Gå til innhold

Adapter endelig hentet.

Ranger emnet


daggis

Anbefalte innlegg

Nå har jeg endelig fått skaffet meg et adapter og svinghjul!

Dette er for å få golf motor på boble kassa, så nå blir det vannkjølt!

 

Skal bare eu godkjenne med den gamle motoren først før jeg begynner :D

 

Noen som vet om noen som har fått dette godkjent? Lurer på hvordan det skal gå.

 

Satser på at dette blir bra!

 

Fikk med en golf motor, men det manglet såpass mye at jeg tror ikke jeg klarer å få den til å gå, den manglet alt elektrisk.

 

Så hvis noen har en golf motor liggende, ta kontakt!

Alt over 80hk er interresant. Også MEGET interresert i golf delebil. Maks 3000, gjerne vrak, så lenge motor er grei.

 

 

 

Bilen dette skal inn i er denne:

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=10547

post-1370-13804851740315_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei,

 

Jeg følger spent med i utviklingen i prosjektet ditt. Hvordan går det med motorkonverteringen?

Jeg har selv en Golf 2 gti 16V 139 hk som jeg ikke helt har bestemt meg for hva jeg skal bruke den til. Har lenge vært på jakt etter en boble for å sette over motor + div. Rett og slett lage en boble til å ha det gøy med :-)

 

Hvordan har du tenkt å gjøre det med radiator, eksos, bremser osv osv? Hvor kjøpte du adapteret og kan jeg spørre hvor mye et slikt koster?

 

Jeg husker en svart 1303 med gti 16v motor på Bug Run for flere år tilbake som gikk som en kule. Morsom med 140 hk i en så lett bil!

 

Mvh

KMR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fått tak i en golf 1 GTI, fant til og med en fra 83, med grom motoren. Bremser skal jeg kjøpe fra vvcarconsult.no. Radiator har jeg ikke helt bestemt meg for enda, den blir enten satt opp i front, eller muligens setter jeg på en porschevinge bak og setter radiatoren i den. Det vil jo bli betydelig enklere enn å ha den foran.

 

Når det gjelder adapteret var jeg heldig å fant et brukt. Det fikk jeg for 2500 kr. Hvis du kjøper nytt kommer det på rundt 4000 fra tyskland, og litt mer fra U.S.A.

 

Firmaet i U.s.a heter Kennedy, det i Tyskland husker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende!

 

Jeg har en relativt fin 1303 for hånd og vurderer som sagt å gå samme veien som deg. Oljekjøler i front, ut med baksete, interiør og annet pynt, radiator enten i front eller i "baksetet" osv osv. Har sett litt på bremser og det virker jo som om det skulle være fullt mulig å få bilen godkjent (det er en bonus) Jeg er mer opptatt av at bilen skal være i teknisk god stand og da tenker jeg på bremser, hjuloppheng, gir, sikkerhetsutstyr en av finish på selve bygget.

 

Eller kanskje jeg går den lettere veien og rensker golfen for all unødvendig dill, skifter bremser, litt trim = masse morro!

 

Lykke til videre og hold oss informert!

 

Mvh

KMR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Gutter.... hvordan går tankegangen for at golf motor i bobla skal bli intersant?

 

Jeg hadde en 5000 kroners motor i leke bobla jeg.... boble motor ja.... med alt orginalt ellers stilte jeg opp på gatebil i 2001.... kom til semifinale.... kun vinneren av klassen, en trimmet S3 hadde bedre tid på 201 meteren...

 

Prøv det med en golfmotor da.... ;-)

 

Men dere gjør som dere vil... det er ikke alltid at nyere er bedre....

 

Vekten er boblas fortrinn og det at "nesten" all vekten er over bakhjula... dvs. den er perfekt for stripa... og lyskryss morro

Men med en golfmotor tilfører du MYE vekt.... og du plaserer den på en plass som gjør at den blir mindre trivelig å kjøre...

 

Overbevis meg om at jeg har feil da... hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vi snakker da 7 kg her, kan ikke skjønne at det har så mye å si? Men nå er det jo for det meste for komfortens skyld da.

 

Skikkelig varmeapparat. Jevn, stille gange.

 

Bensinforbruk er vel også en god grunn.

 

Med litt trening skal jeg vel klare å kjøre fort jeg :)

 

Er jo ganske enkelt å trimme disse motorene og.

 

Dobble 45mm webere er innkjøpt.

 

Dette skal bli bra det!

 

Nå må jeg bare få inn den satans motoren da. Har gått tregt dette her, men begynner å nærme seg nå. Må bare skaffe meg en slik forferdelig porsche vinge å dytte radiatoren i midlertidig.

Radiatoren skal vel foran etterhvert, og bensintanken ned i reservehjulsbrønnen for å få litt mer trykk på bakhjula.

 

Men det er en ting jeg har lurt på, som kanskje du vet noe om JHU?

 

Flytting av girkassen fremover? Har sett endel folk som har gjort det på nettet, men hva gjør man med drivakslene? Skal de bare stå skjevt, eller flytter man hele hjulopphenget fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by daggis

Hmm, vi snakker da 7 kg her, kan ikke skjønne at det har så mye å si?

 

-Veier golf motoren ca 107 altså? Alltid virka tyngre på meg... rart egentlig... boble motoren er laget av magnesium og alu... mens golf motoren er laget av "jønn" :-)

 

Men nå er det jo for det meste for komfortens skyld da.

 

Skikkelig varmeapparat. Jevn, stille gange.

 

Jeg tar den med varmeapparat, selv om et orginalt varmeaparat (nye varmepotter/ny gummipakkning rundt motoren hjelper MYE)

Men stille gange?? har du eksosanlegg? Har en orginal 1200 hjemme.... hører ikke at den går... men det er klart, den er justert...

 

Bensinforbruk er vel også en god grunn.

 

Bobla bruker vel 1 liter mila slik jeg kjører... og golfen bruker.... 0,8 eller? Jeg husker ikke lenger...

 

Med litt trening skal jeg vel klare å kjøre fort jeg :)

 

Er jo ganske enkelt å trimme disse motorene og.

 

Dobble 45mm webere er innkjøpt.

 

Det hjelper vel på da...

 

Dette skal bli bra det!

 

Nå må jeg bare få inn den satans motoren da. Har gått tregt dette her, men begynner å nærme seg nå. Må bare skaffe meg en slik forferdelig porsche vinge å dytte radiatoren i midlertidig.

Radiatoren skal vel foran etterhvert, og bensintanken ned i reservehjulsbrønnen for å få litt mer trykk på bakhjula.

 

Men det er en ting jeg har lurt på, som kanskje du vet noe om JHU?

 

Flytting av girkassen fremover? Har sett endel folk som har gjort det på nettet, men hva gjør man med drivakslene? Skal de bare stå skjevt, eller flytter man hele hjulopphenget fremover?

 

Når det gjelder girkassa fremover så er det ingen spesielt grei opperasjon...

For det første har vel du en bil med pendelaksel bak, dvs ikke det vi kaller IRS. IRS betyr Independent Rear Suspension... altså fireleddet bakaksel . IRS finnes på 1302 1303 og automatbobler. Bilene med IRS bruker CV-joint's slik som dagens biler Golf og lignende.

Den bilen du har, bruker "pendelaksel" dvs. at de er leddet kun inne ved girkassen.... Dette gjør girkasse flytting umulig.... for flytter du kassa frem får du en kraftig "Toe out" bak.... Så skal du flytte kassa frem må du først bygge om til IRS, det vil si at du må få sveiset inn noen fester innerst på tosjonsrøret, og dette må gjøres nøyaktig. Mange har gjort denne ombyggingen til IRS før deg. Og det finnes også folk som tar på seg den jobben for deg.

 

Ett annet problem med å flytte kassa frem er at det ikke er plass til det i fremkant.... så da må du kutte av mittseksjonen av tosjonsrøret. Problemet er at det er inne i denne mittseksjonen torsjonsfjærene sitter fast. det vil si at nå har du ikke fjæring bak lenger, så da må du enten finne en genial løsning på tosjonsrørombygging ELLER sette på Coilovers bak. Ikke så vanskelig egentlig... videre må du selvfølgelig bygge om bakre girkassefeste og korte inn girstanga.... og husk også på at det skal ikke flyttes mye frem før motoren tar i brannveggen i motorrommet... orginalt er branvegg og kirkasse på linje under hverandre....

 

Mye greier... mye fiksing og mekking...

Nei.... en litt trimmet boblemotor med varmeapparat hadde vært så mye enklere, og bilen hadde ikke tapt seg i verdi heller... men det er ditt valg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel ikke no girkasseflytting da.. Får kjøpe meg en 1303 som racerprosjekt istedet, så får jeg irs og mcpherson får jo med litt mer vekt på kjøpet da, men får prøve å hive ut litt drit.

 

Når det gjelder støy. så kjører jeg nå tilnærmet på fri eksos :)

Kanskje riktig som du sier at en 1200 motor går stille, men tror nok ikke jeg hadde klart å kjøre med en 1200 motor, blir gal nok av de 50hkene jeg har nå, skulle jeg hatt mindre hadde det gått på helsa løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren tror jeg ikke han har lengre, men bilen er en 74 med soltak... tror ikke det sitter fast EN ting på det karosseriet, men han har sammlet sammen fire orginalskjermer (mye bedre enn veng) og har nok det meste til den... Vi har gjort et meget godt grunnarbeid for rustsveising på den.... Han har også alle de løse delene til bunnplata liggende, pulverlakkert og go'e greier. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår