Gå til innhold

Skivebremser

Ranger emnet


VW-HS

Anbefalte innlegg

Er vel noe av det det står mest om her på Mk1 forumet, men jeg finner ikke alt jeg lurer på, så jeg lager en ny tråd som jeg sletter når jeg har fått svar:) fått tilbud om komplette bremser framme og bak til Golf 2 GTI (skivebremser ja) med bremsekraftforsterker og lastventil, er alt av dette bolt on? Og hva trenger jeg eventuelt av originale skivebremser for å få det til å passe? Og er det noe poeng å bytte bremsekraftforsterkeren?

vw golf 1 1.1 -83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kaliperne foran er like på G1 og G2 GTI. Her er det bare skivene og beleggene som er ulike i forhold til det du har på bilen allerede (dersom denne har VWII-kalipere).

 

- Bak er alt fom. akseltappene bolt on.

 

- Lasteventil: Det aller enkleste er enten å montere strupeventiler (fra Rocco GTX 16V) på bremserørene til de bakre kretser framme i motorrommet.

 

Alternativt bruker du lasteventilen fra Golf 1 GTI, Jetta 1 eller Golf 1 med automat (alle disse hadde lasteventil bak originalt). Sistnevnte har jeg gjort på min og det funker godt.

 

Selvfølgelig er det også mulig å sveise og mekke til fester til G2-lasteventilen. Dette har jeg null og niks erfaring med selv.

 

- Bremeskraftforsterker: Her har jeg hittill bare brukt 9" fra G1 GTI og den originale hovedbremsesylinderen. En oppgradering fra dette ville du få ved å bruke hovedbremsesylinder fra Golf Cabrio modellår fom. 1984. Denne er utseendemessig lik som den G2 har, men jeg har aldri prøvd ut hvorvidt så er tilfelle. Det jeg er helt sikker på er at Cabrio-sylinderen passer rett på G1-GTI bremsekraftforsterkeren.

 

I følge tuningboka til Tim Stiles skal G2 bremsekraftforsterker og hovedbremsesylinder også funke på Einser. Dette har jeg hittil aldri prøvd selv, så der mangler jeg rett og slett erfaringer. Derimot har jeg lest på mailsløyfa til VACN (fra de gode gamle dager, før man hadde forum) at det er ulik vandring på bremsekraftforsterker/masterpumpe på G2 kontra G1. Mulig det bare oppsto problemer om man brukte G2 masterpumpa på G1 bremsekraftforsterkeren. Her må du eventuelt bare prøve deg fram.

 

Det aller sikreste om du vil ha 22mm hovedbremsesylinder er å handle inn denne og bremsekraftforsterker fra Scirocco GTX 16V. Dette passer.

 

Om du vil velge den sikre veien: Kjøp bakstillinga. Foran bytter du til nye ventilerte skiver med tilhørende belegg til G1 GTI, skaffer deg 9" bremsekraftforsterker fra enten G1 GTI eller Cabrio modellår etter 1984 (hvis denne tar du også hovedbremsesylinderen, da denne er større). Jeg vil tippe at sistnevnte er vesentlig enklere å finne på høggeren. Forresten har Caben også strupeventiler, så dette vil i så fall være bilhobbyens Kinderegg:).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men böser, jeg har fått meg reduksjons ventilene fra rocco nå, men flere forum i England mener at det beste er å bruke både lasteventil og reduksjonsventil! Dette for at bilen ikke skal låse seg bak!

 

Har du noe syn på dette ?

 

Jeg mangler bare g2 16v bremser bak så har jeg hele oppsettet og er bare til å bytte! samt brekk waier, er det bare å bestille håndbrekk waier fra den roccoen som hadde skivebrems x 2 ??

Buildt, not Bought

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men böser, jeg har fått meg reduksjons ventilene fra rocco nå, men flere forum i England mener at det beste er å bruke både lasteventil og reduksjonsventil! Dette for at bilen ikke skal låse seg bak!

 

Har du noe syn på dette ?

 

Jeg mangler bare g2 16v bremser bak så har jeg hele oppsettet og er bare til å bytte! samt brekk waier, er det bare å bestille håndbrekk waier fra den roccoen som hadde skivebrems x 2 ??

 

det er sikkert noe i det om man bruker bilen mye på bane osv....eg har akkurat bygget om, og fått testet bilen en del etterpå, på min 87 cab er det strupeventiler, eg monterte derfor aldri noen last venril. dette fungere helt fint etter min mening, ved panikk brems låser som regel hjula bak på alle biler uten abs? trikset er jo at det skal låse forran først, vis ikke blir det fort piruetter.

 

eg har testet og låst hjula i 80km\t flere ganger bare for å se hvordan den oppfører seg.. og den gir vertfall ikke tegn til å ville snurre!hadde bilen på eu og tok bremsetest osv også....

 

du skal ha to slike wirer ja! de passer perfekt, om eg ikke husker så alt for feil så ligger de på rundt 300kr stk.

pajero vinterbil

bmw e30 turbo godkjent:)-> Twin Turbo

 

har en e30 320I for salg som kan vises med turbo. søknadspapirer er godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel noe av det det står mest om her på Mk1 forumet, men jeg finner ikke alt jeg lurer på, så jeg lager en ny tråd som jeg sletter når jeg har fått svar:) fått tilbud om komplette bremser framme og bak til Golf 2 GTI (skivebremser ja) med bremsekraftforsterker og lastventil, er alt av dette bolt on? Og hva trenger jeg eventuelt av originale skivebremser for å få det til å passe? Og er det noe poeng å bytte bremsekraftforsterkeren?

 

mulig denne kan hjelpe deg? : http://bilforumet.net/showthread.php?t=114822

 

her er det mye att og fram diskusjon :)

pajero vinterbil

bmw e30 turbo godkjent:)-> Twin Turbo

 

har en e30 320I for salg som kan vises med turbo. søknadspapirer er godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, får svar på mye her:) men dere mener altså at det ikke er vits å skifte noe framme? bare kjøpe nye ventilerte GTI skiver og klosser til ener? men det som er, det er at jeg fikk tilbudet om hele pakka som pakkepris, og da med bremsekraftforsterker, er det verdt forsøket å kjøpe den også, eller skal jeg prøve å skaffe en til Mk1 GTI?

vw golf 1 1.1 -83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, får svar på mye her:) men dere mener altså at det ikke er vits å skifte noe framme? bare kjøpe nye ventilerte GTI skiver og klosser til ener? men det som er, det er at jeg fikk tilbudet om hele pakka som pakkepris, og da med bremsekraftforsterker, er det verdt forsøket å kjøpe den også, eller skal jeg prøve å skaffe en til Mk1 GTI?

 

om eg forstår deg rett så har du tilbud på komplette bremser...også fremme?

 

en g1 gti har 239mm skiver fremme, det har de eldste g2 gti 8v\16v også...

men mener de nyeste 16v kom med 256mm skiver. spindlene er heller ikke like på 239 som 256.

 

det kommer jo ann på hvor store de du kan få tak i er, å hva du vil ha...men det enkleste er ofte det beste..altså nye ventilerte gti skiver og klosser..

 

dette med hvilken bremsekraftforst du skal bruke kan eg ikke svare deg på:)

pajero vinterbil

bmw e30 turbo godkjent:)-> Twin Turbo

 

har en e30 320I for salg som kan vises med turbo. søknadspapirer er godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det vel ikke poeng i å kjøpe de frambremsene siden jeg skal ha nye skiver og klosser uansett, men noen som kan svare på det med bremsekraftforsterkeren?

 

Mulig jeg uttrykte meg utydelig ovenfor: Som sagt av en annen omvenfor, så har Einser GTI og G2 GTI begge 239mm skiver foran med VWII-kalipere. Dersom du allerede har slike kalipere på bilen din så er det bare skivene og beleggene som er forskjellen kontra det du vurderer å kjøpe. Da ville jeg rett og slett bare kjøpt meg nye skiver + klosser.

 

Jeg ville også heller leita etter Cabrio hovedbremsesylinder + bremsekraftforsterker på høggern, eventuelt tilsvarende fra Golf 1 GTI (men Cab-delene er grommere). Dette passer 1:1.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men böser, jeg har fått meg reduksjons ventilene fra rocco nå, men flere forum i England mener at det beste er å bruke både lasteventil og reduksjonsventil! Dette for at bilen ikke skal låse seg bak!

 

Har du noe syn på dette ?

 

Jeg mangler bare g2 16v bremser bak så har jeg hele oppsettet og er bare til å bytte! samt brekk waier, er det bare å bestille håndbrekk waier fra den roccoen som hadde skivebrems x 2 ??

 

Du mener strupeventiler? Disse har jeg aldri montert selv, men jeg veit at dette er vanlig å gjøre i Tyskland på Einser og Polo 1, 2 og 2F ifm. ombygging til skiver bak. Selv har jeg bare brukt lasteventilen til Golf 1 GTI (mest fordi det var det jeg hadde for hånda). Med forbehold om at jeg ikke har prøvd det selv, så kan jeg ikke fatte og begripe at du skal få noen problemer med blokkering bak. Du får jo tilsvarende løsning som Rocco hadde originalt.

 

Det skal også sies at jeg hittil bare har brukt kalipere med 36mm stempel bak. Det finnes i 38mm også, men 36mm funker mer enn godt nok bak på en lett bil som Einser-Golf.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var innom møller og hørte litt, han sa at på min bil (tasta in reg.nummer) var det samme kalipere som på GTI, så da regner jeg med at det passer rett på med GTI skiver og klosser, men nå er ikke det flust med huggere rundt her, og i alle fall dårlig med Golf 1, så om noen har noen har Cabrio hovedbremsesylinder + bremsekraftforsterker så er jeg interessert:)

vw golf 1 1.1 -83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengs hovedbremsesylinderen og å byttes da ? Jeg har jo bremsekraftforsterker 9" fra en GTI.

 

Hovedbremsesylinderen er den der alle bremserørene kommer inn i ?

 

Nei, bruk den du har. De er like. Og ja; hovedbremsesylinderen (også kalt masterpumpe) er den gøyale dingsen som alle bremserørene går inn i.

 

For øvrig passer også den til Golf Cabrio, om du seinere skulle ønske å bytte.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår