Gå til innhold

99 oktan

Ranger emnet


LaSSiss

Anbefalte innlegg

Hmm, ja, var å fylte på nå, så står jeg der å ser på pumpene og leiter etter 98 blyfri.. eneste jeg ser er 95, 95 v-power, 99 v-power og diesel.. faen heller, jeg likte 98!

 

Skal faen meg ikke ha noe høyere forbruk ass...

 

edit: Er dette noe problem for motorn min? B23A... Har kjørt blyfri lenge da, så lurer bare på med høyre oktan-tall..

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

blir vel ikke høyere forbruk, pga høyere oktantall(?) men den bensinen blir sikkert enda dyrere....

Akkurat det sa jeg også til bensinmannen, han sa at 98 var den dyreste bensinen dom hadde, så denna skukke være dyrere.. Så får se!

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaster meg inn i diskusjonen her:

 

høyere oktan= mindre forbruk og høyere effekt.

iallefall med nyere biler (testet på 2 identiske biler over lengre tid)

brukte på en golf 4 0.02-0.05 mindre pr mil, og man kjente et bedre drag.

 

har du gammal bil er tenningsinnstillinga avgjørende, en kompis hadde en eldre bmw som ikke gikk skikkelig, den fylte jeg 98 på, og den har gått som en klokke etterpå!

og har du trimma bilen din, er det vel ikke så mye å lure på.....

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt litt O.T, men:

bankesensor på k motor? b200k fra 85 også? har tenningsbank i bøttevis jeg :p

 

B200k i 240 har ikke bankesensor nei. B200k fra 240 er i prinsipp samme motor som b19a bortsett fra forgassern. ikke flate toppen eller bendix/renix tenning eller noe. Bæsjemotor. b200k i noen 360 derimot har bankesensor.

 

 

Bilen går like ræva på 95 oktan samme hvilken tenningsinnstilling jeg har. Må ha 98 for at den skal gå bra, og da bruker den mindre bensin også. Er kompresjonen det går på, ikke bare tenningstidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører 95 oktan på både motorsykler og biler jeg.

Det er billigst, og om jeg fyller 98 eller 99 oktan, merker jeg absolutt ingen forskjell.

På dieselbiler merker jeg ikke noe forskjell samme om dieselen er grønn eller blank.

Det er akkurat det samme, bare med og uten farge/sporstoff.

Tror også at bensinen er akkurat det samme uansett hva man kjører på.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, har du en gammal crappy volvo med sugemotor kjører du 95 oktan, har du en blodtrimma en som trenger bankefastheten i 98 og enda bedre 99 så kjører du det.

 

de som bruker 98 og 99/100 gjør det som oftest for en grunn og vet hvorfor selv

 

det er -stor- forskjell på 92 95 og 98.

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaster meg inn i diskusjonen her:

 

høyere oktan= mindre forbruk og høyere effekt.

iallefall med nyere biler (testet på 2 identiske biler over lengre tid)

brukte på en golf 4 0.02-0.05 mindre pr mil, og man kjente et bedre drag.

Rettelse: Oktantallet har overhodet ingen direkte sammenheng med effekten. Men du kan hente ut mer fra motoren dersom du kjører på høyere oktan, grunnet lavere evnte til selvantenning/bankefasthet.

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken motor har du, Alle motorene etter 1975 går med blyfri, unntatt B20, altså blyfri på B19,21,23,230 a,k,f,ft,fk,fs,fx osv, da de har alu.topp med eget ventilsete til ventilene, på gamle B20-18-16 osv... er ventilsete frest ut i selve toppen.

 

På K og alle F variantene kan du velge oktan selv, da disse har bankesensor

I følge Volvo så var det en endring på motorene i 85/86. Da fikk forgassernålene et spesiellt belegg, som skulle være bra for bruk med blyfri bensin.

 

Kan jo nevne at jeg IKKE har denne nåla, og bensinfobruket mitt har økt og økt ved kjøring på 98bf, og Co lå i går på 9. I dag måtte jeg shimse opp munnstykket, og Co er nå på 0.17. Ikke sier jeg at dette har noen direkte sammenheng, men det er ikke helt umulig....:):

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår