Gå til innhold

Spørsmål om AE86/Trueno/Levin/Sprinter (?)

Ranger emnet

Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

1. Er det mange her på forumet som har en slik?

2. Hva veier den? (Noen sier 800, andre sier 925)

3. Selges det originaldeler til denne i Norge?

4. Hvor kan jeg finne en til salgs? (Gjerne i Danmark, noen WWW-tips?)

5. Er de virkelig så gode å drifte med som ryktet sier?

6. Går de ofte i stykker?

7. Ruster de mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg egentlig svart på noen av disse spørsmålene over PM, men dette kan jo være greit for andre som lurer på det samme..

Originally posted by tekNetium

1. Er det mange her på forumet som har en slik?

Såvidt jeg vet er det to på forumet som eier en akkurat nå, meg og FSR

2. Hva veier den? (Noen sier 800, andre sier 925)

Min veier i følge vognkortet 970 Kg. Nå har jeg revet ut alt interiøret, så det blir spennende å se hvilken forskjell dette utgjør.

3. Selges det originaldeler til denne i Norge?

Ja, Toyota norge finner alle originaldeler til slike biler, så lenge du har rammenummeret. Med andre ord er det ikke noe problem.

4. Hvor kan jeg finne en til salgs? (Gjerne i Danmark, noen WWW-tips?)

åvidt jeg vet er det faktisk Finland som har flest slike biler. Det finnes en del i Danmark, og du kan også komme over noen i Tyskland.

5. Er de virkelig så gode å drifte med som ryktet sier?

Man må vel kunne drifting før man vet om en bil er god å drifte med, men i følge det store guruspillet Gran Turismo er dette den enkleste bilen å lære seg å drifte med. Jeg er fortsatt i opplæringsfasen :D

6. Går de ofte i stykker?

Dette er opp til 20 år gamle biler, så slitedeler må du nok regne med å skifte. Faren er nok stor for at forrige eier også satte stor pris på bakhjulstrekken på bilen, så muligheten for at du må overhale diffen er nok også der.Ellers har jeg ikke hørt om større problemer ved disse bilene

7. Ruster de mye?

I følge diverse forum for disse bilene, hovedsaklig i USA, er rusten den verste fienden til disse bilene. Jeg var heldig nok til å finne et bortimot rustfritt eksemplar, og det tenker jeg du også kommer til å gjrøre, og da blir det vel ikke noe stort problem.

PS:

Jeg er ingen ekspert på området, jeg har bare brukt mye tid på å lese om de, samt at jeg eier en selv. Jeg ville nok brukt noen timer på diverse forum for å finne ut så mye som mulig om disse bilene.

En annen ting er at motoren på AE86 kom i to ulike utgaver. Mot slutten av produskjonsperioden ble det lagd en utgave med luftmengedmåler (normalt har de MAP-sensor). Disse bilene har kun 115 hk, i motsetning til de vanlige 124. Dette ble visstnok gjort pga utslippslover. Jeg er såklart så heldig at jeg har utgaven med minst HK :mad:

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jag har okså en AE86 - en av två i sverige.

jag var på Rudskogen i Juli - & kommer tillbaka dit i September.

Super kul var det .

skall vi parkera tillsammans då & fotografera ?

Vänligen/

Kristian

http://www.driftsession.com/technique.htm

- Toyota Corolla AE86 Levin -

driftingmonter på Stockholms motorshow 12-14/3-2004

-------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider