eirikoo Skrevet September 3, 2006 Rapporter Share Skrevet September 3, 2006 Grunnen til at lastebiler bruker mer og mer skive er jo at det er raskere å bytte klosser enn band. Mindre ståtid, færre verkstedtimer å betale. Ang. racing så er jeg klar over at man ikke bytter klosser hele tiden, men før eller siden må man vel bytte der og? Vil ikke tro det er urimelig å anta at enkelte bytter mellom hvert løp ihvertfall. Kan du ikke bare innrømme at du bråvåknet i en time på mekken, og fikk med deg noen små forvridde fakta om tromler, så sovnet du igjen og tankene kvernet rundt og rundt. Resultatene kom i denne tråden. :) (Ikke så veldig vondt ment da, men de fleste tingene du sier her i denne tråden er faktisk ikke riktig..) Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nismo-Racing Skrevet September 3, 2006 Rapporter Share Skrevet September 3, 2006 Det som bestemmer bremselengden (så lenge du har gode nok bremser til å låse hjulene) er tyngdeloven (om du bremser i oppoverbakke eller nedoverbakke), friksjon mellom dekk og underlag, samt arealkontakt mellom kjøretøy og underlag (f.eks. om du har breie dekk, bremser du fortere). I utganspunktet er bremsene på en ford fiesta gode nok til å stoppe en lastebil, så lenge de klarer å låse dekkene på kjøretøyet. Problemet er, som andre her har nevnt, varmgang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chasin Skrevet September 3, 2006 Rapporter Share Skrevet September 3, 2006 Hva med å kvitte seg med varme? Det er tross alt det som er hele jobben til et bremsesystem. Nei, hele jobben til et bremsesystem er å kunne senke farten/stoppe kjøretøyet... :knob: Siter Pioneer Reference Series Bilen min http://www.fmh.moo.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet September 3, 2006 Rapporter Share Skrevet September 3, 2006 ja, men om systemet ikke klarer å kvitte seg med varmen så klarer det ikke å bremse kjøretøyet på den aktuelle distansen heller, så det sparkere seg selv i rompa! Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet September 3, 2006 Rapporter Share Skrevet September 3, 2006 Nei, hele jobben til et bremsesystem er å kunne senke farten/stoppe kjøretøyet... :knob: Ok, hvordan senkes farten da? Og hva er produktet av at bevelgelsesenergien skal fjernes? Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chasin Skrevet September 3, 2006 Rapporter Share Skrevet September 3, 2006 eirikoo: Du skrev at HELE jobben til bremsesystemet er å kvitte seg med varmen. Det er det ikke. Varmen er et biprodukt av hovedoppgaven til bremsene, nemlig å stoppe bilen. En annen oppgave for bremsene blir da å kvitte seg med varmen. Det er ikke hele oppgaven... Hva er da hele oppgaven til motoren? Kjøle seg ned å forsyne varmeapparatet med varme eller få bilen til å gå fremover? Just asking.... Siter Pioneer Reference Series Bilen min http://www.fmh.moo.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet September 3, 2006 Rapporter Share Skrevet September 3, 2006 eirikoo: Du skrev at HELE jobben til bremsesystemet er å kvitte seg med varmen. Hele jobben til bremsene er å overføre bilens bevegelsesenergi til varme. Er du uenig i det? Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chasin Skrevet September 3, 2006 Rapporter Share Skrevet September 3, 2006 Hvis du spør mannen i gata eller en ingeniør på fabrikken om hvorfor de monterer bremser på bilen, å hva bremsenes oppgave er, vil de de aller fleste svare "stoppe bilen".... Siter Pioneer Reference Series Bilen min http://www.fmh.moo.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haaken Skrevet September 3, 2006 Rapporter Share Skrevet September 3, 2006 Hvis du spør mannen i gata eller en ingeniør på fabrikken om hvorfor de monterer bremser på bilen, å hva bremsenes oppgave er, vil de de aller fleste svare "stoppe bilen".... Ja, men for å stoppe bilen må du overføre bevegelsesenergien til varme... Siter http://www.300power.com http://www.teamsideways.com Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kammiz Skrevet September 3, 2006 Rapporter Share Skrevet September 3, 2006 Ja, men for å stoppe bilen må du overføre bevegelsesenergien til varme... Hvorfor mase noe mere om det.. Chasin skrev jo det i innleget 18:08.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet September 3, 2006 Rapporter Share Skrevet September 3, 2006 Hvis du spør mannen i gata eller en ingeniør på fabrikken om hvorfor de monterer bremser på bilen, å hva bremsenes oppgave er, vil de de aller fleste svare "stoppe bilen".... Ja? Blir det riktig av den grunn? Hvis du spør en flue, så smaker bæsj godt. Er ikke sikkert det er sant for det. ;) Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chasin Skrevet September 3, 2006 Rapporter Share Skrevet September 3, 2006 Det var da som svarte... :nono: Flue eller ikke flue, i forskrift om krav til kjøretøy står det: "Bremseanlegg: Den kombinasjonen av deler som til sammen har til oppgave å gi en regulert hastighetsreduksjon og stanse et kjøretøy som er i bevegelse, eller å hindre at et kjøretøy som er i ro, setter seg i bevegelse. " Siter Pioneer Reference Series Bilen min http://www.fmh.moo.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet September 3, 2006 Rapporter Share Skrevet September 3, 2006 Vi lar det ligge.. Tror jeg snakker forbi deg. Jeg har aldri nektet for at bremser stopper biler. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Janp87 Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 hevde at oppgaven til bremsen er å omskape bevegelses energi til varme??? Er det mulig. det er jo det samme som å hevde at hovedoppgaven til motoren er å lage eksos??? Det er forskjell på hovedoppgave og biprodukt. Tror kansje du bør holde deg litt unna formfett boksen... Siter http://www.bilforumet.no/prosjektforum/194922-janp87-chrysler-neon-amerikansk-plastrakett.html#post2173508 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Janp87 Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Det du sier her er bare tull. Tar ikke mye lengre tid å skifte bremseband enn skiver og eller klosser, så det argumentet kan du glemme. Og det med at med trommel har man en stor trommel som varmen kan spre seg til er også tull. Hvorfor kjørers det ikke med trommel i F1? Hvorfor har ikke alle sportsbiler, og biler med litt motor generelt, trommelbremser? Trommelene greier ikke kvitte seg med varmen slik som skivene gjør. Det blir et glovarmt "hus" som aldri får kvitta seg med varmen. Prøv å kjør hardt med det selv, så skjønner du at det vi sier er rett. hmm, han sa at det tar lengre tid, ikke mye lengre tid! han sa også at tromelbremser blir varmere enn skivebremser!! Bør kansje lese innlegg skikkelig før du hiver ut BS... Siter http://www.bilforumet.no/prosjektforum/194922-janp87-chrysler-neon-amerikansk-plastrakett.html#post2173508 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.