Gå til innhold

Mitt store Bilstereo prosjekt

Ranger emnet


oledeg

Anbefalte innlegg

  • Svar 292
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det jeg mente var at strømmen går alltid den korteste veien. Så selv om du har 100 kabler vil strømmen uansett bevege seg i den korteste kabelen. Derfor er det ikke noe vits med fler enn 1 kabel. Men f.eks hvis man skal ha 2 forsterkere kan man legge opp 2 kabler. Men å legge opp f.eks 4 kabler til en forsterker vil ikke gi mer strøm. Dessuten får du ikke 3-4 50mm2 inn på terminalen på forsterkeren. Hjelper ikke å ha 1000mm2 kabler hvis man bruker 20mm2 kabelsko vet du... ;)

 

Det du kan tjene på er å oppgradere dynamoen din og alle jordinger. Og kablene fra dynamoen. Og flere batterier.

 

Men uansett, du imponerer!

1990 Ford Sierra 2.0 DOHC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var at strømmen går alltid den korteste veien. Så selv om du har 100 kabler vil strømmen uansett bevege seg i den korteste kabelen. Derfor er det ikke noe vits med fler enn 1 kabel. Men f.eks hvis man skal ha 2 forsterkere kan man legge opp 2 kabler. Men å legge opp f.eks 4 kabler til en forsterker vil ikke gi mer strøm. Dessuten får du ikke 3-4 50mm2 inn på terminalen på forsterkeren. Hjelper ikke å ha 1000mm2 kabler hvis man bruker 20mm2 kabelsko vet du... ;)

 

Det du kan tjene på er å oppgradere dynamoen din og alle jordinger. Og kablene fra dynamoen. Og flere batterier.

 

Men uansett, du imponerer!

 

Nuvel... sannhet med modifikasjoner. Om den ene kabelen er litt kortere en den andre VIL det gå strøm i begge, men MER i den korteste fordi den har minst motstand.

 

Og 20 kvadrat kabelsko blir en meeeget liten flaskehals, uansett. Tenk bare på sikringen din... den er ikke stor den heller.

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel... sannhet med modifikasjoner. Om den ene kabelen er litt kortere en den andre VIL det gå strøm i begge, men MER i den korteste fordi den har minst motstand.

.

 

Selvfølgelig vil det gå litt strøm i de andre ledningene og, men si om han hadde lagt 3 25mm2(til dette anlegget) hadde den korteste av de tre blitt VELDIG overbelastet. Men poenget her er vel egentlig at om han skulle lagt opp flere strømkabler hadde det bare vært penger ut av vinduet. Trenger bare 1.

1990 Ford Sierra 2.0 DOHC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil det gå litt strøm i de andre ledningene og, men si om han hadde lagt 3 25mm2(til dette anlegget) hadde den korteste av de tre blitt VELDIG overbelastet. Men poenget her er vel egentlig at om han skulle lagt opp flere strømkabler hadde det bare vært penger ut av vinduet. Trenger bare 1.

hehe....så du mener at det klarer seg med en kabel ???????

jaja...da kan jeg pelle UT 7 stk 50mm2 pluss og 7 stk 50mm2 minus kabeler jeg da.................skal like å se det går ca 2000 amper i den ene stakkarslige kabelen................................................................:wonder:

jeg trur jammen kabelene mine skal få ligge gitt...........................;)

 

flere strømkabler er ikke å kaste penger ut av vinduet, det er bare en sikkerhet for å få nok strøm bak i bilen til ampen(e)... :tannløs:

Norwegian Champion, 00-01-02-03-06-07-08

00-155.7db superstreet nw

01-170.2db xtreme5+ 02-170.6db xtreme5+ 03-156.7db xtreme 1+

06-155.6db street b 07 - 158.9db street b. 08 - 159.2db street c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil det gå litt strøm i de andre ledningene og, men si om han hadde lagt 3 25mm2(til dette anlegget) hadde den korteste av de tre blitt VELDIG overbelastet. Men poenget her er vel egentlig at om han skulle lagt opp flere strømkabler hadde det bare vært penger ut av vinduet. Trenger bare 1.

 

i dB-drag brukes det langt større og flere kabler, dette har lite å gjøre med strømmen i seg selv, fordi flere kabler kan være dimensjonert for å takle ett visst antall ampere, MEN problemet blir hvor stort spenningsfall kan man akseptere, og i dB-drag har volt alt å si...

 

Jo flere kabler du da har jo mindre belastning pr kabel jo mindre spenningsfall jo høyere spiller du :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du har missforstått "letteste vei" Tommelom.

 

tenk deg at det går to bil veier fra A til B, vei A er motorvei mens vei B er en vanlig riks vei med litt mer svinger og litt lenger å kjøre.. skal du "letteste"(enkleste) vei velger du motorveien selvfølgelig. Men er det så mye trafikk på motorveien at det står nesten stille vil den andre veien være enklere

 

dessuten vil en meter forskjell (hva jeg antar er max man kan klare å bomme på lik lengde i bilen) ikke ha noe å si for strømmen som faktisk raser 8ganger rundt jorda på 1 sekund og en meter sånne kabler vi snakker om her har utrolig lav indre motstand at det ubetydlig

 

har du en krets med forskjellige motstander parralell koblet ville jo ikke den største motstanden få noe strøm i følge deg?

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår