Gå til innhold

Automat bort. Manuel inn

Ranger emnet


Orjuz

Anbefalte innlegg

Jeg kjører med bearbeidet svinghjul for at lameller og trykkplate fra 940T (sachs forsterket skal passe)

 

Sakset fra TPC:

 

Många frågar om vilken koppling dom ska köra med när dom vill ha m90 på en äldre bil, så då slänger väll jag ihop denna topic i ämnet då.

 

Alt nr 1.

Dubbemasse-svänghjul från samma bil som lådan kommer ifrån och med orginal koppling..inget vidare hållbar, men billigt.

 

Alt nr 2.

D.M.hjul med standard lamell och en tryckplatta som heter 712,detta klarar 525 nm, eller ca 400 hk (svårt att räkna på då det hänger på varvtalet)

 

Alt nr 3.

Djupa orginalhjulet till m46 ihop med tryckplatta 655 och en 850 glt-lamell.

Detta håller för 440 nm, eller ca 320-330 hk.

 

Alt nr 4.

Djupa hjulet uppsvarvat till 240 mm, 712-platta och standard organisk m90-lamell.

Detta håller för 525 nm.

 

Alt nr 5.

Djupa hjulet uppsvarvat till 240 mm, 712-platta samt en sinter-lamell av bra kvalitet.

Detta håller för en bra bit över 600 nm, beroende på lamell.

 

Nu kanske nån frågar sej varför man svarvar upp det djupa hjulet till 240 mm då dubbelmassehjulet redan är 240 mm.

Det är av 3 orsaker.

1. djupa hjulet är betydligt lättare

2. dubbelmassehjulet har en dämp-ring i silicon som inte tycker om höga effekter=haveri

3.240 mm tryckplattan med nummer 712 håller mer samt är billigare än 228 mm tryckplatta 655 ,2590- mot 3395:- hos K.G

Race, kjør forbi da vel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

du sier no der, men nå ser ting ut til å funke , heh denne gangen var det litt vanskeligere å stappe kassa på blokka siden lamellen passer akkurat.

,har bare montering av hydrauliske clutchen igjen og litt lufting, da jeg hadde kassa ute og systemet var ferdig lufta har det vært noen smårollinger i bilen og trykka litt på pedalene så da jeg skulle løfte opp kassa la jeg merke til en pinne og en fjær som lå litt langt unna sylindern :morph: .

men nå er det snakk om minutter igjen til oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da skulle alt være i orden er bare den helvettes jaginga i gjen, var ganske irriterende og kjøre manuel med, men kassa var deeeeeeilig. var også den lille klirre lyden som folk beskriver på 900 forumet, men det er noe jeg bryr meg lite om. eneste jeg kan si om dette prosjektet er suksess! :driving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er den bittelille lyde som kommer fra utløserlagret som folk har sagt ikke er farlig,

er bare irriterende for noen, men er jaginga som er irriterende nå, folk på volvo viste ikke helt hva det var, men jeg har sjekket alt som er av følere og de greiene der så det må nokk være insugnings pakkninga, siden det er det jeg ikke har sjekket.

og nå som bilen går igjen kan vi begynne på understellet, med litt oppgraderinger og noen cm lavere. bilen virka lav nå siden den har stått så lenge på bukker så det var litt uvant og se den på bakken igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
altså kassa fikk jeg for 9000 , men den kassa hadde også bare rullet 35,000 ellerno så på spedoet når dem tok ut kassa :P, fikk også med 2 års garanti på kassa. resten følgte bare med , hydraulisk clutch, mellomaksel, pedalsett og spakstell.

ok. da blir det nok en sånn på meg å:respect

audi a6 1,8t avant 99 bruksbil...volvo 740turbo diesel motorbytte lakk sladdebil nå med b230fk...vw golf3 92 ...fiat ritmo abarth 130tc86 oppussing...volvo 740b230fk,ms2..solgt desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med bearbeidet svinghjul for at lameller og trykkplate fra 940T (sachs forsterket skal passe)

 

Sakset fra TPC:

 

Många frågar om vilken koppling dom ska köra med när dom vill ha m90 på en äldre bil, så då slänger väll jag ihop denna topic i ämnet då.

 

Alt nr 1.

Dubbemasse-svänghjul från samma bil som lådan kommer ifrån och med orginal koppling..inget vidare hållbar, men billigt.

 

Alt nr 2.

D.M.hjul med standard lamell och en tryckplatta som heter 712,detta klarar 525 nm, eller ca 400 hk (svårt att räkna på då det hänger på varvtalet)

 

Alt nr 3.

Djupa orginalhjulet till m46 ihop med tryckplatta 655 och en 850 glt-lamell.

Detta håller för 440 nm, eller ca 320-330 hk.

 

Alt nr 4.

Djupa hjulet uppsvarvat till 240 mm, 712-platta och standard organisk m90-lamell.

Detta håller för 525 nm.

 

Alt nr 5.

Djupa hjulet uppsvarvat till 240 mm, 712-platta samt en sinter-lamell av bra kvalitet.

Detta håller för en bra bit över 600 nm, beroende på lamell.

 

Nu kanske nån frågar sej varför man svarvar upp det djupa hjulet till 240 mm då dubbelmassehjulet redan är 240 mm.

Det är av 3 orsaker.

1. djupa hjulet är betydligt lättare

2. dubbelmassehjulet har en dämp-ring i silicon som inte tycker om höga effekter=haveri

3.240 mm tryckplattan med nummer 712 håller mer samt är billigare än 228 mm tryckplatta 655 ,2590- mot 3395:- hos K.G

 

Personlig syns jeg alternativ 3 var soleklart billigst.

Bruk std-trykkplate istedenfor.. så holder det sikkert til 250hk og 350nm med den 850-lamellen der :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd!

Har nettop rasa automatkassa i 760 TIC min, men er positivt overaska at den har vart så lenge med så mye juling :D

Etter og ha lest denne tråden blei m90 kasse mer og mer interesangt..

Men et spørsmål: Ringte du og hørte med den svenske høggeren om han hadde kasse først eller bare tok du dg en du over grensa?

 

Takk for en fin og lærerik tråd med mye gode innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra at noen får glede av tråden. jeg ringte dem først, og da kan dem holde av kassa for deg gratis vel og merke, dem spørr også når du henter den. jeg sa feil dato første gangen jeg ringte så da ringte jeg en gang til, og da endte det med at dem hold av 2 kasser :). og da jeg spurte om clutchen og de greiene når jeg kom fram hadde dem en 940 turbo på bukken og jeg stod å pekte på hva jeg skulle ha og da skrudde dem alt ut. og de har et enormt dele lager, tar vare på alt, tok meg en tur rundt om mens dem skrudde litt, er bare selve ramma som er igjen når dem er ferdig, bare husk å få med deg alt du trenger.

girkasse bæringa, pedalsett, aksling, slav og master sylinder til clutchen, og spakstell.pass også på at du får med utløser armen til kassa, så at det var noen som ikke hadde det og så bestiller du bare clutchen fra pedersen racing(Lamellcentrum special 228mm M90 20-splines organisk lamell. LM-101).

en ting jeg ikke fikk med meg var slangen til master sylindern som går fra bremseveske beholderen, dette har dem sluttet og produsere. så jeg mekka det sjøl. og ellers så trenger du delenr 3520525 og det er slangen som går fra master til slave. og den siste delen 3549391 og det er utløserlageret. mer en det trenger du ikke. alt fungerer som det skal jeg glemte bare bæringa til girkassa så jeg skal ringe dem og prøve og få sendt det med posten.

 

edit ikke glem å ta ut foringa som sitter i veieva og bytte det ut med et kulelager. og gummiforinga hvis du har hardy kobling til akslinga, dem har det på biltema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår