Gå til innhold

Dreie egne bremse skiver.

Ranger emnet


Krishell

Anbefalte innlegg

Fornærmer jeg deg ved å si at det hørtes ut som den mest bortkastede handlingen man kan utføre innen bilhobbyen nest etter dumpventil på en sugemotor? Det burde finnes plenty med bremseskiver som er grundig testet ut i alle slags situasjoner og som produsenten faktisk innenfor visse grenser garanterer funksjonen av. Men dersom du flommer over av skapertrang og -evne så kan du jo alltids dreie deg etpar skiver. Og så kan du pønske ut hvordan du skal få til ventileringen inni skiva uten å støpe. Deretter kan du peke nese til Brembo, AP Racing og de som har produsert bremseutrustning siden tidenes morgen. Hmmm, joda jeg begynner å få mer og mer tro på dette jeg...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilasjon er jo bare å frese ut med pinnefres.. 20-30mm inn i skiva burde holde lenge.. jeg har sett på AP racing skiver med 20lapper er litt mye når jeg har greie kalipere.. kan seff bestille store fine skiver fra summitracing til 1000kr stykke skiva. men jeg må ha noe å gjøre på skolen innen dreiing å gidder ikke dreie meg lysestake..

så nei, jeg blir ikke fornærmet for at du mener det så. men skjønner ikke helt hvorfor du legger inn innlegg i tråden når du ikke klarte svare meg på det jeg lurte på :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ikke for vane å go OT, men jeg hang meg litt opp i selvmotsigelsen i innlegget ditt, og det ga jeg uttrykk for i et svakt øyeblikk. Du skriver at du ikke aner hva slags ståltype man burde benytte eller om det går an å gjøre det i det hele tatt, men i ditt siste tilsvar skriver du at det er lett som en plett. Videre spør du etter stålkvaliteten i bremseskiver, mens du åpenbart er ute etter en helt annen stålkvalitet enn det som er i bremseskiver. Det er jo nettopp det du vil forbedre. Da slo det meg et øyeblikk at valg av ståltype var det minste problemet her...

 

Dessuten har jeg en følelse av at 20-30 mm med en pinnefres ikke er godt nok. Jeg hevder at ventilasjonen bør være gjennomgående, både med tanke på effektiv ventilering og varmefordeling over skiveflata.

 

Kanskje er ikke stålkvaliteten i skiva det du bør fokusere på, men heller klossene, eller kanskje skivas størrelse i forhold til bilens vekt.

 

Eller hva med å bruke dine kunnskaper innen metallbearbeiding til å lage noen adaptere slik at du kan bruke større skiver fra et eksisterende bilmerke. Større skiver bør gi mindre varmeutvikling enn mindre skiver og dermed færre problemer relatert til overoppheting. Større bremser gir riktignok ikke bare fordeler da massiv bremseutrustning øker bilens uavfjærede vekt.

 

Avslutningsvis vil jeg si at jeg synes skapertrang er en god egenskap og at jeg vil sitte på første benk og applaudere dersom du klarer å fremstille et sett skiver som fungerer bedre enn dagens modeller. Jeg vil kanskje tilogmed be deg pent om å dreie et sett til meg også. Men inntil den tid får jeg slite med mine AP Racing:

 

brems01.jpg

 

 

Reodor F

 

PS

Jeg er overtrøtt etter en sen kveld med bedriftsgokart og får ikke sove. Det er mulig at min noe kritiske holdning rett og slett kommer av at jeg heller burde ha tatt senga på ryggen :hello:

DS

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på matterialene du ville bruk koster mer enn om du hadde kjøpt helt greie skiver hos en forhandler. Og du måtte brukt en stål type som ikke blir hardere når den blir varm. Vanlig stål (st37 feks.) Vil ikke tåle pokjenningene og varmen, så du måtte brukt spesialstål som er herda fra fabrikken, og lykke til med å bearbeide det med utstyret du finner på skolen din:)

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på matterialene du ville bruk koster mer enn om du hadde kjøpt helt greie skiver hos en forhandler. Og du måtte brukt en stål type som ikke blir hardere når den blir varm. Vanlig stål (st37 feks.) Vil ikke tåle pokjenningene og varmen, så du måtte brukt spesialstål som er herda fra fabrikken, og lykke til med å bearbeide det med utstyret du finner på skolen din:)

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor F: pinnefresen skulle gått fint fordi jeg ikke hadde tenkt til å ha " hel " skive men kun kransen rundt. men sjekket opp stål typer etc i dag og fant ut det var no sinnsyke priser. billigere å kjøpe en feit bil med feite bremser i utlandet å ta inn som delebil :(

Adaptere til 960 skiver ( litt større en orginalt ) har jeg laget og var egentlig ute etter å større for synets skyld.. Bak blir det " jaguar " oppheng så ikke no problemer med vekt på hjula mtp bremser.

Avslutningsvis vil jeg si at jeg ikke hadde tenkt til å lage no formel 1 bremser men noe som er større ( for look ) og litt bedre en standar =)

 

Svinghjul / reimhjul i alu skal lages. men prøver å finne litt info om svinghjul etc. vil tro at det børr behandles med noe eller lage en spesiel overflate på det i tilfelle det skulle bli noe sluring. ser for meg et polert svinghjul fort da..

 

Falken`: mtp at vi har dreit ned skjeve bremser . slissa og testa div ting med bremseskiver før tror jeg ikke det skulle vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjul i alu har en friksjonsflate i stål skrudd fast med nedsenkede skruer. Her er et bilde av svinghjulet mitt. Det var såpass billig at jeg ikke gadd å lage et selv.

 

svinghjul01.jpg

 

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er ganske mange pessimister her :):

 

Er jo et kjent faktum at det går ant og maskinere bort kast i bremseskiver ved og dreie anleggsflaten så maskinering skulle ha gått fint mener jeg.

Du kan jo konstruere løse skiver, tror jeg har sett det før et sted på nettet. Det vil si at du lager deg en krans som du kan skru fast løse skiver på.

Vil legge til at og lage bremseskiver er utrolig krevende og hvist du akkurat har begynt og dreie tror jeg du skulle ha prøvd deg på en lysestake istede :hello:

 

Edit, selfølgelig er demonterbare bremseskiver i produksjon, etter en google runde fant jeg vertfall 1 type. Sånn ca det jeg tenkte på.

 

brakedisk16.jpg

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm... Kliss makan mine todelte skiver som jeg la ut bilde av 10 cm lenger opp i tråden jo...

 

Det er da ikke selve maskineringen som er problemet, men kontrollen med kvaliteten og oppførselen til stålet. Dessuten er det forferdelig uøkonomisk å maskinere bremseskiver fra ei tykk stålskive. Det går bort veldig mye stål i dreie- og fresespon, mens ved støping så heller man en passende mengde ned i ei form og maskinerer littegrann før skiva har sin endelige form.

 

Det er også forskjell på å maskinere (for å rette opp mindre ujevnheter) noe som opprinnelig er ei bremseskive og noe som er ei stålskive som man ikke helt vet hvordan kommer til å oppføre seg under forhold som råder bak en bilfelg.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm... Kliss makan mine todelte skiver som jeg la ut bilde av 10 cm lenger opp i tråden jo...

 

Det er da ikke selve maskineringen som er problemet, men kontrollen med kvaliteten og oppførselen til stålet. Dessuten er det forferdelig uøkonomisk å maskinere bremseskiver fra ei tykk stålskive. Det går bort veldig mye stål i dreie- og fresespon, mens ved støping så heller man en passende mengde ned i ei form og maskinerer littegrann før skiva har sin endelige form.

 

Det er også forskjell på å maskinere (for å rette opp mindre ujevnheter) noe som opprinnelig er ei bremseskive og noe som er ei stålskive som man ikke helt vet hvordan kommer til å oppføre seg under forhold som råder bak en bilfelg.

 

 

Reodor F

 

Jeg la merke til at skivene dine var todelte etterpå men jeg tenkte det var litt bedre og se det på det bildet som jeg postet :):

Men hvist man absolutt vil lage seg bremseskiver selv og prøve ut kan man vel prøve og søke rundt på nettet og se om det ligger en side der ute et sted som omhandler akkurat dette temaet. Rart om det ikke er det for og si det slik.

Kansje man kan sende mail til diverse bremseskive produsenter eller noen som kan ha peiling på forskjellige stålkvaliteter og høre om de kan ha noen tanker rundt hvilken stålkvalitet man kan bruke for og få et tilfredsstillende resultat?

Men det er vel ikke tvil om at dette blir dyrere enn og kjøpe men, fy fader så tøft det ville vært med custom bremseskiver....

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår