Gå til innhold

CDspillerens påvirkning på lydkvaliteten

Ranger emnet

Orion

Anbefalte innlegg

Er i tvil her......

Jeg bryr meg ikke om cdspilleren har 4X40 eller 4X50 W, lyden går videre til forsterkeren uansett.

Jeg bryr meg ikke om MP3, eller fancy displays.

Jeg vet det er noe som heter voltstyrke på utgangen. Men dette har vel mest med støy å gjøre, og har man lagt kablene riktig har det vel ikke så mye å si.

Har et anlegg der forsterkeren kosta 3500 kr (magnat) og bassen 1900 (magnat) og frontsettet 3300 (infininty kappa perfect 6.1). Kablene jeg har er bra.

Så hva slags spiller burde jeg gå for? Noen sier en spiller til 2000 er low-end. Og andre sier bare at har man en cdspiller er det bra nok. Jeg kan betale opptil 2500 men vil helst slippe å betale så mye. Øs av deres visdom og gi meg tips =) På forhånd, takk...

vipersig.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du personlig ikke er så nøye på alt mulig stæsj, så bør du velge en spiller som har linjeutganger i stil med forsterkeren din.

Sjekk inngangsnivået på forsterkeren, så vet du hva spillerens nivå bør ligge på.

Regner med at du har 4-kanals forsterker, som du har kobla sub'en på bakkanalene... Da bør du enten ha 1par linjeutganger + subutgang. Eller 2par linjeutganger. Da har du en ganske grei måte å justere lyden på.

Siden du ikke er så nøye på utseende og stæsj, kan du sikkert ta den billigste du finner, som har passende linjeutganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha en spiller med minimum 4V utganger, hvor mange volt spilleren din har på utgangene har ganske mye å si på hva din forsterker vil forsterke, jo høyere signal inn på forsterkeren jo høyere og som regel klarere lyd kommer ut av forsterkeren, jeg brukte tidligere en spiller med 4V utganger i tillegg hadde jeg på en PG Linedriver som forsterker utgangsignalet til spilleren mellom 2 og 9 Volt. Og du merker GOD forskjell, men du må jo også forsikre deg om at forsterkeren evt tåler over 4V signal inn.

Så gå for en 4 Volt med minimum 2 linjeutganger. Er nok ikke så mange som selger spillere med linjeutganger for front, rear og sub til under 2500kr.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corolla_Johan

Jeg ville ikke kjøpt sony var jeg deg... Jeg har en clarion-spiller til 1800 og denne gir finere lyd enn en sony-spiller jeg testet til 6000!!! Clarion har enkle, fine og gode spillere, med fin lyd og god radio!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Corolla_Johan

Jeg ville ikke kjøpt sony var jeg deg... Jeg har en clarion-spiller til 1800 og denne gir finere lyd enn en sony-spiller jeg testet til 6000!!! Clarion har enkle, fine og gode spillere, med fin lyd og god radio!!!

MP40 har visst vunnet en stortest av spillere i Tyskland...

Har ikke lest den, så jeg vet ikke hvilke merker og spillere som var med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange ulike spillere i bilene mine opp gjennom åra.

(Selger Bilstereo, så da har men sjansen til å få teste litt :) )

Har blitt utolig overaska over kor stor lyd foskjell det er mellom spillere, sjølv innen samme merke. Store forskjeler i ma. kontroll i djupbass, og oppløysning i diskant.

Er enig i at clarion spiller bra. God bass, men litt hard og pressa i toppen på dei billigeste modellene. (Kan bli litt ubehageleg i lag med enkelte frontsett.)

Clarion er desuten gode til å tåle rist og slag uten å hoppe, og generelt svært lite feil.

Pioneer er svært bra spillere lydmesig. Med fin opløyst diskant.

Og gode justeringsmuligheiter som delefilter ol. sjølv på rimlege spillere.

Har sjølv ein Clarion DXZ928R i bilen. Denne kan eg trygt anbefalle

Har ALT. Equalizer. Parametrisk eller grafisk. Tidsforsinkelse med enkel justering i cm til alle høgtalere. (Gir utrolig betring i lyd spesielt i store biler.) Justerbare delefilter mm.

EDIT: og Dolby suround med center utgang og det heile.

Ikkje MP3 desverre.

Har denne montert i lag med 7" LCD. TV Tuner, DVD spiller, og CD Skifter. Og fungere utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Corrado16v

Har alldrig vært fornøyd med sony spillerne! Men har hatt MEGET positive erfaringer med pioneer! har clarion nå, er fornøyd med alt bortsett fra radioen. Stor forskjell fra pioneer sin

Er enig der, hadde en clarion før, nå har jeg pioneer, og radioen i sistnevnte fungerer jo mye bedre enn den til clarion (de er vel kjent for å ha en liten svikt i radiodelen sin)

Hadde også endel støyproblemer med den, pga brente jordbaner osv. Har nå fiberoverføring av lyden fra kupeen til bagasjerommet, det var en nydelig forskjell ;) null støy og evig mange muligheter for innstilling av lyd. En viss prisforskjell kan jo også nevnes, men når alt kommer til alt synes jeg clarion er en "tøffere" spiller, så med en litt bedre radiodel slår den nok pioneer :D

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ODD

Har hatt mange ulike spillere i bilene mine opp gjennom åra.

(Selger Bilstereo, så da har men sjansen til å få teste litt :) )

Har blitt utolig overaska over kor stor lyd foskjell det er mellom spillere, sjølv innen samme merke. Store forskjeler i ma. kontroll i djupbass, og oppløysning i diskant.

Er enig i at clarion spiller bra. God bass, men litt hard og pressa i toppen på dei billigeste modellene. (Kan bli litt ubehageleg i lag med enkelte frontsett.)

Clarion er desuten gode til å tåle rist og slag uten å hoppe, og generelt svært lite feil.

Pioneer er svært bra spillere lydmesig. Med fin opløyst diskant.

Og gode justeringsmuligheiter som delefilter ol. sjølv på rimlege spillere.

Har sjølv ein Clarion DXZ928R i bilen. Denne kan eg trygt anbefalle

Har ALT. Equalizer. Parametrisk eller grafisk. Tidsforsinkelse med enkel justering i cm til alle høgtalere. (Gir utrolig betring i lyd spesielt i store biler.) Justerbare delefilter mm.

EDIT: og Dolby suround med center utgang og det heile.

Ikkje MP3 desverre.

Har denne montert i lag med 7" LCD. TV Tuner, DVD spiller, og CD Skifter. Og fungere utmerket.

WOW! ...akkurat som om jeg skulle skrevet det selv jo! :D

Jobber i bransjen selv....enig i alle utalelsene dine...OG bruker en Clarion DXZ938 selv! :D

Det eneste jeg vil legge til er vel at om man vil ha ren lyd...så står ikke Pioneer øverst på lista akkurat...alt for 'avrunda' i diskant området...OM man har skikkelig frontsett er dette faktisk veldig plagsomt...MEN dette gjelder sort sett de rimeligste modellene :)

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zetec

Er enig der, hadde en clarion før, nå har jeg pioneer, og radioen i sistnevnte fungerer jo mye bedre enn den til clarion (de er vel kjent for å ha en liten svikt i radiodelen sin)

Eh? Come again? Bedre radio på Pioneer enn på en Clarion spiller?! ....ja, det ville vært no det :D

Tror du har blandet sammen pioneer og Clarion her jeg...ihvertfall hva radiodelen anngår :)

Please explain :)

Hadde også endel støyproblemer med den, pga brente jordbaner osv.

Ja, det er jo særlig spilleren sin feil...NOT! :D

Brukerfeil kaller vi det :D

Har nå fiberoverføring av lyden fra kupeen til bagasjerommet, det var en nydelig forskjell ;)

Hva legger du i 'fiberoverføring'?

null støy og evig mange muligheter for innstilling av lyd. En viss prisforskjell kan jo også nevnes, men når alt kommer til alt synes jeg clarion er en "tøffere" spiller, så med en litt bedre radiodel slår den nok pioneer :D

Eh? Nå ble jeg litt forvirra her :) ...Nå sier du at Clarion har bedre radio enn Pioneer...hva mener du egentlig? :)

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by @lpher

Eh? Nå ble jeg litt forvirra her :) ...Nå sier du at Clarion har bedre radio enn Pioneer...hva mener du egentlig? :)

@lpher

Var du veldig trøtt når du skrev denne posten, virker ikke som du har lest teksten i det hele tatt.

For det første da, jeg har hatt 3 clarion spillere, alle har hatt problemer med å få inn bra radio, pioneerspilleren jeg har nå har ingen problemer med å få inn radio klart.

Jeg skrev:

null støy og evig mange muligheter for innstilling av lyd. En viss prisforskjell kan jo også nevnes, men når alt kommer til alt synes jeg clarion er en "tøffere" spiller, så med en litt bedre radiodel slår den nok pioneer

Tolk denne riktig, for her står det at hadde clarion hatt en bedre radiodel hadde den slått pioneer.

Og ang. brente jordbaner, har jeg sagt noe annet enn at det er min feil? I såfall, hvor skrev jeg det?

Fiberoverføring, i form av optisk kabel fra spiller til av-master. ( Du trenger ikke poste noen flere kommentarer på hva fiber er osv osv)

Og siden lyden går optisk er det ikke noen strømkabler osv som har noen innvirkning på denne kabelen.

Ett lite hint, det bærer preg av at du leser veldig fort gjennom postene før du svarer, leste ikke du feil her på en post tidligere ang bilradiospesialisten og bilstereospesialisten?

Ta deg tid til å leste postene du skal svare på, så blir hvertfall svarene riktig.

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider