Gå til innhold

Hvordan koble tospola element?

Ranger emnet


Glennca

Anbefalte innlegg

Hey

 

Jeg har kjøpt et element i kasse av en kompis som ikke visste hvordan man kobler tospola elementer, så han brukte bare det ene... Så er spm... Hvordan kobler man egentlig tospola elementer? Begge spolene i paralell enkelt og greit?

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortell oss mer, hvor stor motstand er det i spolene? 2ohm? 4ohm?

er det 2ohm pr spole og du kobler paralell blir det 1ohm... bro kobler du dette igjen på en forsterker vil forsterkeren se 0.5ohm. Det kan bli tøft for forsterkeren:)

 

er det 4ohm og du skal koble det på en mono forsterker(bassforsterker) ser jeg ingen problemer med å paralell koble det

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er (sitat Pioneer) "Dual 4 ohm voice coils (2 or 8 ohm)", som jeg hadde planer om å brokoble på en firekanalers forsterker :-P Altså to kanaler til bassen samt en til hver 6x9 i hattehylla

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis 4kanaleren takler 1ohm kan du paralell koble det, hvis ikke anbefaller jeg deg å kjøpe en til av samme slaget og serie koble spolene og deretter paralell koble elementene.. da havner du på 4ohm totalt som blir 2ohm brokoblet.

 

husker jeg sleit med 4ohms spoler og måtte brokoble og forsterkeren takla ikke mindre enn 2ohm

 

takler forstereken 1ohm så sørg for å ha nok strøm, 1ohms laster er strøm krevende

 

Lykke til :)

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for hjelpen :-) Da er det bare å finne en forsterker til nogenlunde levelig pris da...

 

Edit: Holder det forresten at det står 2ohm i databladet, eller må bør det stå 1ohm? Ser at de aller fleste forsterkere har 2-8 ohms kapasitet...

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du skaffe forsterker ville jeg anbefalle en mono forsterker. da vil lasten bli 2ohm og lyden kan bli noe anstrengt i 1ohm selv om forsterkeren skal være stabil i 1ohm

 

også strøm siden vil bli mere "levlig"

 

bare hyggelig å hjelpe.. for jo fzzz ikke sove :)

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner problemet med å ikke sove... Bør snu døgnet da ferien er over på mandag... Men får man sove? Ikke "fzzz" som du selv sa :-P

 

Problemet med å kjøpe monoblokk er det samme som alltid... Penger...

 

Ikke bare det at jeg ikke har så alt for mange av dem, men også det faktum at det er litt begrenset hva jeg gidder å legge i det, så hvis det blir veldig krise å kjøre to spoler på en passe billig firekanaler så tror jeg nesten at jeg velger å kjøre bare en :-P Skal tross alt ha råd til to nye 6X9, samt betale de 1000 kronene jeg skylder for bassen :-P

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør litt til, jeg... Hvordan er det å koble i serie? 8 ohm? Teit? :puke

 

Fra + på forsterker til + på en spole. Fra - på samme spolen til + på den andre spolen. Deretter fra - på denne spolen til minus på forsterkeren :)

 

Edit: Missforstod kanskje spørsmålet ditt litt. Men uansett er det jo din eneste løsning så det er bare å prøve :) Du får kanskje lite effekt til subben, men det er jo bedre enn ingenting.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter hva jeg har hørt er å bruke en spole når det er 2 ikke bra for elementet/spolen (what ever de sa) da hadde jeg nok heller kobla det i 8ohm. Som sagt tidligere halveres motstanden når du brokobler, så forsterkeren vil se 4ohm... så teit er det vel ikke, men som dipper sier, kan bli litt lite effekt til subben men bedre enn ingenting.

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortell oss mer, hvor stor motstand er det i spolene? 2ohm? 4ohm?

er det 2ohm pr spole og du kobler paralell blir det 1ohm... bro kobler du dette igjen på en forsterker vil forsterkeren se 0.5ohm. Det kan bli tøft for forsterkeren:)

 

er det 4ohm og du skal koble det på en mono forsterker(bassforsterker) ser jeg ingen problemer med å paralell koble det

Her er du litt ute å kjøre :)

 

Når en forsterker står oppgitt til stabil i 1 ohm, så skal du kunne parallellkoble en dvc 2 ohm sub uten problemer, hva forsterkeren "ser" er irrelevant her.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp folkens :-) Men et spm:

 

Når en forsterker står oppgitt til stabil i 1 ohm, så skal du kunne parallellkoble en dvc 2 ohm sub uten problemer, hva forsterkeren "ser" er irrelevant her.

 

Vil det si at det går greit å kjøre en firekanals forsterker som tåler 2 ohms impedanse på disse to spolene i paralell?

Siden forsterkeren er irrelevant skal det vel bli 2 ohm når man paralellkobler to ganger fire ohm? Det samme står vel egentlig i linken som nicoloco kom med...

2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH

1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt*

1989 Mazda 626 Coupè *Solgt*

1986 Mazda 626 Sedan *RIP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ løsning er å koble en spole på hver utgang. Da vil forsterkeren få 4 ohm last på hver utgang, og dette skal fungere utmerket. Det eneste som er veldig viktig når du kobler slik, er at de to kanalene som skal drive subben får identisk innsignal, altså at de kjører mono.

Dersom utgangssignalet ditt fra spilleren ikke er mono, så løser du dette greit med å sette på en signalkabel-splitt.

 

Edit:

Pass også på at Gain på begge utgangene er stillt helt likt, men somregel så er det vel felles gain for to og to kanaler, så det burde ikke være noe problem.

 

Du kan også koble på hele firekanaleren din på subben på denne måten; to og to brokoblede kanaler på hver sin spole.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår