Gå til innhold

Lekker strøm! Hvordan finne hva som tapper?

Ranger emnet


Volvo240TurboInercooler

Anbefalte innlegg

mitt batteri hadde lite strøm og lada ikke noe etter 20 mi kjøretur (funka ikke dytte den i gang heller:S) satte på lader og fylte på med vann når så at det var lite så funka den snart og ikke no problem siden. Er vell ikke helt bra med bare vanlig vann kan vell kanskje fryse til vintern eller?

'87 240 B230ET Godbil'n

'86 240 B230A Vinterbil/Automat-Pelle

'62 Felt B18 Camoblå/Dødsfella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

mitt batteri hadde lite strøm og lada ikke noe etter 20 mi kjøretur (funka ikke dytte den i gang heller:S) satte på lader og fylte på med vann når så at det var lite så funka den snart og ikke no problem siden. Er vell ikke helt bra med bare vanlig vann kan vell kanskje fryse til vintern eller?
DEt er jo vanlig vann på et batteri da! Et batteri kan fryse om vinteren samme hva, større fare dersom syrevekten er lav.

Det som er med "batteri vann" er at det er "avmineralisert", siden det i vanlig springvann er så mye mineraler og andre urenheter at det kan skade batteriet, evt. bare gi deg mindre effekt ut av batteriet ditt.

Så de 29.90 på Cartheme kan være en grei investering.

 

MEEEN så må folk huske på at batterier har en viss levetid da! Er batteriet 10 år gammelt, så har det nok gjort jobben sin, og kan få lov til å døøøø.

Et nytt batteri vil gi helt andre egenskaper enn et 10 år gammelt batteri.

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tar ut sikringer og venter ei natt for å se om det var riktig sikring???

 

Hvorfor ikke gjøre som mange her har foreslått?

 

Hvis du ikke har ampermeter så bruk en testlampe, glødelampe, h4 pære whatever, bare koble det mellom minus pol på batteri og minuskablen, lyser lampen så går det strøm der. Nå tar du ut en og en sikring helt til lampen slukker. Tar deg maks 20 min å gjøre dette, i stedet for å vente ei natt for hver gang.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har ampermeter så bruk en testlampe, glødelampe, h4 pære whatever, bare koble det mellom minus pol på batteri og minuskablen, lyser lampen så går det strøm der. Nå tar du ut en og en sikring helt til lampen slukker. Tar deg maks 20 min å gjøre dette, i stedet for å vente ei natt for hver gang.

Kommer det til å funke da? I og med at det alltid er et eller annet som trekker strøm i en bil. Men ellers så hørtes det jo ut som en lur løsning.

 

Men jeg tror nok at han får seg en overraskelse når de sjekker veskenivået og syrevekt jeg. Lite trolig at noe skal dra SÅ mye strøm ved en feil, da burde det lyst eller luktet svidd et eller annet sted.

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker, kanskje ikke ei h4 pære, da den krever mye strøm for å lyse, men ei vanlig prøvelampe gjør susen. det skal ikke gå noe særlig strøm når tenning og lys er av. maks 0,15A kanskje.. Bare interiør lysene i bmw`n min drar 4A. Så det kan være lurt å måle med et amperemeter for å se hvor mye strøm det er snakk om.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang vann vs. destillert vann:

vanlig springvann vil lede strøm mellom platene, inni batteriet og sådan lade det ut av seg selv..

 

om dere etterfyller med springvann, vil det med andre ord tømme seg selv!! Destilert vann er "rent vann", noe springvann ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, dabu..... så du mener at ved å etterfylle et batteri med springvann så kommer det til å tappes av seg selv? ;)

 

Larsen: skru av - polen på batteriet ditt.. sett multimeteret på A(for amper) så tar du en kabel på polen på batteriet, og en på kontakta. så ser du hvor mye det lades ut. mål deretter over vær sikring for så å se hvem sikring som er forbruker. eller ha multimeteret på batteriet og napp ut en og en sikkring ;)

 

da finner du ut vilke komponent som trekekr strøm og kan sjekke det nermere derifra ;)

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang vann vs. destillert vann:

vanlig springvann vil lede strøm mellom platene, inni batteriet og sådan lade det ut av seg selv..

 

om dere etterfyller med springvann, vil det med andre ord tømme seg selv!! Destilert vann er "rent vann", noe springvann ikke er.

 

 

 

Rent springvann leder ikke strøm, vertfall ikke når det er snakk om lekestrøm (1-1kv) ,når man begynner å komme oppi noen Kv så begynner det å bli skummelt.

Vann leder ikke før det er salt eller meget forurenset noe som springvann skjeldent er.

Dette kan dere som ikke tror på teste ved å feste spiker i endene på to lednings stumper som dere stapper rett i stikk kontakta (230v) og senker nedi ei bøtte med vann, det skjer ikke noe.

Heller dere nedi salt begynner saker og ting å skje.

 

Altså 12v og vanlig vann er ingen problem, men for all del bruk penger på kokt vann som batterivann er.

 

Batteri som meget skittent (irr og gammel syre) mellom pluss og minus polene kan gjøre at batteriet lader seg ut over tid.

Lavt vann og syrenivå kan også lade ut batteri.

 

Stereo anlegg kan være en stor strømtyv.

 

Men som de fleste sier her så er det enkleste å måle kursene.

2004 Dodge RAM SRT-10

1992 Volvo 240GL

1982 Volvo 242T Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent springvann leder ikke strøm, vertfall ikke når det er snakk om lekestrøm (1-1kv) ,når man begynner å komme oppi noen Kv så begynner det å bli skummelt.

Vann leder ikke før det er salt eller meget forurenset noe som springvann skjeldent er.

Dette stemmer forsåvidt, men vær obs på at en del springvann rundt om i Norge faktisk inneholder en del mineraler, som er hva som gjør vann ledende.

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer forsåvidt, men vær obs på at en del springvann rundt om i Norge faktisk inneholder en del mineraler, som er hva som gjør vann ledende.

 

Glenn

ja, gjør hva dere vil folkens, men jeg gambler ikke noen få kr. på å satse på at giardiavannet i bergen er bra nok for batteri..

 

forøvrig har jeg vedlikeholdsfritt batteri uansett, så jeg slipper jo å etterfylle, men..

 

@trådstarter: funnet ut noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår