Gå til innhold

1989 Golf tomgang/start problemer

Ranger emnet

ArcticJag

Anbefalte innlegg

Hei,

har sett gjennom tidligere postede emner og våger meg på å legge fram min problemstilling... Har hatt en 1989 Golf 1.8 i ett års tid nå og intill nylig har den gått som ei klokke, foruten et problem der tomgangen til tider har løpt løpsk (gått opp til ca. 2500). Har byttet tomgangs-vakumm-bryter (står bakpå forgasserenheten, med 2 vakumslanger og 2 ledninger tilkoblet) et par ganger (er kjip, henter hos høggeren).

Nå nylig stoppa den helt (i øsende regn) og måtte taues hjem. Den starter villig nok, men vil ikke gå på tomgang. Får den noen ganger til å gå om jeg gir litt gass, men ellers dør den med en gang.

Har lest om mono-jetronic i Haynes-boka, men det står veldig lite info om diagnostikk der. Har henta et par komplette forgasser-enheter hos høggern og byttet deler til og fra, uten at ting har endret seg.

Noen som har noen gode tips? Eller noen med peil i Tromsø-området som kunne tenke seg et lite oppdrag?

Nick

--

Bare en golf, og noen Engelske biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på de 2 vakuum slangene bak på gasseren, dem pleier å "Rotne" vekk..er det hull på dem så kan det være grunnen til at den ikke vill svive, med tanke på at du har skifta den bryteren ett par ganger..Har hatt det problemet ett par ganger med den gamle bilen min..Hvordan er bremsene nå da når den sviver? Er en vakuumslange som går til bremsekraftforsterkern også, den hoppet av så mista jeg så og si bremsene og så sveiv bilen som en hore..Men Bare noe tips som du kan se på :)

Mvh Odd Arild

* Golf 2 1986 (Vraket)

* Golf 2 1992 (Vraket)

* Golf 2 1985 (Solgt)

* Golf 3 1992 Vr6 (Solgt)* Golf 2 1991 (Solgt) * Bmw 523i 2001 (Vraket)

* Bmw 520i 1996 (Solgt) * Bmw 520i 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bytta alle de tynne vakumslangene, dvs. de bakpå forgasseren, til fordeleren, til luftinntaket osv. Merket ikke noen forskjell etter byttet.

Lurer på om det kan være temperaturgiveren på kjølevannet som er problemet, siden jeg har byttet forgassere etc uten endring. Har lett og lett på nett uten å finne noe brukbar info på feilsøking.

Merka ikke noe problem med bremsene når turtallet drev og føyk i været.

Nick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenninga var helt ok før dette skjedde. Fordelerlokk og rotor er ca. ett år gammelt og ser fremdeles helt nytt ut. Har byttet plugger. De gangene den holder seg gående går den rent og pent.

Har fått endel forskjellige synspunkter fra mer eller mindre kvalifiserte folk. En mente at registerreima var hoppet, men når jeg sjekket virket det lite sannsynlig (med stempel i topp pekte rotor mot merket i fordeleren).

Nick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du bytta vakuumslangen fra innsuget til bremsekraftforsterkeren?

denne har en tendens til å bli sprø med åra. og dermed sprekker den. og bilen drar inn falskluft!

samt flens mellom monojet og innsug kan gjøre det samme

det er et helvette og feilsøke på disse bila

få og justert tenninga di

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flensen mellom forgasser og innsug _ser_ ok ut, men jeg kjøper en ny på turen hjem. Skal sjekke vakumslangen til bremsekraftforsterkeren.

Hadde man bare hatt noen skikkelig info å bruke til feilsøking hadde det ikke vært så veldig ille, men hvor finner man det?

Skal sjekke tenninga straks motoren går...

Nick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke bytta flensen. Det var utsolgt, og med tanke på prisen på ny (500 blanke) duger den jeg har bra. Har brukt den beste som var på de 3 forgasserne, og den ser ikke langt unna ny ut. Hadde også tenkt å bytte temperaturgiver, men den var det også fritt for.

Vakumslangen til bremsekraftforsterkeren så også veldig grei ut. Tviler på at den kan være problemet.

Grunnet det fordømte regnet var stemninga til videre forskning laber i går.

Noen flere ideer om hva som kan være galt?

Nick

Lenke til kommentar
Del på andre sider