bmn Skrevet Juli 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2006 eh, var på eu-kontroll med bilen idag og fikk til min store overraskelse en 2er feil ved manglende godkjenningspapir på mine ats cup felger. Wtf? Er dette vanlig? Vet at det selges mange slike papirer på ebay, men de fortalte meg at biltilsynet ikke godtok utenlandske papirer, bare norske. Tanker rundt dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vw-vegard Skrevet Juli 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2006 du hadde med godkjenningspapirer som fulgte med felgene fra ATS ? eller hadde du ikke no dokumentasjon med deg i det hele tatt? rart om de bare skulle godta norske papirer, men sånn er de vel kanskje.. trangsynte som bare det edit; jeg ser nå at ATS har lagt ut godkjenningspapirer på hjemmesida si. jeg veit ikke om det er disse du har\hadde med deg, de er vel tyske alle sammen, men det er tüv papirer står det.. ATS Siter - 200SX S14a X 91 Golf II Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet Juli 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2006 så lenge du er innenfor +/- 5% rulleomkrets og 7,5mm ET pr hjørne så skal du ikke ha noe behov for godkjennelsespapirer Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fluid Skrevet Juli 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2006 Du kan be han eu-kontrolløren om å spise pikk, for som Housey sier, så trenger man ikke papirer på felger så lenge rullediameter er +/- 5%, eller sporvidde endres med mer enn 15mm totalt. Såfremt ikke dine ats cup stikker utafor hjulbuen, er ET10, og du har 235/60-15, så bør dette ordne seg. 6. Bytte av dekk/felg 6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger: a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TUV (Technische Uberwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TUV Raderkatalog eller separat TUV godkjenning godtas. b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten. d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast. e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t. f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen. g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet. Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2. Fig. 2 6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4. Kilde: lovdata.no Siter '99 BMW 520iat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kremt Skrevet Juli 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2006 Du kan be han eu-kontrolløren om å spise pikk :roll: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vwgolfii Skrevet Juli 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2006 Godtar de ikke utenlandske papirer? Rett meg om jeg tar feil, så finnes det bare tyske TUV godkjenningspapir.. Og alt som er oversatt til såkalt norske godkjenningspapir blir vell igjen falske?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.