Gå til innhold

Tips fra Kid-A

Ranger emnet


OleC

Anbefalte innlegg

Originally posted by SunnyGTi2.0

Hva er det du har justert på i photoshop på det bildet av poloen?

 

Har ikke særlig greie på Photoshop ennå, dessverre...

 

Aller først endrer jeg utsnittet slik jeg vil ha det

 

Så velger jeg "auto levels" og ser om det gir bedre resultat. Hvis ikke velger jeg "angre"

 

Så justerer jeg brightness og kontrast hvis det er nødvendig.

 

Til slutt skarper jeg opp bildet med "unsharp mask". Denne funksjonen krever litt innstillinger og trening. Nybegynnere kan bare velge "sharpen". Å skarpe opp bildet er det viktigste av alt!

 

Hvis bildet har synlig digitalstøy velger jeg også "Noise despeckle"

 

Til slutt krymper jeg bildet til den størrelsen jeg skal ha det, som f.eks max 800x600 pixler her på forumet.

ALDRI krympe bildet mer enn 50% før du skarper det opp enda en gang!

 

Når jeg lagrer til slutt velger jeg komprimeringsgrad i JPEG, så det kommer under 150 kB

 

Dette er helt basic PS-justering, proffene kan myyyye mer!

Prosjekt: BAD'ROC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 922
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by SunnyGTi2.0

Sinnsykt bra bilde det der! damndamn

Holdt du bare kameraet ut døren på en annen bil og gjettet deg til hvor du måtte sikte for å få bilen med?

 

Her ligger jeg på magen på gulvet bak i en Hi-Ace. Bildet er tatt med Nikon F5 (som jeg hadde før), der kan du ta av søkerhuset og se rett ned på speilet når du holder kameraet under deg. Men bildet blir opp ned og det er temmelig vanskelig å sikte. Husk at bilen du ligger i også går i 80 km/t og gynger i ujevnhetene.

Samtidig veiver jeg med hånda for å dirigere finbilen rett, så skal lukkertid velges, følge med litt på bakgrunn, jage bort uønsket trafikk, unngå skygger fra kamerabilen, få lyset riktig på finbilen, få det skarpt osv...

 

Ligger som regel bak i en kassebil eller bil med stor bakluke, jo lavere jo bedre!

 

Nå bruker jeg Canon EOS 1V, den har ikke avtabar søker, men en vinkelsøker til å sette på (ekstrautstyr) som gjør at du kan se gjennom søkeren når du holder kameraet under deg.

 

Har ennå ikke blitt stoppa av purken for å ligge med halve overkroppen 10 cm over bakken i 80 km/t - merkelig nok:cool:

Prosjekt: BAD'ROC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kid-A

 

Her ligger jeg på magen på gulvet bak i en Hi-Ace. Bildet er tatt med Nikon F5 (som jeg hadde før), der kan du ta av søkerhuset og se rett ned på speilet når du holder kameraet under deg. Men bildet blir opp ned og det er temmelig vanskelig å sikte. Husk at bilen du ligger i også går i 80 km/t og gynger i ujevnhetene.

Samtidig veiver jeg med hånda for å dirigere finbilen rett, så skal lukkertid velges, følge med litt på bakgrunn, jage bort uønsket trafikk, unngå skygger fra kamerabilen, få lyset riktig på finbilen, få det skarpt osv...

 

Ligger som regel bak i en kassebil eller bil med stor bakluke, jo lavere jo bedre!

 

Nå bruker jeg Canon EOS 1V, den har ikke avtabar søker, men en vinkelsøker til å sette på (ekstrautstyr) som gjør at du kan se gjennom søkeren når du holder kameraet under deg.

 

Har ennå ikke blitt stoppa av purken for å ligge med halve overkroppen 10 cm over bakken i 80 km/t - merkelig nok:cool:

Jeg vil også ha sånn jobb !!!;)

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er samme som på kamera mitt så har du noe forhånd innstillinger.regner med at du da har tatt portrett i tillegg, da blir det sånn. ville kanskje også prøvd å ikke bruke makrofunksjon. kjenner ikke til kamera. prøver bare å komme med noen tips.

VW 1200 -63 VW Polo -01 VW Golf -75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

Har ikke brukt portrettfunskjon. Har ikke dette på kameraet (tror jeg)

 

Tror også det ville funket dårlig uten makrofunksjonen på. Makroen går fra 7 eller 10cm fra objektivet til 40-50cm. Hvis jeg prøver å fokusere på noe så nært uten makro nekter kameraet.

På bildet over er kameraet omtrent 15cm fra bilen..

 

da må jeg melde pass.

Det jeg kan med 110 prosent sikkerhet er at innen fotografering læres så og si alt av prøving og feiling. + talent

VW 1200 -63 VW Polo -01 VW Golf -75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår