Gå til innhold

Takler forsterkeren denne suben ?

Ranger emnet

kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Hei !

Har bestilt forsterker til subn min, jeg er litt usikker på dette med størrelse på forsterker i forhold til element.

Jeg har en Audiobahn 2x12" tot 800W RMS.

Har bestilt en Rockford Fosgate 2 kanals forsterker som gir

100x2 i 4 ohm, 200x2 i 2 ohms, 50-250Hz

Den burde vell klare og kjøre subne sant?

Jeg er ikke noen audio fantast, så lenge den driver den på en ok måte (dvs at den gir lyd;) så er jeg fornøyd ! :)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du 2stk 12" elementer, som tilsammen tåler 800w RMS?

Hvilken impedanse er det på elementene, og hvordan skal du koble dem.

Uansett... Du får ikke brukt sub'ene max. Men det spiller ikke så stor rolle. Du kommer til å bli overrasket over hvor høyt det spiller.

Tipper hvert element er på 4ohm... Da får du levert en total på 200w RMS, som i teorien vil si at du spiller ca 6dB under det du maximalt kan få til med de elementene.

Om elementene er på 2ohm, vil du spille ca 3dB under maximal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ! Da blir jeg sikkert fornøyd;)

Power Handling: 800 Watts RMS

Sensitivity: 104dB

Frequency Response: 28Hz - 150Hz

Impedance: 4 Ohm Stereo

Det som stod på audiobahn sin side.

Uansett så testa vi subn i en kompis sin golf, han dreiv den , med en billig BOSS forsterker (kosta ca 2000 tror jeg, vet ikke hvor stor den var) men den var uansett 4 kanaler. Han dreiv da to av de (husker ikke merke) 6x9 høytalerne som var kåra til verdens beste eller noe sånt i fjor (koster 2500) med forsterkeren, og brokobla de 2 kanalene som var igjen, og kjørte den kanalen på elementene. (ledning til det ene elementet, og så ledninger til det neste). Subn funka som bare hjuling selv med dette oppsettet, så jeg tror og håper at det blir minst like bra med den 2 kanalern som jeg har bestilt.. ! ?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, Så det er en dobbel 12" kasse du har kjøpt. Da er impedansen totalt 4ohm, og du bare brokobler kanalene på forsterkeren på den. Det kommer til å bli høyt nok. Ihvertfall om jeg tolker det du skrev i den første posten riktig.

PS: Ville vært fint om du bruker de riktige benevnelsene til produktene. Så slipper man å gjette hvilke produkter du prater om. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kassa du har kjøpt har vel bare et par tilkoblinger...? Om ikke jeg husker Audiobahn helt feil.

Om den har et par tilkoblinger, må du brokoble forsterkeren. Det er faktisk det beste du kan gjøre i ditt tilfelle. Det er faktisk best å kjøre samme signal inn på begge elementene. Da kan du være sikker på at de beveger seg likt. Om du kobler en kanal til hvert element, kan små variasjoner i utspenningen fra forsterkeren gjøre at elementene jobber litt i "utakt". Dette gjelder når elementene er montert i samme rom. Den ene, som da får høyere spenning, vil jobbe hardere, og da skape et vakum den ene veien og et overtrykk den andre veien, som vil bremse den andre, som ikke har like mye kraft.

Dette behøver ikke å skje. Er man sikker på at begge kanalene gir like mye, skal det ikke skje. Men brokobler man kanalene, slik at man kun har ett signal ut av forsterkeren, skjer det garantert ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell jeg skrev jo

Power Handling: 800 Watts RMS

Sensitivity: 104dB

Frequency Response: 28Hz - 150Hz

Impedance: 4 Ohm Stereo

og den har 2x12" , og det er den som koster 4000, hvor elementene står mot hverandre, ikke den hvor elementene står skrådd oppover. Vet ikke mer og si jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... Greit.

Da kan du bare koble + fra den ene kanalen, til + på basskassa.

- fra den andre kanalen til - på basskassa.

Og du må jo selvfølgelig ha koblet på signalkabler på begge inngangene.

Så stiller du low-pass på forsterkeren til ca 80Hz

Og så eksperimenterer du med Gain på forsterkeren til du føler at kassa gir passe med bass, i forhold til resten av lydbildet.

Ikke no problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimoajajaj

Ok ! :)

Men det er jo egene tilkoblinger til hvert element? (kom ikke på navnet på hva hva det heter).

Signal kabler på begge utgangene? Har vell bare en signal fra spilleren og bak til forsterkeren ?

Hver så snill ikke fortvil, men må jo lære ! :)

Dette er hvorfor jeg ville ha navnet på basskassa...

Du påstår at det er 4ohm. Men siden du har to sett med tilkoblinger, kan det nemlig være noe helt annet.

Enten er hvert element på 4ohm, og da vil du få 2ohm om du parallellkobler dem. Da tåler ikke forsterkeren din å brukobles. Da må du koble hver kanal til hvert element. Eller så må du seriekoble elementene, og brokoble forsterkeren.

...Eller så er hvert element på 2ohm. Da må de seriekobles, for å få 4ohm. Og du kan fint brokoble forsterkeren.

... Eller så er hvert element på 8ohm. Da må du parallellkoble elementene, for å få 4ohm.

Ting kan være mer innviklet enn du regner med. Så jeg spør igjen...

Hva heter kassa? Det er større sjans for at jeg finner ut hva som er tilfelle for deg, OM du gidder å si hva kassa heter. De dataene du kommer med hjelper meg lite. Jeg VIL ha navnet på kassa. Du må jo vite det, siden du finner den på Audiobahn sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider