Gå til innhold

diskanter som passer bra til boston pro series komposett

Ranger emnet


RoBoX

Anbefalte innlegg

lurer på om noen kunne anbefale et sett diskanter til et komponentsett jeg har? settet det er snakk om er et boston pro series 4.4F.

 

kommer til å kjøre 4 stk boston pro series 6,5" som mellombass, 2 stk boston pro series 4" og 2 stk diskanter som jeg lurer på hvilke jeg skal velge..

 

hvilke skal jeg bruke?? vil ikke ha noe dritt for å si det sånn.. :thumb

 

 

hvordan får jeg delt opp frekvensene til 6,5" høytalerne slik at de spiller det de skal? har delefilter som skal mellom 4" og diskanter, men har ingenting til 6,5"'erne..

 

dette skal kjøres på en 6 kanaler med høypass utgang til front og rear + lavpass utgang rear.. god kvalitet.. :thumb

 

 

noen gode løsningsforslag?

 

 

kommer også til å kjøre 2 stk 10" pg subber som ren bass.. :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har endel komponenter, men alt hører ikke til komponentsett.. :)

 

jeg har ett komponentsett som mangler diskanter det heter boston pro series 4.4F, til det settet har jeg 4" mellomtone og delefilter, men diskanten mangler.

 

i tillegg har jeg 4 stk boston pro series 6,5" elementer som har blitt kjøpt for å brukes som mellombass, disse hører ikke til i et komponentsett og derfor har jeg ikke delefilter til, men hadde tenkt å få koblet dette på forsterkeren slik at jeg deler lyden der jeg vil.. :) noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å koble i vei. forsterkeren tåler fint brokobling vil jeg våge og tru. Skaff deg boston-diskanter som hører settet til. Det er skikkelige komponenter. ellers kan du gå for separate focal-diskanter eller noe til en rundt 1500 kr

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsterkeren kan kobles i tri-mode også faktisk.. så forsterkeren kan faktisk brukes som en 9kanaler.. :spin stabil ned til 1 ohm er den også.. phoenix gold :thumb

 

vet du noen plasser de selger bare diskantene til boston settet? var egentlig det jeg lette etter, men finner bare forhandlere som selger hele komposett og ikke har de vært interesert i å ta inn bare diskanten til meg heller.. :(

 

forresten vet noen om tidskompenseringen som er innebygd på pioneer 9600 fungerer på linjeutgangene også? kommer til å kjøre alt av høytalere på ekstern forsterker uansett.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har endel komponenter, men alt hører ikke til komponentsett.. :)

 

jeg har ett komponentsett som mangler diskanter det heter boston pro series 4.4F, til det settet har jeg 4" mellomtone og delefilter, men diskanten mangler.

 

i tillegg har jeg 4 stk boston pro series 6,5" elementer som har blitt kjøpt for å brukes som mellombass, disse hører ikke til i et komponentsett og derfor har jeg ikke delefilter til, men hadde tenkt å få koblet dette på forsterkeren slik at jeg deler lyden der jeg vil.. :) noen forslag?

 

Har hatt lignende oppsett selv. Du bør få tak i originale diskanter,- til Pro 4.4 settet hører diskantene Neo 4t til. Delefilteret er konstruert for å fungere med Boston 4.4 og Neo 4t, og det vil være ikke være optimalt å bruke andre diskanter til delefilteret.

 

Når det gjelder deling er dette noe utfordrende. Hva slags forsterker er det ? Kutt 4.4 rundt 120Hz og kjør "båndpass" filtrering, altså mellom 120 og ned til 50-60Hz på mellombassene. Under 50-60Hz kjører du PG-subwooferne.

 

Siden du skal bruke såpass mye aktiv deling, vil du sannsynlig måtte bruke endel tid på justering av delefrekvens, nivåer etc. Aktiv deling er i teorien best, men det kan være rimelig vanskelig å oppnå et samspill elementene/frekvensene seg imellom.

 

Dessuten er diskantene en utfordring,- vil nesten tro det lønner seg å kjøpe et nytt komponentsett om du ikke tilfeldigvis dukker opp et bruktsett. Hvilke modell har du av mellombassene og PGene ?

 

Hvordan er frontsett/midbass montert ? Kasser ?

 

Uansett hvilke utfordringer,- klarer du å montere og dele dette godt, vil det uten tvil spille meget bra! 4 stk Boston som midbass vil definitivt fungere som prikken over i`en.

 

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsterkeren kan kobles i tri-mode også faktisk.. så forsterkeren kan faktisk brukes som en 9kanaler.. :spin stabil ned til 1 ohm er den også.. phoenix gold :thumb

 

vet du noen plasser de selger bare diskantene til boston settet? var egentlig det jeg lette etter, men finner bare forhandlere som selger hele komposett og ikke har de vært interesert i å ta inn bare diskanten til meg heller.. :(

 

forresten vet noen om tidskompenseringen som er innebygd på pioneer 9600 fungerer på linjeutgangene også? kommer til å kjøre alt av høytalere på ekstern forsterker uansett.. :)

 

PG forsterker har gode delefilterløsninger,- hvilken modell er det ? Tri-mode er forøvrig som regel bare tull da man ikke kan bruke det aktive delefilteret.

 

Når det gjelder forhandlere kan du prøve http://www.ncms.no/

Men tipper det blir vanskelig å skaffe riktige diskanter,- 4t modellen er ikke lengre i sortimentet, men skulle den likevel være mulig å oppdrive vil prisen helt sikkert være deretter. Tipper rundt 800,- stykket. Du bør mao. forsøke å skaffe et bruktsett til, ev. skifte ut hele komponentsettet med et nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt lignende oppsett selv. Du bør få tak i originale diskanter,- til Pro 4.4 settet hører diskantene Neo 4t til. Delefilteret er konstruert for å fungere med Boston 4.4 og Neo 4t, og det vil være ikke være optimalt å bruke andre diskanter til delefilteret.

 

Når det gjelder deling er dette noe utfordrende. Hva slags forsterker er det ? Kutt 4.4 rundt 120Hz og kjør "båndpass" filtrering, altså mellom 120 og ned til 50-60Hz på mellombassene. Under 50-60Hz kjører du PG-subwooferne.

 

Siden du skal bruke såpass mye aktiv deling, vil du sannsynlig måtte bruke endel tid på justering av delefrekvens, nivåer etc. Aktiv deling er i teorien best, men det kan være rimelig vanskelig å oppnå et samspill elementene/frekvensene seg imellom.

 

Dessuten er diskantene en utfordring,- vil nesten tro det lønner seg å kjøpe et nytt komponentsett om du ikke tilfeldigvis dukker opp et bruktsett. Hvilke modell har du av mellombassene og PGene ?

 

Hvordan er frontsett/midbass montert ? Kasser ?

 

Uansett hvilke utfordringer,- klarer du å montere og dele dette godt, vil det uten tvil spille meget bra! 4 stk Boston som midbass vil definitivt fungere som prikken over i`en.

 

Lykke til !

 

thank you.. :)

 

da har jeg lagt ut en ønskes kjøpt annonse her på forumet og sendt mail til diverse som selger boston acoustics.. :)

 

forsterkeren er en phoenix gold route 66 special edition 6 kanaler.

 

alle høytalerne er som følger:

4" 4.4LF

6,5" 6.4LF

10" phoenix gold xmax

 

utstyret er ikke montert enda, men jeg kommer til å montere det innen 2 ukers tid..

 

bilen dette skal monteres i er en golf 3 og planen er som følger:

- diskantene har jeg ikke helt bestemt meg for hvor jeg skal sette, men tar gjerne i mot innspill på plassering.

- 4" monteres i bilens originale høytalerplass på toppen av dashbordet

- 6,5" tenkte jeg og bygge en kasse i glassfiber på hver dør med plass til 2 stk 6,5". noen innspill på kassevolum for penest mulig lyd?

- 10" monteres i bagasjerommet sammen med forsterkeren og det kommer jeg også til å bygge i glassfiber..

 

tenkte å bruke lavpassfilteret på cd spilleren i kombinasjon med høypassfilteret på forsterkeren for å få riktig delefrekvens til mellombassene. går det bra tro?

 

innstillingen av utstyret tror jeg at jeg kommer til å leie inn noen som kan dette litt bedre enn meg for å gjøre.. har ikke drevet så mye med sq før.. har for det meste gått i kun "dunkdunk" tidligere.. hehe :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thank you.. :)

 

da har jeg lagt ut en ønskes kjøpt annonse her på forumet og sendt mail til diverse som selger boston acoustics.. :)

 

forsterkeren er en phoenix gold route 66 special edition 6 kanaler.

 

alle høytalerne er som følger:

4" 4.4LF

6,5" 6.4LF

10" phoenix gold xmax

 

utstyret er ikke montert enda, men jeg kommer til å montere det innen 2 ukers tid..

 

bilen dette skal monteres i er en golf 3 og planen er som følger:

- diskantene har jeg ikke helt bestemt meg for hvor jeg skal sette, men tar gjerne i mot innspill på plassering.

- 4" monteres i bilens originale høytalerplass på toppen av dashbordet

- 6,5" tenkte jeg og bygge en kasse i glassfiber på hver dør med plass til 2 stk 6,5". noen innspill på kassevolum for penest mulig lyd?

- 10" monteres i bagasjerommet sammen med forsterkeren og det kommer jeg også til å bygge i glassfiber..

 

tenkte å bruke lavpassfilteret på cd spilleren i kombinasjon med høypassfilteret på forsterkeren for å få riktig delefrekvens til mellombassene. går det bra tro?

 

innstillingen av utstyret tror jeg at jeg kommer til å leie inn noen som kan dette litt bedre enn meg for å gjøre.. har ikke drevet så mye med sq før.. har for det meste gått i kun "dunkdunk" tidligere.. hehe :cool:

 

Her har du skaffet deg noe gromt utstyr. Route 66 er vel nærmere 15 år gammel, men er den behandlet pent og lytter er iorden er det helt sikkert en kjempeforsterker. Mener og huske den består av M100 og M25 eller M50 ? Minuset er at delefiltrene ikke er like brukervennlige som på senere modeller ?

 

Plasserte mitt sett med diskant og 4.4 i dashbord. 6.4 i dør. Fungerte greit, men frontruten kan gi noen skarpe refleksjoner og det kan være noen faseforskjeller mellom diskant, 4.4 og 6.4. Hadde imidlertid ingen annen måte å bygge det på.

 

4.4 trives best med et kassevolum på ~1 liter, men kan være vanskelig å få til. Det spiller greit "free-air". 6.4 skal nominelt ha et kassevolum på 4,5 liter hver. Begge skal være lukket. Xmax 10 har jeg kun hørt under en demo,- tror det ble brukt en 14 liters lukket kasse. Elementet gav et godt inntrykk fra demoen.

 

Hadde vært artig å hørt systemet ditt etter installasjonen ! Spesielt midbassen.

 

Når det gjelder filtermulighetene i spilleren din, må du nesten spørre andre. Kjenner ikke modellen din. Men har det lavpass og høypass utganger burde det være fullt mulig å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på om noen kunne anbefale et sett diskanter til et komponentsett jeg har? settet det er snakk om er et boston pro series 4.4F.

 

kommer til å kjøre 4 stk boston pro series 6,5" som mellombass, 2 stk boston pro series 4" og 2 stk diskanter som jeg lurer på hvilke jeg skal velge..

 

hvilke skal jeg bruke?? vil ikke ha noe dritt for å si det sånn.. :thumb

 

 

hvordan får jeg delt opp frekvensene til 6,5" høytalerne slik at de spiller det de skal? har delefilter som skal mellom 4" og diskanter, men har ingenting til 6,5"'erne..

 

dette skal kjøres på en 6 kanaler med høypass utgang til front og rear + lavpass utgang rear.. god kvalitet.. :thumb

 

 

noen gode løsningsforslag?

 

 

kommer også til å kjøre 2 stk 10" pg subber som ren bass.. :thumb

 

Ta deg en tur oppom meg på Stoa, så skal jeg hjelpe deg litt. Kanskje jeg har noen diskanter liggende som vi kan prøve også. Holder til på Industritoppen 20.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, noe har tydeligvis skjedd med mailvarslingen på denne tråden.. hehe visste ikke noen flere hadde svart.. :)

 

den route 66 forsterkeren er vel noen år gammel, men den er _TOTALT_ strøken! kan ikke se på skruene at de er brukt engang.. m'm åpnet den da jeg fikk den for å sjekke at alt var tipp topp der og samme inntrykket der, ingen misfargede komponenter eller støv...ingenting galt noen vei.. :D

 

er ikke sikker på bestanddelene desverre..

 

skal prøve å gjøre en liten vri med kasse til de 4".. glassfiber er fint.. :thumb takker for all info.. :)

 

kan sikkert stoppe innom mandal på vei til stavanger en gang.. ;) har familie der så kjører hen av og til.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Route 66 består av et M25 (2x 25watt) og et M44 (4x 40watt) (=6 kanaler)... :thumb som ole martin nevner så er det innebygde delefiltret som er noe begrenset... -etter min mening er ZX serien den beste delefilter løsning som PG har laget ;)-men kjør mest mulig aktiv og da er mindre kritisk med nøyatig samme type diskant (Neo 4t) så det Mr SQ har kan være minst like så bra, største og beste ved den neo diskanten var så mye effekt den tålte uten å anstrenge seg.... Den passive delfiltre til 4.4 settet er forresten ikke impedans korrigert så teoretisk skal funke en hvilken som helst diskant som har samme impedans, frekvens egenskaper og lydkvalitet, nivåen må nok tilpasses med det er ikke annet en motstand i serie -dempe leddet som er i delefiltret- husker jeg ikke feil så er det et 12dB filter til diskanten og 6dB til mellomtonen.

 

ellers er riktig måtte slik du beskriver oppkobling,

-front utgangen begrenses til nederste frekvens som frontsettet skal spille, øvre frek til mellomtonen begrenses i ampen i LP modus, diskanten kjøres i HP og her justeres i ampen nederste frekvens den skal gjengi...

 

-rear utg bestemer nedre frek på mellombassen og øvre grensefrekvens justeres i ampen i LP modus... Voila, greier deg uten extra aktiv deling og får kortest mulig signalvei... :hello:

 

-sub utg self til dedikert amp da Route66 blir bare til frontsettet... :thumb en M44,M55, eller M100 hadde vært kronen på hverket...:pray

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår