neptyr Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 Jeg har en UsAmps XT800.2 Denne begynte plutselig å ryke her i våres når jeg skulle kjøre til min far, og etter det, så har det vært umulig å spille over 19 på spilleren, når jeg før kunne dra den til .. 24-25, fordi sub'en kobler ut, virker som det er noe strøm som vandrer i alle vinkler.. Uansett, jeg fikk endelig tatt tid til meg, og skrudd ut setet i bilen og funnet fram denne forsterkeren. Skrudde den opp, og det jeg ser, er en liten kondis som har blåst seg selv til faderen og gamle erik på samme tid.. I tillegg til at to litt større har begynt å bule. Er det min feil at jeg har blåst kondensatorene? Eller er det fabrikkfeil? Er det mer som kan ha røket? (en motstand ser ut som den har fått gjenomgå litt) Transistorer eller lignende? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkeskate Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 Finn frem multimeter å sjekk de du har mistanke om, regner med at det er farge kode på motstandene og kondisene, slik at du ser verdiene osv. Bruk "diode" test(også kalt pipern:P) på multimeteret for å sjekke brudd og eventuelle kortslutninger.Kan være fabrikk feil, du kan jo kontakte produsenten. http://www.beisland.net/usefulpages/fargekoder_motstander.html Fargekoder på motstander. uansett google er din venn.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wolwerix Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 Finn frem multimeter å sjekk de du har mistanke om, regner med at det er farge kode på motstandene og kondisene, slik at du ser verdiene osv. Bruk "diode" test(også kalt pipern:P) på multimeteret for å sjekke brudd og eventuelle kortslutninger.Kan være fabrikk feil, du kan jo kontakte produsenten. Det som er viktig her er at du lodder ut eine benet til di komponentene som du skal teste, ellers kan du bli lurt Siter VW Passat TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
djaan Skrevet August 20, 2006 Rapporter Share Skrevet August 20, 2006 Helt sant. Skal du teste enkeltkomponenter bør disse kobles fra eller fjernes fra kretsen. Siter '98 Golf IV '87 Yamaha FZR 1000 Streetfighter/caferacer prosjekt '69 VW 1300 m/1600 motor '68 VW 1300 Baja bug '65 VW Beach buggy 1600 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
neptyr Skrevet August 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 20, 2006 Finn frem multimeter å sjekk de du har mistanke om, regner med at det er farge kode på motstandene og kondisene, slik at du ser verdiene osv. Bruk "diode" test(også kalt pipern:P) på multimeteret for å sjekke brudd og eventuelle kortslutninger.Kan være fabrikk feil, du kan jo kontakte produsenten. http://www.beisland.net/usefulpages/fargekoder_motstander.html Fargekoder på motstander. uansett google er din venn.. Feilsøking var ikke det jeg lurte på da, jeg har nok utdannelse til å kunne forta slikt :) Men takk uansett :D Det jeg mer var ute etter, var hvorfor dette skjedde? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
djaan Skrevet August 20, 2006 Rapporter Share Skrevet August 20, 2006 For å kunne svare på slikt bør man vel få vite hvilke kondensatorer det er snakk om og hvor de er koblet iht koblingsskjema f.eks. Feilsøking (som du kan foreta selv) vil jo også kunne gi deg svaret på dette. Siter '98 Golf IV '87 Yamaha FZR 1000 Streetfighter/caferacer prosjekt '69 VW 1300 m/1600 motor '68 VW 1300 Baja bug '65 VW Beach buggy 1600 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
neptyr Skrevet August 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 21, 2006 Sant nok, men da må du ha koblingskjema. Jeg tenkte mer på om noen hadde opplevd noe lignende sjøl, og kansje hadde noen tanker rundt det, som for dårlige koblinger ett sted, eller om det var fabrikkfeil hos dem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JenkaRiPS Skrevet August 21, 2006 Rapporter Share Skrevet August 21, 2006 Jeg har vært borti dette selv tidligere på en billig forsterker, og skyldes da rett og slett dårlig kvalitet på komponentene. Er ikke uvanlig at det i mye billigprodukter er problemer med kondensatorer som tørker ut og "buler". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.