukte mer bensin når man brukte varmeapp, stereo, lys, etc.. De brukte jo strøm fra batteriet... :???: Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dimmu87 Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Hva har det med saken å gjøre? ALT som bruker strøm belaster motoren! En kamerat av meg (bilmekaniker) påsto at bilen ikke brukte mer bensin når man brukte varmeapp, stereo, lys, etc.. De brukte jo strøm fra batteriet... :???: el.vifte går kun når det trengs.. men det er vel nåke viskosegreier i dei viftene som er rett på vannpumpa? eller er det rett på reimhjulet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 De fleste bakhjulstrekkere har vifta montert på reimhjulet, som igjen er montert på vannpumpa. Ja, elektriske vifter er termostatstyrte, men siden dynamoen må lage strøm for å drive en elekrisk motor er det flere ledd i kjeden, og mer tap...tror det blir hipp som happ... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.